رفتن به محتوای اصلی

ابوالفضل قدیانی علی خامنه‌ای را به 'تئوری توطئه و فریب افکار عمومی' درباره کرونا متهم کرد
26.03.2020 - 17:44

خامنه‌ای می‌گوید ممکن است آمریکا ویروس جدید کرونا را ساخته باشد و بخواهد تحت پوشش اعزام تیم پزشکی برای تداوم بیماری تلاش کند و یا به جمع‌آوری اطلاعات درباره این "حمله بیولوژیک" ادعایی بپردازد.

آقای قدیانی گفته رهبر چنین موضعی را برای پنهان کردن "نقش مخرب خود و ارگانهای تحت فرمانش در شیوع وسیع ویروس کرونا" گرفته و اگر نهادهای وابسته به او به جان مردم اهمیت می‌دادند جلوی سفرهای نوروزی را می‌گرفتند و برای یکی از فرماندهان سپاه تشییع جنازه پرجمعیت برگزار نمی‌کردند.

ابوالفضل قدیانی گفته پیش کشیدن احتمال طراحی کرونا با توجه به "ژنتیک ایرانی"، که از طرف آقای خامنه‌ای مطرح شد، "بی‌پایه و اساس" است و "توهین به شعور مردم" تلقی می‌شود.

او همزمان با انتقاد از بازگرداندن تحریم‌های آمریکا از طرف دونالد ترامپ، که آقای قدیانی صفت "فاشیست" به او داده، گفته آیت‌الله خامنه‌ای در چنین شرایط سختی هم دغدغه‌ای به جز " حفظ قدرت و تحکیم موقعیت و حیثیت کاذب" خود ندارد.

آقای قدیانی گفته اگر رهبر و مقام‌های زیر نظر او به جان مردم اهمیت می‌دادند قم را، که نقطه آغاز شیوع بود، قرنطینه می‌کردند یا آن طور که سرلشکر باقری، از "خلوت‌سازی" خیابان‌ها گفت جلوی مسافرت‌های نوروزی را می‌گرفتند.

 

او همچنین از تشییع جنازه حسین اسداللهی، یکی از فرماندهان سپاه، با حضور جمعیت انبوه انتقاد کرده و نوشته: "بعد هم سپاه مدعی شود که این تشییع خود جوش بوده البته چنین ادعایی به سخره گرفتن شعور ملت است. سوال این است که چرا مانع برگزاری آن نشدید؟"

در این تشییع جنازه افراد زیادی با لباس نظامی حضور دارند و احمد پوردستان، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش از جمله حاضران در مراسم است.

ابوالفضل قدیانی از رد پیشنهاد کمک آمریکا و ممانعت از فعالیت پزشکان بدون مرز هم انتقاد کرده و گفته "این کمک‌ها حق ملت ایران است" و آقای خامنه‌ای از آنجا که "منتخب مردم نیست" نمی‌تواند به نمایندگی از آنها این کمک‌ها را رد کند.

او گفته ورای شیوع کرونا "مشکل بنیادین سلطه‌ غاصبانه‌ علی خامنه‌ای و نیز حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بر این کشور است".

آقای قدیانی که پیش از انقلاب ایران زندانی سیاسی بوده و پس از اعتراضات ۸۸ هم زندانی شد پیش از این هم انتقادهای تندی از آیت‌الله خامنه‌ای کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در کانون شعارهای انتقادی معترضان بوده و در مسائلی چون گرانی بنزین و سرکوب خونبار معترضان در آبان ۹۸ و یا سرنگون کردن هواپیمای مسافری اوکراینی با دو موشک سپاه، انتقادهای کم‌سابقه‌ای از او شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از بلندپایه‌ترین افرادی است که به طور عمومی این فرضیه‌ را مطرح کرده که ممکن است ویروس کرونا ساخته دست بشر باشد.

نریمان پناهیحق نشر عکسKHAMENEI.IRImage captionنریمان پناهی گفت در جلسه ۲۶ بهمن محافظان برای حفظ جان آقای خامنه‌ای اجازه ندادند مداحان او را لمس کنند

در مقاله‌ای که به تازگی در مجله علمی نیچر منتشر شده گروهی از پژوهشگران گفته‌اند نتیجه مطالعه آنها بر ساختار ژنتیک ویروس جدید کرونا به روشنی نشان می‌دهد که این ویروس نتیجه تکامل طبیعی در خانواده ویروس سارس (سندروم حاد تنفسی) بوده است.

تاکنون در بررسی‌های مستقل دانشمندان خلاف چنین یافته‌ای مطرح نشده و در مجلات معتبر علمی مقاله‌ای منتشر نشده که عامل بیماری کووید-۱۹ را ساخته دست بشر بداند.

آقای خامنه‌ای در واکنش به ویروس کرونا نخست آن را "بهانه" دشمن برای انتقاد از شرکت در انتخابات خواند و بعدتر هم گفت این "بلا... آنچنان بزرگ نیست".

او در عین حال برنامه‌های عمومی‌اش، از جمله سخنرانی سالانه در حرم امام هشتم شیعیان را لغو کرد.

قابل کلیکخلوت شدن حرم امام رضا در مشهد

روز ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

حرم امام رضا، مشهد، ایران، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

یکی از آخرین دیدارهای عمومی آقای خامنه‌ای ملاقات او با عده‌ای مداح بود.

به گفته یکی از افراد حاضر در این جلسه محافظان رهبر برخلاف روال قبلی اجازه ندادند که مداحان دست آقای خامنه‌ای را ببوسند.

نریمان پناهی گفت: "نگذاشتند ما دست آقا را ببوسیم. چرا؟ آقا به ما بی اعتنایی کرد؟ خیر. حفظ جان آقا بر ما واجب است."

این جلسه در ۲۶ بهمن برگزار شد. تا سه روز پس از آن مقام‌های ایرانی به طور عمومی شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا را تکذیب می‌کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.