رفتن به محتوای اصلی

پاسخ پومپئو به طرح نظریه «جنگ بیولوژیکی» از طرف خامنه‌ای
بحرین ایران را به «حمله بیولوژیک» متهم کرد
13.03.2020 - 11:42

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفتن حقیقت به مردم را «بهترین دفاع بیولوژیکی» توصیف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، همزمان با ادامه بحران شیوع ویروس کرونا در ایران با صدور فرمانی خواستار تشکیل یک قرارگاه از سوی نیروهای مسلح برای مقابله با شیوع کرونا و همچنین آمادگی آنها برای «دفاع بیولوژیک» شد.

او در نامه‌ای که به محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نوشت، از احتمال «حمله بیولوژیکی» به ایران سخن گفته که منجر به شیوع ویروس کرونا شده است.

به ادعای خامنه‌ای، «قرائنی» درباره حمله بیولوژیک وجود دارد و از این رو اقدامات نیروهای مسلح ایران «می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی به جزئیات این «قرائن» هیچ اشاره‌ای نکرده و توضیح نداده است که چگونه در این «جنگ» علاوه بر ایران، ایتالیا و کره جنوبی هم درگیر شده‌اند.

در حال حاضر ایتالیا پس از چین از نظر قربانی دادن در برابر ویروس کرونا مقام دوم را دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز روز ۱۵ اسفند گفته بود که «شاید کرونا محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد».

در پاسخ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییت خود که صبح جمعه منتشر شد تاکید کرده است که رهبر جمهوری اسلامی به جای گفتن واقعیت به مردم ایران، «پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کانون بحران در چین را برقرار نگه داشت و کسانی را که در این باره حرف زدند، زندانی کرد».

اشاره آقای پومپئو به انجام ۵۵ پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به شهرهای مختلف چین است که در اوج شیوع کرونا در این کشور انجام شد.

 

بحرین ایران را به «حمله بیولوژیک» متهم کرد

ارسالدولت بحرین روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ایران را به «حمله بیولوژیک» علیه این کشور متهم کرد و دلیل آن را «پنهانکاری در مورد شیوع ویروس کرونا و مهر نزدن در گذرنامه مسافران بحرینی» عنوان کرد.

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن در ایران، کشورهای عربی حاشیه منطقه خلیج‌فارس برای مهار این ویروس اقدامات جدیدی را به اجرا گذاشتند. بالاترین مرجع مذهبی در عربستان اعلام کرد هر فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده است حق شرکت در نماز جمعه را ندارد.

شرکت در نمازجمعه طبق سنت حاکم بر عربستان سعودی برای تمامی مردان سالم واجب است ولی دولت این کشور اعلام کرد افرادی که در قرنطینه هستند و یا کسانی که نگران مبتلا شدن و یا مبتلا کردن دیگران هستند لازم نیست در نمازجمعه شرکت کنند.

بسیاری از موارد ابتلا در کشورهای منطقه مربوط به افرادی است که به ایران سفر کرده‌اند و یکی از دلایل اصلی آن نیز زیارت اماکن مقدس شیعیان در ايران است.

ژنرال شیخ رشید بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین، در توئیتی نوشت: «ایران با این رفتار اجازه داده است که ویروس به خارج از آن کشور منتقل شود و به نظر من، این مصداق حمله بیولوژیک و طبق قوانین بین‌المللی جرم است چون سلامت و ایمنی دیگران را به خطر انداخته است».

در واکنش به سخنان وزیر کشور بحرین، حسین امیر عبدالهیان، مشاور ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «در مقابل ادعای وزیر کشور بحرین كه ایران را به کتمان شیوع کرونا و جنگ بیولوژیک متهم می‌كند بايد گفت: آمريكا كه با وجود ناوگان پنجم دريایی نظامی خود بر بحرين حكومت می‌كند عامل اصلی جنگ بيولوژيك و حتی كتمان اوليه كرونا در آمريكاست».

 

H.amirabdollahian@Amirabdolahian
 
 

در مقابل ادعاي وزیر کشور كه ایران را به کتمان شیوع کرونا و جنگ بیولوژیک متهم مي كند بايد گفت: كه با وجود ناوگان پنجم دريايي نظامي خود بر بحرين حكومت مي كند عامل اصلي جنگ بيولوژيك و حتي كتمان اوليه در آمريكاست.

مشاهده عکس در توییتر
 
 

عربستان سعودی که از چندی پیش سفر به ایران را غیرقانونی اعلام کرده است هفته گذشته ایران را به دلیل اجازه دادن به شهروندان سعودی برای سفر به آن کشور به شدت مورد انتقاد قرار داد. در بحرین که بخش قابل توجهی از جمعیت آن شیعه هستند چنین محدودیتی وجود ندارد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هرگونه ارتباط بین مهر نزدن در گذرنامه و ویروس کرونا را تکذیب کرد و از ریاض خواست شیوع این ویروس را سیاسی نکند.

در هیچ‌یک از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس تاکنون کسی جان خود را به دليل ابتلا به کووید -۱۹ از دست نداده است.

دولت بحرین روز چهارشنبه اعلام کرد در میان شهروندان این کشور که از ایران برگشته‌اند ۷۷ مورد ابتلا شناسایی شده است. قرار بود یک پرواز دیگر امروز بقیه شهروندان بحرینی را از ایران تخلیه کند.

دولت بحرین در عین حال اعلام کرد که عدم رعایت قرنطینه سه ماه حبس و ده هزار دینار کویتی جریمه خواهد داشت.

 

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در همین زمینه روز جمعه ۲۳ اسفند گفت که سازمان هواپیمایی ایران «متهم ردیف اول» ورود کرونا به کشور است.

ایران جزء سه کشوری است که بیشترین تلفات را از ویروس کرونا داشته‌اند.

طبق آخرین آمار رسمی ایران، شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۴۲۹ نفر رسیده است. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که در مجموع ۱۰ هزار و ۷۵ نفر نیز در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده که سه هزار و ۲۷۶ نفر آنها بهبود یافته‌ و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.