رفتن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی مدت‌ها پیش از ۳۰ بهمن، از شیوع کرونا اطلاع داشت
20.03.2020 - 06:23

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی بر خلاف ادعای مطرح شده از سوی حسن روحانی مبنی بر شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا از سی‌ام بهمن، از اواخر دی ماه از شیوع این بیماری در ایران اطلاع داشته‌اند. 

این اطلاعات شامل نمونه برداری‌های ژنتیک، مشخصات بیماران بستری شده در بیمارستان مسیح دانشوری، محتوای جلسات معاونان وزارت بهداشت در مورد چگونگی مقابله با کرونا و جلسه شورای سیاستگذاری سلامت در حوادث و بلایاست. 

 

۱۴ بهمن‌ماه؛ بستری شدن یک شهروند چینی در مسیح دانشوری

اسناد نشان می‌دهد در تاریخ ۱۴بهمن، شيائوپينگ زنگ شهروند چینی۵۴ ساله در بخش ۴ و تخت شماره ۱۴ بیمارستان مسیح دانشوری به دلیل مبتلا شدن به کرونا بستری شد.

شيائوپينگ شهروند شهر ووهان چین است که در مجتمع آندیا فولاد زنجان که سرمایه گذار چینی دارد، فعالیت می‌کند. از سرنوشت این تبعه چینی گزارشی در دست نیست اما اطلاعاتی که به ایران اینترنشنال رسیده نشان می‌دهد او اولین تبعه خارجی و چینی است که در ایران به دلیل ابتلا بهکرونا بستری می‌شود.

طبق اطلاعاتی که به ایران اینترنشنال رسیده، یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با علایم ابتلا به کرونا در بیمارستان مصطفی خمینی این شهر بستری و سپس به بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتقل شده بود. او سیزدهم بهمن در این بیمارستان جان باخت. 

طبق این اطلاعات، او در بیمارستان مصطفی خمینی تنگی نفس داشته و ریه‌اش از کار افتاده است. پزشکان متخصص ریه به نزدیکان او گفته‌اند که مرگ این کارمند دانشگاه علوم پزشکی ایلام بر اثر ابتلا به کرونا بوده است.

 

۱۹ بهمن‌ماه؛ جلسه وزارت بهداشت درباره کرونا

 شورای مدیران معاونت بهداشت در ۱۹ بهمن‌ماه، جلسه‌ای با تمرکز بر میزان آمادگی حوزه‌ بهداشت برای شناسایی و مقابله با شیوع کرونا تشکیل داده است. 

یک منبع آگاه به ایران اینترنشنال گفت در این جلسه گزارشی از میزان آمادگی کشور برای مقابله با شیوع کرونا ارائه شده، و مورد بحث قرار گرفته است. 

در این جلسه همچنین مقرر شده، روزانه، نشستی از سوی مقامات مسئول در وزارت بهداشت، برای پیگیری موارد بهداشتی در مبادی مرزی تشکیل شود. 

در همین حال اطلاعاتی که در پایگاه داده‌های ژنتیکی یک موسسه علمی در کانادا جمع‌آوری شده، نشان می‌دهد ویروس کرونا زمان کوتاهی پس از گسترش در شهر ووهان چین به ایران منتقل شده است.

 

اطلاعات پایگاه داده‌های ژنتیکی

گروهی از پژوهشگران با راه‌اندازی این پایگاه داده‌های ژنتیکی توانسته‌اند مسیر و زمان وقوع آلودگی ویروس کرونا در جهان را شناسایی کنند.

 

تبارشناسی ویروس کرونا نشان داده زمان انتقال آلودگی ویروسی به ایران ۲۵ دی ماه امسال بوده است. آلودگی ویروسی سپس از ایران به کشورهای دیگر نظیر استرالیا نیز منتقل شده است.

 ایران اینترنشنال پیشتر بر اساس اطلاعات منابع خود افشا کرده بود که شورای عالی امنیت ملی و وزارت بهداشت ایران ۱۲ روز پیش از راهپیمایی ۲۲ بهمن از مرگ شهروندان بر اثر ابتلا به کرونا در ایران مطلع‌ بودند، اما از اعلام آن خودداری کردند.

به گفته این منبع «مرگ بیماران با علائم حاد تنفسی از اوایل بهمن در قم باعث شد وزارت بهداشت برای بررسی این موضوع، معاون این وزارتخانه را به شهر قم بفرستد و رسیدن ویروس کرونا به ایران برای مقامات جمهوری اسلامی از هفته دوم بهمن محرز شد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.