رفتن به محتوای اصلی

آیا نجات بشریت از کرونا بستگی به این نوع موش دارد؟
15.03.2020 - 00:19

بنا به گزارش شبکه بلومبرگ، در گرماگرم رقابت جهانی برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا، آزمایش بر روی موش‌های معمولی امکان پذیر نیست، بلکه این ازمایش‌ها بر روی موش‌هایی انجام می‌شود که دارای ژنی مشابه ژن انسان هستند که به باور دانشمندان، اجازه می‌دهد، ویروس کرونا بتواند انسان‌ها را بکشد.

 معمولاً قبل از شروع آزمایشات بالینی بروی انسان، هرگونه مواد تزریقی، سرم یا واکسن‌های جدید به روی موش‌ها و حیوانات آزمایشگاهی آزمایش می‌شود تا علاوه بر رصد هرگونه عارضه جانبی، از ایمنی و اندازه گیری اثربخشی آنها نیز اطمینان حاصل شود.

ریچارد بوون، پژوهشگر و استاد دامپزشکی دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید: «ویروس را می‌توان به موش‌ها تزریق کرد، اما موش‌ها به ندرت دچار بیماری‌های بالینی هستند، بنابراین دانشمندان به دنبال انجام آزمایشاتی بر روی موش‌هایی هستند که با ژن‌های بشری، اصلاح ژنیتیکی شده باشند» زیرا این کار، ویروس را تحریک کرده و باعث تهاجمی‌تر شدن آن شده و در نتیجه می‌توان به بهترین نتایج در واکسیناسیون علیه آن و حصول اطمینان از تاثیر مثبت واکسن، دست یافت

یافتن موش‌های اصلاح شده ژنتیکی مورد نیاز برای مطالعه ویروس کرونا، تقریباً غیرممکن است. هیچ آمار جهانی در مورد این نوع موش‌ها، وجود ندارد و بسیاری از ارائه دهندگان موش‌های اصلاح شده ژنتیکی گفته اند که این موارد، بسیار نادرالوجودند لذا محققان پیش‌بینی می‌کنند، تامین منابع کافی از این نوع موش‌ها، هفته‌ها یا ماه‌ها به درازا بکشد.

پروفسور استنلی پرلمن، از دانشکده پزشکی دانشگاه آیووا، می‌گوید: «کاملا منطقی است که نتوان موش‌های لازم و مطلوب برای هر نوع بیماری محتمل را در دسترس داشت.»

اگرچه ویروس‌های خانواده کرونا مانند سارس که به مدت ماه‌ها در سال 2003 چین، هنگ کنگ و سایر مناطق آسیا هدف تاخت و تاز خود قرار داد، حالت اپیدمیک بخود گرفت، اما بیشتر حیوانات آزمایشگاهی برای تحقیقات دارویی و سرطان، هپاتیت و سایر بیماری‌های مزمن که به انواع مختلفی در دسترس هستند و درعین أنواع تازه‌ای از این نوع حیوانات آزمایشگاهی نیز مورد نیاز است.

قادر تیام، سرپرست بخش موش اصلاح ژنتیکی شده در آزمایشگاه ویژه حیوانات آزمایشگاهی درلیون فرانسه، توضیح می‌دهد که: «پژوهش‌های جاری، روندهایی را دنبال می‌کنند و در حال حاضر دانشمندان عمدتاً بر روی تومورها و اختلالات متابولیسم غذایی؛ متمرکز شده اند.»

آزمایشگاه جکسون، یک سازمان غیرانتفاعی در ایالت ماین ایالات متحده، متخصص در تامین حیوانات آزمایشی را برای تحقیقات پزشکی، بیش از 11000 گونه موش را تأمین می‌کند اما با شیوع ویروس کرونا در ژانویه، آزمایشگاه جکسون فاقد موش یا حیوان اصلاح شده ژنتیکی بود که حاوی ژن لازم باشد.

با سرازیر شدن تقاضا، کارکنان آزمایشگاه جکسون، تحقیق در مورد مدارک پزشکی را آغاز کردند که شامل بانک اطلاعات افرادی است که بر روی موش های سازگار با انسان کار کرده اند تا برخی از آنها را به تحقیقات جاری در مورد کرونا، اهدا کنند.

آنها از طریق دنبال کردن این لیست‌ها به پرلمن رسیدند که کارشناس خانواده ویروس کرونا است که از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده، برای مقابله با ویروس سارس، استفاده کرده است. پرلمن هیچ موش زنده اصلاح شده ای نداشت زیرا یک دهه پیش تصمیم گرفته بود كه آزمایشگاه دیگر نمی‌تواند؛ هزینه‌های مراقبت از آن‌ها را تحمل كند.

اما خبر مسرت‌بخش این بود که پرلمن، نمونه‌های اسپرم منجمد موش‌های اصلاح شده ژنتیکی را حفظ کرده بود. ماه گذشته، کار تلقیح موش‌ها با این اسپرم‌های منجمد شده برای تهیه نسل تازه‌ای از موش‌های آزمایشگاهی مطلوب، آغاز گردید.

چارلز میلر، رئیس بخش خدمات تدارکات جهانی در آزمایشگاه جکسون می‌گوید: «گروه اول موش‌ها اصلاح شده، تامین شده و گروه دیگری برای پاسخگویی به نیازهای علمی تحقیقات برای یافتن واکسن ویروس کرونا، در اسرع وقت، تولید خواهد شد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.