رفتن به محتوای اصلی

افشاگری های جدید از ترور مسعود مولوی+عکس ها و فیلم
02.04.2020 - 16:42

Missing media item.

 

آمریکا وزارت اطلاعات ایران را به ترور مسعود مولوی در ترکیه متهم کرد

دویچه وله - یک مقام ارشد دولت آمریکا وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در ترور مسعود مولوی در استانبول ترکیه به طور مستقیم دخالت داشته است. وزیر خارجه آمریکا هم گفت ترور مخالفان حکومت با وظایف دیپلمات​های ایرانی سازگار است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه دوم آوریل (۱۴ فرودین) به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که وزارت اطلاعات ایران به طور مستقیم در ترور مسعود مولوی وردنجانی، از مخالفان رژیم ایران در ترکیه دست داشته است. ترور مسعود مولوی ۳۳ ساله در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در شهر استانبول انجام گرفت.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که ترور مسعود مولوی به دستور و با هدایت دو دیپلمات ایرانی در ترکیه صورت گرفته است. این دو نفر در شمار اعضای کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول بوده و پاسپورت دیپلماتیک داشته‌اند.

مقام ارشد دولت آمریکا که با رویترز صحبت کرده همچنین گفته است با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در ترورهای هدفمند ایرانیان مخالف دولت در ترکیه، روش​های مورد استفاده در ترور مسعود مولوی با روش ماموران وزارت اطلاعات ایران مطابقت دارد.

 

این نخستین بار است که آمریکا درباره روش و نحوه ترور ایران در ترکیه صریحا اظهار نظر کرده​ است.

tweetP.jpgگزارش پلیس ترکیه درباره ترور مسعود مولوی

به نوشته خبرگزاری رویترز افراد مظنون در پرونده قتل مسعود مولوی اعتراف کردند که فرمان این قتل توسط دو دیپلمات ارشد کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترکیه صادر شده است.

یک مامور ارشد امنیتی ترکیه به رویترز گفته است که اظهارات افراد مظنون و همچنین اسناد و مدارک به دست آمده حکایت از نقش مسئولان حکومتی ایران در طراحی و اجرای این قتل دارد.

در گزارش رویترز آمده است که سپاه پاسداران به مسعود مولوی هشدار داده بود در ارتباط با پروژه‌های پهپادی با ترکیه همکاری نکند و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار دولت ترکیه قرار ندهد.

پلیس ترکیه در گزارشی که درباره پرونده قتل مسعود مولوی منتشر کرده به فعالیت‌های او در ارتباط با امنیت سایبری در وزارت دفاع جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

افزون بر آن، در گزارش پلیس ترکیه آمده است که مسعود مولوی در دوره اقامت یک ساله خود در ترکیه اظهارات تند و انتقاد‌آمیزی علیه رهبران و مسئولان جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که انتشار گزارش پلیس ترکیه در ارتباط با نقش جمهوری اسلامی در ماجرای قتل مسعود مولوی می‌تواند بر مناسبات دیپلماتیک ایران و ترکیه تاثیر بگذارد. مقام​​های ترکیه گفته‌​اند که پیگیری پرونده مسعود مولوی ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به پستی پرداخته است که مسعود مولوی در ماه اوت - سه ماه پیش از مرگ - در ارتباط با سپاه پاسداران منتشر کرده بود.

مسعود مولوی در این پست نوشته بود: «من ریشه فرماندهان مافیایی و فاسد [سپاه] را می‌کنم.» در ادامه‌ همان پست مولوی نوشته بود: «دعا کنید که آ‌نها قبل از آن من را نکشند.»

واکنش آمریکا به ترور مسعود مولوی

یک هفته پس از قتل مسعود مولوی در استانبول، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت این قتل را برعهده جمهوری اسلامی ایران دانسته و آن را "نمونه‌ای از جنایات حکومت توسط ایادی خود در خارج از کشور" خوانده بود. پمپئو در آن هنگام توضیح بیشتری پیرامون این موضوع نداده بود.

اما وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ فروردین در توییتی نوشت که دخالت و دست داشتن دیپلمات​های ایرانی در قتل یک مخالف حکومت ایران محرز و با ماموریت و وظایف آنها سازگار است.

پمپئو تاکید کرده است که دیپلمات​های ایرانی مسئول ترور هستند. او استدلال کرده است که دیپلمات​​های ایرانی در دهه‌های گذشته هم مسئول چندین ترور مخالفان و دگراندیشان و طرح​​های بمب​گذاری در اروپا بوده​اند.Missing media item.Missing media item.Missing media item.Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.