رفتن به محتوای اصلی

مرگ سرتیپ سپاهی «فرهاد دبیریان» در سوریه در اثر کرونا بود و نه ترور
15.03.2020 - 06:36

منابع ویژه پزشکی در زیارتگاه سیده زینب، بزرگترین کانون شبه‎‌ظامیان ایرانی در اطراف دمشق، تأیید كردند كه «فرهاد دبیریان» سرتیپ ایرانی سپاه پاسداران كه مرگ او در 6 مارس از سوی رسانه‌های ایرانی «ترور» اعلام شد، چند روز پس از بازگشت به سوریه از ایران به همراه دو تن از همراهانش در اثر ابتلاء به ویروس كرونا جان خود را از دست داد.

منابع سایت «صدای پایتخت» متعلق به فعالان سوری گفتند: «پس از ظاهر شدن علائم ویروس کرونا، دبیریان و دو همراه او به بیمارستان خمینی سیده زینب منتقل شده و در فضائی محرمانه برای پخش نشدن خبر ابتلای به ویروس، روزها در بیمارستان بستری شدند.»

 

این در حالی است خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) و توییتریست‌‌های ایرانی گفته بودند، دبیریان در منطقه سیده زینب در جنوب دمشق ترور شده ولی هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد این ترور ندادند.

به گزارش فارس، دبیریان منصب مسئول مستقیم سپاه پاسداران ایران در اطراف دمشق را داشت و همچنین چندین نبرد از جمله مهمترین آنها علیه داعش در تدمر را فرماندهی کرده بود.

از سوی دیگر به گفته منابع «سایت صدای پایتخت»، شبه‌نظامیان ایرانی در نزدیکی بیمارستان «امام خمینی»، مهمترین بیمارستان مسئول درمان عناصر شبه‌نظامی در اطراف دمشق، پیرامون این بیمارستان را قرق امنیتی کرده بودند.

این منابع افزودند که بیمارستان امام خمینی، عملا به قرنطینه برای اعضای کرونائی شبه‌نظامیان ایران تبدیل شده و مدیریت بیمارستان از پذیرش موارد بیماری‌های عمومی خوداری کرده و بلافاصله آنها را به بیمارستان‌های دمشق، ارجاع می‌دهد.

موضع رسمی در دمشق، دائما تمایل به انكار وجود موارد ابتلاء به كرونا در سوریه داشته و همه موارد ثبت شده در بیمارستان‌ها را برای بیماری‌هایی با علائم مشابه ثبت می‌کند. منابعی در بیمارستان‌های پایتخت، وجود موارد ابتلایی را تأیید کردند که برخی از آنها سوری و برخی دیگر عراقی و ایرانی بودند.

سایت «صدای پایتخت» در گزارشی به نقل از منابع ویژه پزشکی در وزارت بهداشت عنوان کرد: «عملیات حذف فیزیکی از طریق "اوور دوز" کردن بیماران مشکوک به ابتلاء به کرونا با داروهای مسکن، در بیمارستان دولتی المجتهد در دمشق، صورت می‌گیرد.»

علی رغم اقدام شرکت هواپیمائی «شام وینگز» در متوقف کردن پروازهای میان سوریه و ایران در نتیجه فشارهای تجار و عوامل ذی‌نفوذ در دولت سوریه، شرکت ایرانی «ماهان ایر» که متهم به تعامل با سپاه پاسداران است، همچنان به پروازهای خود به فرودگاه بین‌المللی دمشق، ادامه می‌دهد. این شرکت شبه نظامیان ایرانی را به صورت شبه روزانه، به سوریه می برد.

ورود شبه‌نظامیان شیعه عراقی بدون اقدامات پزشکی

سایت «صدای پایتخت» روز یکشنبه 8 مارس، فرود هواپیمای شرکت «فلای بغداد» در ساعت 1.30 بعد از ظهر را رصد کرد که حامل عناصری از شبه‌نظامیان شیعه بود که بدون اجرای هیچ‌گونه اقدامات پزشکی به فرودگاه وارد شدند.

مطابق نوشته سایت «صدای پایتخت»، هواپیمای شرکت «فلای بغداد» هر روز از نجف به دمشق و بالعکس در کار نقل و انتقال عراقی‌ها و ایرانی‌ها بدون هیچگونه اقدام پزشکی در ضدعفونی کردن و معاینه سلامتی مسافران است.

ایران چندی پیش، شمار زیادی از سیاستمداران و پرسنل نظامی خود را تشییع کرد که به علت ابتلاء به کرونا، جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر برخی از سایت های سوری، نقل قول‌های ضد و نقیض مخالفان و موافقان رژیم اسد در ارتباط با میزان شیوع کرونا در سوریه و تلفات آن را نقل کرده‌اند.

پسر عموی اسد بستن مرز را به باد تمسخر گرفت

این سایت‌ها در باره موضع شبه‌رسمی دولت اسد آورده‌اند که «درید اسد» پسر عموی «بشار اسد» رئیس رژیم سوریه، روز جمعه 13 مارس تدابیر مسئولان لبنانی در بستن مرز این کشور با سوریه از بیم انتقال کرونا را به باد تمسخر گرفت و عنوان کرد: «این سوریه است که باید چنین تدابیری را اجرا کند زیرا لبنان، کشور کرونازده است و سوریه خالی از این وسروس است؛ با این حال می‌بینیم که لبنان دست به چنین اقدامی می‌زند.».

او طعنه‌زنان این پرسش را مطرح کرد که، «آیا لبنان برای سوریه نقش دایه دلسوزتر از مادر را ایفا می‌کند؟» که اشاره به اقدام لبنان در بستن مرز خود با سوریه علی‌رغم این واقعیت است که موارد ابتلاء به کرونا در لبنان ثبت شده است و نه در سوریه.

سایت‌های مزبور سپس برای نشان دادن میزان اختلاف دیدگاه مخالفان رژیم اسد در ارتباط با موضوغ انشار ویروس در سوریه می‌نویسند: «فراس طلاس»، فرزند مصطفی طلاس، وزیر دفاع سابق رژیم سوریه پستی را در «فیس بوک» درباره شمار بالای افراد آلوده به ویروس در داخل رژیم سوریه، منتشر کرد.

تعداد مبتلایان در سوریه از 900 تا 1000

او در این پست نوشت: «با توجه به تحقیقاتم درباره شمار کرونایی‌ها در سوریه، امنیت ملی 900 مورد و کاخ ریاست جمهوری بیش از هزار مورد را ذکر کرده‌اند. البته من جویای آمار وزارت بهداشت از منابع خود نشدم.»

طلاس افزود: «شوربختانه، ایرانی‌ها هیچ‌گونه آماری از مناطق زیر مدیریت خود برزو نمی‌دهند که دچار هرج و مرج مطلق بوده و نظام بهداشت ناکارآمدی دارند.»

او خاطرنشان کرد: «مناطق شمال غربی سوریه در وضعیت بسیار بهتری قرار دارند زیرا به گفته او هیچ‌گونه ارتباطی با خارج ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.