رفتن به محتوای اصلی

چه کسی مسعود مولوی را در ترکیه ترور کرد؟
گزارش دیلی صباح ترکیه در ارتباط با ترور مسعود مولوی
03.04.2020 - 12:21

گزارشی که سه‌شنبه ٣١ مارس ٢٠٢٠ در روزنامه صباح ترکیه منتشر شده است از  قتل مسعود مولوی وردنجانی که توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سال ٢٠١٩ در منطقه شیشلی استانبول انجام گرفت پرده برداشته است.

قتل وی را به جمال خاشاقچی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید تشبیه کرده‌اند. در حالیکه مسعود مولوی در کف خیابان به ضرب گلوله ترور و کشته شد.

مسعود مولوی پیش از رفتن به ترکیه از نیروهای پیشین عملیاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است.

پس از ورود به ترکیه وی در شبکه‌های اجتماعی (عمدتا کانال تلگرامی «جعبه سیاه») فساد در جمهوری اسلامی از جمله فساد مقام‌ها را آشکار و افشا می‌کرد. مسعود مولوی نمی‌دانست که شخصی ایرانی به نام “علی اسفنجانی” که او را در استانبول ملاقات کرده بود، اطلاعات وی را به دو بازرگان ایرانی که برای اطلاعات ایران کار می‌کرده‌اند داده است.

نیروهای امنیتی ترکیه پس از ساعتها بررسی دوربین‌های امنیتی ۴٩ نقطه را جست‌وجو کردند و با ده نفری هم مصاحبه کردند.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان داد که علی اسفنجانی در ١٣ نوامبر ٢٠١٩ در روز ترور و قتل مسعود مولوی با قاتل او که شخصی به نام عبدالوهاب کوچاک که ادعا شده است همکار ارباب فراری مواد مخدر که شخصی ایرانی به نام ناجی شریفی زیندشتی بوده است دیدار کرده بود. این دو (علی اسفنجانی و عبدالوهاب کوچاک) در یک مرکز خرید به مدت نزدیک به نیم  ساعت گفت‌وگو می‌کنند.

سپس علی اسفنجانی با مسعود مولوی دیدار می‌کند و دو نفری به پیاده روی در خیابان (شیشلی استانبول) ادامه می‌دهند و در همین زمان عبدالوهاب کوچاک از پشت سر به مسعود مولوی ١١ گلوله شلیک می‌کند.

پس از ترور و قتل مسعود مولوی، علی اسفنجانی از کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول مدارک جعلی سفر (گذرنامه جعلی) تهیه می‌کند و با کمک نیروهای مشکوک به وزارت اطلاعات ایران به ایران با یک نام جعلی می‌گریزد.

در میان کسانی که نیروهای امنیتی ترکیه وی را دستگیر کرده‌اند شخصی به نام “سیاوش اباذری شلمنظری” بوده است. این شخص علی اسفنجانی قاتل مسعود مولوی را به ایران فراری می‌دهد.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان می‌دهد که عبدالوهاب کوچاک قاتل مسعود مولوی پس از ترور او در یک مکانی که متعلق به ناجی شریفی زیندشتی، ارباب ایرانی فراری مواد مخدر، پنهان شده بود که توسط پلیس ترکیه دستگیر می‌شود. برادر عبدالوهاب کوچاک که علی نام دارد مشکوک به قتل مدیر شبکه جم تی وی در ترکیه است که در ترکیه ترور شد.

گزارش روزنامه صباح ترکیه که به گواهی و شهادت دادن سیاوش اباذری شلمنظری (کسی که علی اسفنجانی مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی را فراری می‌دهد) نشان می‌دهد که دست کم ١٠ نیروی اطلاعاتی جمهوری اسلامی به علی اسفنجانی کمک کردند که به ایران فرار کند.

منبع:‌ سحام‌نیوز


پمپئو: دیپلمات‌های ایرانی عامل قتل مسعود مولوی هستند

خبرگزاری آناتولی: مایک پمپئو٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ “دیپلمات‌های ایرانی” را مسئول قتل «مسعود مولوی وردنجانی» در ترکیه خواند.

پمپئو با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود در این باره اعلام کرد: “اخبار مرتبط با نقش دیپلمات‌های ایرانی در ترور مسعود مولوی آزار دهنده است اما با ماموریت آنها همخوانی دارد. ‘دیپلمات‌های’ ایرانی ماموران ترور هستند و طی ده سال گذشته در چندین عملیات ترور و بمب‌گذاری در اروپا نقش داشته‌اند.”

«مسعود مولوی وردنجانی» ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹، در منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد. اداره اطلاعات پلیس استانبول و سرویس اطلاعات ملی (میت) ترکیه در عملیات مشترکی ۱۱ نفر از جمله «عبدالوهاب. ک» را که گفته می‌شود عامل این قتل بوده، دستگیر کردند.

از این تعداد عبدالوهاب. ک و شش نفر دیگر بازداشت و ۴ تن از آنان نیز با قید وثیقه آزاد شدند.

مسعود مولوی مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» بود که مطالب و اسنادی را علیه حکومت ایران و سپاه پاسداران منتشر می‌کرد.

پیشتر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفته بود: ایشان (مسعود مولوی) به عنوان یک فرد ایرانی مورد توجه وزارت خارجه است و منتظر گزارش نهادهای امنیتی ترکیه هستیم، اما در خصوص علت کشته شدنش نمی‌توانیم اظهارنظر کنم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.