رفتن به محتوای اصلی

موانع یاری به ایران در فاجعه کرونا؛بازداشت ها و اخبار کوتاه دیگر را یکجا بخوانید
همه مراکز تجاری از یکشنبه تعطیل است
22.03.2020 - 06:00

تعطیلی همه مراکز تجاری تهران از یکشنبه؛ رشد ۵ درصدی مراجعه بیماران کرونایی در پایتخت

 

به گزارش ایرنا، حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران، گفته است: «موضوع تعطیلی مراکز تجاری استان تهران به فرمانداران ابلاغ شده است و اصناف تکلیف دارند نسبت به این کار اقدام کنند و با موارد تخلف نیز برخورد قانونی داشته باشند.»

معاون استاندار تهران همچنین اظهار داشت: اگر فردا (یکشنبه، سوم فروردین ۱۳۹۹) مراکز تجاری‌ که باز باشند بررسی خواهد شد تا توسط مراجع ذی‌صلاح با آن‌ها برخورد لازم انجام شود.

به گفته معاون استاندار تهران، بجز فروشگاه‌های بزرگ تامین‌کننده مایحتاج ضروری شهروندان همانند شهروند، رفاه و داروخانه‌ها، سایر اماکن تجاری باید تعطیل باشند.

 دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، از رشد ۵ درصدی بیماران در مراکز درمانی و رشد ۱۲ درصدی بیماران بدحال نیازمند به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد.

Missing media item.

شش نفر در گیلان به اتهام انتشار خبر غیرواقعی درباره کرونا در فضای مجازی

علی صداقت، رییس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی گیلان، از بازداشت شش نفر در روز دوم فروردین ماه به اتهام انتشار اخبار غیر واقعی کرونا در فضای مجازی، خبر داد.

رییس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی گیلان گفت که «ماموران پلیس امنیت عمومی استان در پی رصد فضای مجازی، تعدادی از انتشار دهندگان اخبار جعلی را شناسایی کردند و اقدام به بازداشت آنها کردند.»

علی صداقت جزییات بیشتری درباره اتهام بازداشت شدگان را اعلام کرد نکرد اما گفت که «از شش کاربر بازداشت شده شبکه‌های اجتماعی چهار نفر بین ۲۰ تا ۲۸ سال سن دارند و دو نفر دیگر ۴۵ و ۵۸ ساله هستند.»

در روزهای گذشته نیز مقام‌های رسمی در قوه قضاییه و نیروی انتظامی از بازداشت شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله یک پرستار، یک شاعر و یک طنزپرداز و تشکیل پرونده قضایی برای آنها با اتهاماتی چون اعلام آمار جان‌باختگان در شبکه‌های مجازی و همچنین اهانت به شهر قم خبر داده بودند.

علی مظفری، رییس دادگستری قم، نیز پیش از این اعلام کرد که یک طلبه را به اتهام انتشار ویدیویی از بهشت معصومه، آرامستان شهر قم، و نشان دادن بلاتکلیفی پیکر تعدادی از جان‌باختگان بر اثر کرونا بازداشت کرده است.

شرکت آمریکایی تشخیص مولکولی سافید اعلام کرد، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از اولین کیت سریع آزمایش کرونای ساخت این شرکت را که در ظرف ۴۵ دقیقه جواب را مشخص کند، صادر کرده است.

این مجوز در روز جمعه صادر شده و توزیع کیت‌های آزمایشی از هفته آینده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی آغاز می‌شود.

ساخت این واکسن در زمانی اتفاق می افتد که بیمارستان‌ها به طور فزاینده‌ای نیاز به انجام سریع آزمایش کرونا دارند تا بتوانند به موقع بیماران ضروری را بستری کنند.

در چنین شرایطی، انجام آزمایش‌های دقیق و سریع می‌تواند فشار کنونی وارد بر سیستم خدمات درمانی را کاهش دهد و به جامعه پزشکی این امکان را می‌دهد که موارد شیوع را در جوامع مختلف ردیابی کنند.

هفته گذشته، راد هاچمن، مدیر عامل مجموعه بیمارستان‌های جوزف هلس آمریکا، روند آزمایش کرونا را در آمریکا ناکارآمد توصیف کرده بود. به گفته وی، زمان اعلام نتیجه آزمایش از یک تا چهار روز ممکن است طول بکشد و این امر غیر قابل قبول است.

در صورتی‌که موارد ابتلا سریع تشخیص داده نشوند و ابتلای اجتماعی به روند افسارگسیخته خود ادامه دهد، این امر به زودی می‌تواند فشار بسیار زیادی را به سیستم خدمات درمانی وارد کند. نمونه چنین وضعیتی در ووهان چین که سرمنشاء شیوع کرونا بوده اتفاق افتاده بود.

موانع یاری به ایران در فاجعه کرونا برداشته شود

سیاست “غیرمسئولانه” دولت ترامپ

کارشناسان عقیده دارند در شرایطی که زیرساختارهای بهداشتی در ایران ضعیف است، مقابله این کشور با گسترش کرونا موفقیت زیادی نخواهد داشت.

عدنان طباطبائی، رئیس اتاق فکر Carpo در بن به دویچه وله از ضرورت برچیده شدن تحریم‌های آمریکا در شرایط کنونی گفته است: «بخش بهداشت ایران از سال‌ها پیش با کمبود داروهای مهم و تجهیزات پزشکی روبرو بوده است». او تأکید می‌کند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ مبنای حقوقی ندارند و صاف و ساده یک ابزار سیاسی زورگویانه است. این کارشناس ادامه تحریم‌ها از سوی ایالات متحده در شرایط گسترش پاندمی را “غیرمسئولانه” می‌خواند.

فولکر پرتس، مدیر اتاق فکر “بنیاد علم و سیاست” نیز معتقد است که اقدامات تحریمی علیه ایران فاقد توجیه حقوقی است. طبق قوانین بین‌المللی امریکا حق ندارد طرف‌های “سوم” یا کشورهای دیگر را به اجرای تحریم‌ها مجبور کند.

به گفته این پژوهشگر در شرایط گسترش اپیدمی کرونا کمترین انتظار کشورهای اروپایی از ایالات متحده این است که با اعطای اعتبار مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران مخالفت نکند و مانع ارسال یاری‌های بهداشتی و امدادهای پزشکی به ایران نشود.

امید نوری‌پور، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبزها، معتقد است که در شرایط خطیر کنونی هم ایران و هم آمریکا باید از خود درایت و حسن نیت نشان دهند. ایران باید تمام شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند و دولت ایالات متحده باید هرچه زودتر تحریم‌ها را لغو کند.

این نماینده ایرانی‌تبار پارلمان تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی باید در بسیاری از سیاست‌های خود تجدیدنظر کند و به چند اقدام ضروری تن دهد: آزادی زندانیان سیاسی، توقف تهاجم نظامی در منطقه و تهدید اسرائیل. اما در شرایط فعلی غرب باید به سرعت واکنش نشان دهد. نظام پزشکی ایران به خاطر بی‌تدبیری و فساد از مقابله کارآمد با ویروس کرونا ناتوان است و هرچه زودتر به یاری بین‌المللی نیاز دارد.

به نظر کارشناسان در شرایط وخیم کنونی نباید کمک به ایران را با پیش‌شرط‌های سیاسی پیوند زد؛ به دو دلیل: نخست این که برای سران جمهوری اسلامی جان مردم ارزش چندانی ندارد و بسیار بعید است که آنها به پیش‌شرط‌های سیاسی تن دهند؛ دیگر آن که وضعیت چنان مبرم و خطیر است که برای مجادلات سیاسی وقت زیادی باقی نمی‌گذارد.

به گفته عدنان طباطبائی: «هر دقیقه چانه زدن بر سر مسائل سیاسی به بهای جان عده‌ای از مردم بی‌گناه تمام می‌شود». او یادآور می‌شود که گسترش ویروس در ایران، از مرزهای این کشور فراتر خواهد رفت و به تمام منطقه آسیب می‌ز

 

***

هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در ۷ تا ۱۴ روز آینده

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، می‌گوید اگر مردم به کاهش تردد، تجمع، سفرها و دید و بازدیدها توجه نکنند، در ۷ تا ۱۴ روز آینده، با اوج دوباره شیوع کرونا روبرو می‌شویم.

جهانپور روز شنبه دوم فروردین، در یک نشست خبری ویدیویی، با تاکید بر این که «کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی کافی نیست»، گفت: «اگر مردم موضوع را ساده بگیرند و تصور کنند که کرونا تمام شده و به هر دلیلی، ترددهای شهری و بین‌شهری و تجمعات در تفرجگاه‌ها و طبیعت افزایش یابد و به‌نوعی این حصار را بشکنند، قاعدتا بین ۷ تا ۱۴ روز آینده، نتیجه آن را با بازگشت و پیک مجدد بیماری مشاهده خواهیم کرد.»

***

زنانی که در غسالخانه قم قربانیان کرونا را غسل می‌دهند

5365526.jpgغسالخانه بهشت معصومه شهر قم

از دست دادن حس بویایی یکی دیگر از علائم احتمالی کرونا

بر اساس یک تحقیق جدید، از دست دادن حس بویایی می‌تواند یکی دیگر از علائم کرونا باشد. دانشمندان می‌گویند شواهد موجود از چندین کشور نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از کسانی که آزمایش کرونای آنها مثبت بوده، حس بویایی خود را از دست داده بودند.

این در حالی است که عمدتا سرف، تب و بدن درد از علائم اصلی کرونا به حساب می‌آیند. 

یک سوم کسانی که در کره جنوبی به کرونای خفیف مبتلا شده‌اند، حس بویایی خود را از دست داده بودند.

در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز پزشکان از بالا بودن موارد از دست دادن بویایی در بیماران کرونایی خبر داده‌اند.

به گفته محققین، اگر کسانی‌که حس بویایی خود را از دست می‌دهند، به موقع خود را قرنطینه کنند، سرعت شیوع کرونا کاهش خواهد یافت.

 

درخواست کمک ۷۷ زندانی پیش از انقلاب از جاوید رحمان برای آزادی زندانیان سیاسی ایران

 

با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در زندان‌های ایران،‌ ۷۷ زندانی سیاسی پیش از انقلاب ۱۳۵۷، با نوشتن نامه‌ای مشترک به جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران،‌ از او خواستند موضوع آزادی زندانیان سیاسی در این کشور را در قالب مبارزه با شیوع کرونا پیگیری کند.

این زندانیان سیاسی در نامه‌ای که روز جمعه اول فروردین‌ماه به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد ارسال کردند،‌ نوشتند: «ما، امضاکنندگان این متن، که خود بخشی از زندگی را به عنوان زندانی سیاسی، سپری کرده‌ایم، از شما تقاضا داریم خواست آزادی زندانیان سیاسی را به عنوان گامی در مبارزه جهانی با اپیدمی کووید۱۹ پیگیری کنید.»

امضاکنندگان این نامه خواستار درخواست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند و آن را در راستای «پیشگیری از مبتلا شدن» آن‌ها به بیماری کرونا خوانده‎‍‌اند.

پیش از این نیز ۱۰۰ زندانی سیاسی پیش از انقلاب،‌ تعدادی از نمایندگان مجلس و خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی با نوشتن نامه‌‌ و انتشار متن‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست مشابهی را مطرح کرده‌ بودند.

در نامه روز شنبه ۷۷ زندانی سیاسی به رحمان اشاره شده است: «زندانیان سیاسی را در مقابل بیماری واگیردار کووید۱۹ بی هیچ امکانی برای حفاظت از جانشان، در زندان‌ها نگه داشته‌اند.»

آن‌ها در این نامه به بخشی از متنی که از سوی نسرین ستوده،‌ وکیل و حقوقدان زندانی،‌ هم‌زمان با اعتصاب غذای او در اعتراض به مرخصی نرفتن منتشر شد نیز اشاره کرده‌اند.

این نامه همچنین «فساد و استبداد» موجود در ایران را یادآوری کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.