رفتن به محتوای اصلی

وضعيت وخيم زندانيان كرونايي در زندان اهواز و حضور یگانهای ویژه برای مقابله با اعتراض زندان
31.03.2020 - 02:25

منابع محلی سازمان حقوق بشر اهواز گزارش دادند که در پی سهل انگاری و بی توجهی مسئولین زندان مرکزی اهواز در منطقه شیبان وضعیت بیماران مبتلا به کرونا از جمله مهدی بحری عکاس و فعال مدنی رو به وخامت است به طوری که مسئولین زندان او را به تنهایی در قرنطینه جدا کرده‌اند.

طبق این گزارشات ، مسئولین زندان مرکزی اهواز با تخلیه بند ۲ در زندان آن را به سالنی با ۱۰۰ تخت به یک مرکز برای زندانیان مبتلا به کرونا تبدیل کرده‌اند و در حال انتقال دادن تمامی زندانیان مبتلا به این ویروس از تمام زندانهای استان به زندان مرکزی اهواز هستند.

هم اکنون ۳ زندانی ( مهدی بحری ، میلاد بغلانی و حمید رضا مکی ) و ۳ زندانبان نیز مبتلا به کرونا شده‌اند امری که نگرانی‌ها از سرایت این بیماری به دیگر زندانیان را بیشتر کرده است.

زندانیان نسبت به تخصیص سالن بند ۲ به عنوان مرکزی برای نگهداری بیماران کرونایی اعتراض کرده اما پاسخ مقامات آوردن یگانهای ویژه و نیروهای ضد شورش بود که با تمام تجهیزات در زندان مرکزی اهواز مستقر شده‌ و در چند مرحله اقدام به رژه در محیط زندان و ایجاد رعب و وحشت برای زندانیان کردند.

پس از افزایش مطالبات برای آزادی و درخواست‌ها برای آزادی مشروط یا مرخصی از طرف زندانیان فشارها و تهدیدها علیه زندانیان و مخصوصا زندانیان سیاسی بیشتر شده، و مسئولان زندان محدودیت‌های بیشتری را علیه زندانیان مانند محدودیت ملاقات و تماس تلفنی و غیره اعمال کرده‌اند.

به علاوه این اقدامات ، ماموران امنیت زندان تعدادی از زندانیان افراطی را به بند ۵ که اغلب زندانیان سیاسی عرب در آن نگهداری می‌شوند وارد کرده تا از آنها به مانند قبل به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. فعالان حقوق بشر میگویند که مقامات زندان ، زندانیان مذهبی افراطی را علیه زندانیان سیاسی قومی و سکولار تحریک میکنند به بهانه اینکه این زندانیان دشمن مشترک عقیده اسلام در دو شاخه سنی و شیعی هستند ، و حتی در درگیری‌های بین این دو گروه ، از زندانیان افراطی جانبداری می‌کنند.

مسئولان زندان از هر نوع مساعدت و همکاری با زندانیان برای پیشگیری از بیماری شانه خالی کرده و حتی حاضر به اجرای آزمایشات برای تشخیص افراد مبتلا بین زندانیان نیست.

مقامات قضائی ایران بعد از شیوع کرونا اقدام به آزادی موقت ۸۳ هزار زندانی در سراسر ایران کردند، اما علیرغم فراخوان‌ سازمان ملل و سازمانهای مدافع حقوق بشر، هزاران زندانی سیاسی و به طور خاص زندانیان زندان اهواز را از این مرخصی‌ها و آزادی مشروط مستثنی کردند.

سازمان حقوق بشر اهواز

یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با ۲۹ مارس ۲۰۲۰

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/19/20…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت اهرو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.