رفتن به محتوای اصلی

آیا ویروس «کرونا» حاصل حمله بیولوژیکی آمریکا علیه ایران است؟
15.03.2020 - 15:39

محمد جزایری رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران روز یکشنبه 15 مارس طی مصاحبه‌ای گفته است که برخلاف تصور بسیاری از مردم و حتی سیاستمداران در برخی کشورها، ویروس کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی نیست.

این متخصص بیماری ویروسی تاکید کرد، تئوری دستکاری ژنتیکی ویروس کرونا هنوز از نظر علمی تایید نشده و برخی دانشمندان بزرگ دنیا نیز این تئوری را رد کرده‌اند.

 

پیشتر مقامات جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده را به حمله «بیولوژیکی» علیه چین و ایران متهم کرده و ویروس کرونا را نتیجه و حاصل این هجوم دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر سید محمد جزایری گفت: «ماه گذشته هم جلسه‌ای در این مورد با حضور برخی مسوولان اجرایی و اساتید ویروس شناس کشور برگزار شد. در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که امکان دستکاری ژنتیکی ویروس بالقوه وجود دارد اما اثبات دستکاری کار بسیار سختی است. حتی اگر ویروس کرونا بر اثر دستکاری ژنتیکی باشد، اثبات علمی آن به راحتی امکان پذیر نیست».

او افزود: «تئوری دستکاری ژنتیکی در مورد این ویروس در دنیا وجود دارد و بسیاری از مردم و سیاستمداران بر این باور هستند، اما هنوز از نظر علمی این موضوع اثبات نشده است».

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با طرح این سوال که آیا می توان با دستکاری ژنتیکی ویروس از آن به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده کرد، گفت: «این موضوع مسلم است و از بسیاری ویروس‌ها می توان در این جهت استفاده کرد».

جزایری با اشاره به اینکه ویروس ها استعداد تغییرات ژنتیکی را دارند، افزود: «ویروس کرونا از نوع ویروس های RNA دار هستند و این نوع ویروس دارای ویژگی هایی است که جهش خیلی زیاد از جمله ویژگی های آن است».

تغییر ژنتیکی ویروس برای شناخته نشدن

جزایری ادامه داد: «گاهی اوقات ویروس برای شناخته نشدن توسط سیستم ایمنی بدن، تغییر ژنتیکی می دهند. با این عمل، به‌رغم حضور ویروس در بدن فرد، سیستم ایمنی بدن آن را نمی شناسد یا اینکه به صورت خطر بالفعل آن را جدی نمی گیرد. به این پدیده «فرار از ایمنی» می گویند. نوع دیگر این فرار، تغییر ژنتیکی برخی ویروس ها مانند آنفلوآنزا است که از فشار ناشی از واکسن مبادرت به تغییرات جهشی کرده و به‌رغم دریافت واکسن، بیماری رخ می دهد. به این پدیده «فرار از واکسن» اطلاق می شود».

رئیس بیماری ویروسی ادامه داد: «در 2 سال اخیر بین 15 تا 35 درصد مبتلایان آنفلوآنزا در دنیا قبلا واکسن دریافت کرده بوده اند اما ویروس تغییر ژنتیکی داده و آنتی بادی واکسن نتوانسته ویروس جدید را شناسایی کند. در واقع مقاومت دارویی و کم اثر شدن واکسن در نتیجه جهش های ویروسی رخ می دهد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.