رفتن به محتوای اصلی

مهندس #محمدعلى_عمورى زندانى سياسى #عرب_اهوازى در خطر شكنجه اطلاعات #اهواز
07.04.2020 - 01:46

مهندس محمدعلى به همراه زندانيان بند ٥ زندان مرکزی اهواز ، در پی سرکوب خونین اعتراضات زندانيان روز سه شنبه گذشته ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ به بازداشگاه‌های مخفی وزارت اطلاعات در اهواز انتقال داده شد.

طبق گزارش‌هاى رسيده او و ساير زندانيان سياسى طی روزهای گذشته در معرض شکنجه قرار گرفته و نیز قرار است در روزهای آینده به زندانهای مختلف کشور تبعید شوند.

در کشتار زندانیان معترض عليه نبود امکانات بهداشتی در پی شیوع کرونا و عدم اعطای مرخصی یا عفو ، در دو زندان سپیدار و مرکزی اهواز، دهها زندانی توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

"محمدعلی عموری" متولد ۱٣۵۶، وبلاگ نويس و فارغ التحصيل رشته مهندسی منابع طبيعی (شيلات و آبزيان )از دانشگاه صنعتی اصفهان است. او فعال دانشجويی و يکی از موسسان نشريه دانشجويی "التراث" در دانشگاه صنعتی اصفهان که به عربی و فارسی منتشر می شد است. دبير دبيرستان های خلفيه ( رامشير)و از موسسان موسسه فرهنگی "الحوار" به معنای " گفتگو" است که نام آن برگرفته از سياست‌های اصلاح طلبانه دولت خاتمی درباره گفتگوی تمدن ها بوده است.

او از فعالان فرهنگى وهويت طلب عرب بود و پس از موج برخورد با اين فعالان، در سال ۲۰۰۷ به عراق پناهنده شد. عموری از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) به عنوان پناهنده سیاسی پذيرفته شد ولی دولت عراق او را به دليل ورود غیرقانونی از مرز دستگير کرد به زندان محکوم شد که بعد از پنج سال حبس در زندان های عماره و بصره علی رغم داشتن مدارک پناهندگي، در تاريخ ۱٣ ژانويه ۲۰۱۱ به مقامات دولت ايران تحويل داده شد.

دو عضو مؤسسه " الحوار" يعني" هاشم شعبانی "  شاعر ومعلم ، و " هادى راشدى ، مهندس ومعلم ، در ابتداى سال 2014 به صورت مخفيانه در زندان كارون اهواز اعدام شدند.

دادگاه انقلاب شعبه اهواز ابتدا محمد علي عموری را به اعدام محكوم كرد وسپس دیوان عالی کشور حكمش را به زندان ابد تخفيف داد.

سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن این سرکوب و کشتار و اعمال وحشیانه علیه زندانیان ، از مجامع بین المللی و نهادها و سازمانهای مدافع حقوق بشر می‌خواهد تا این اقدامات را محکوم کرده و به مقامات ایران فشار بیاورد تا تکلیف زندانیان سیاسی در بازداشتگاههای اطلاعات اهواز مشخص شود و محمد علي عمورى و همه زندانيان سياسى عرب اهوازى، فورا و بدون قید و شرط و جهت نجات جانشان از وبای کرونا آزاد شوند.

سازمان حقوق بشر اهواز

دوشنبه ١۸ فروردین ۱۳۹۹

6 آوريل 2020

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/18/20…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.