رفتن به محتوای اصلی

استقرار' سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در عراق و احتمال درگیری نظامی ایران و امریکا
31.03.2020 - 05:58

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه (۳۰ مارس)‌ به نقل از منابع ناشناس گزارش داد یکی از این سامانه‌ها هفته گذشته به پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق فرستاده شده و هم اکنون در حال آماده شدن است.

در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در ماه ژانویه که در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله هوایی آمریکا انجام شد، ده‌ها سرباز آمریکایی دچار ضربه مغزی خفیف شدند. حدود یک هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

خبرگزاری فرانسه می گوید یک سامانه پاتریوت هم به پایگاهی در اربیل مرکز کردستان عراق فرستاده شده و دو سامانه دیگر قرار است از کویت به عراق برده شود.

ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) حدود دو هفته پیش رسما تایید کرد که آمریکا سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک در عراق مستقر می‌کند.

او روز سه‌‌شنبه (۱۰ سپتامبر) در جلسه علنی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن گفت: "ما همچنین در روند آوردن سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک به داخل عراق هستیم تا از خودمان در برابر حملات بالقوه ایران محافظت کنیم."

ژنرال مکنزی همچنین گفت هدف نهایی ایران بیرون کردن آمریکا از منطقه به خصوص از عراق است که در آن ابزارهای اعمال قدرت زیادی مانند شبه نظامیان شیعه کتائب حزب‌الله را دارد.

او در عین حال تاکید کرد که در پی کشتن قاسم سلیمانی آمریکا با اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و حضور محسوس نظامی در برابر ایران یک نوع قدرت "بازدارندگی تقریبی" برقرار کرده است.

به فاصله کوتاهی پس از آن اظهارات، به پایگاه تاجی واقع در شمال بغداد حمله راکتی شد که در جریان آن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شدند.

مقامات‌ آمریکایی گروه کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی و تحت حمایت ایران را به دست داشتن در آن حمله متهم کردند. کتائب حزب‌الله همان گروهی است که آمریکا پیش‌تر به یک حمله راکتی دیگر متهم کرد و در پیامد آن حمله ابومهدی مهندس، از رهبران این گروه را به همراه قاسم سلیمانی کشت.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا گزارش داده بود که پنتاگون در حال تهیه طرح نابودی کتائب حزب‌الله است. بنا بر این گزارش،‌ ژنرال رابرت پی. رایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق پس از دریافت دستوری برای تهیه نقشه چنین عملیاتی در نامه‌ای به واشنگتن هشدار داد که این طرح ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد و همچنین به لحاظ لجستیکی، آمریکا باید چند هزار سرباز دیگر را تنها به همین منظور به عراق اعزام کند.

الاسدIMAGESImage captionپایگاه عین الاسد محل استقرار حدود یکهزار نفر و تجهیزات و تسلیحات نظامی آمریکایی است



از طرف دیگر روز دوشنبه (۳۰ مارس) عادل عبدالمهدی نخست موقت وزیر عراق علیه هرگونه اقدام نظامی تهاجمی از خاک عراق بدون اجازه دولت این کشور هشدار داد. بیانیه دفتر نخست وزیری عراق همچنین درباره آنچه پرواز «بدون مجوز» هواپیماهایی در آسمان عراق خواند ابراز نگرانی کرد.

آمریکا در ظرف ماه گذشته نیروهایش را از چهار پایگاه در عراق خارج کرده و به پایگاه های دیگری در این کشور منتقل کرده است. تازه ترین مورد این نقل و انتقال روز دوشنبه با خروج نیروهای آمریکایی از یک پایگاه در شهر موصل واقع در شمال عراق انجام شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.