رفتن به محتوای اصلی

نظرسنجی در ایران نشان از بی اعتماد ی مردم به اظهارات و عملکرد مسئولان درباره کرونا
07.04.2020 - 07:22

نتایج یک نظرسنجی آنلاین در ایران نشان می‌دهد میانگین سطح اعتماد مردم به گفته‌ها و عملکرد مسئولان در زمینه بحران کرونا «زیر متوسط» بوده و در طبقات پایین جامعه این بی‌اعتمادی شدیدتر است.

بر اساس این پیمایش که نتایج و جزییات آن روز یکشنبه ۱۷ فروردین‌ماه در کانال تلگرامی «دیده‌بان سیاستگذاری ایران» منتشر شده، شرکت‌کنندگان در ارزیابی با نمره یک تا ۱۰ در پاسخ به سوالات،‌ در زمینه اعتماد به اظهارات مسئولان به صورت میانگین به نمره ۳/۵ بسنده کرده‌اند.

بر اساس تحلیل صورت گرفته از سوی محققان این نظرسنجی، این نتایج نشان‌دهنده سطح «زیر متوسط» اعتماد عمومی به سخنان مقام‌های حکومت ایران درباره کرونا است.

اظهارات ضدونقیض مسئولان پیشتر نیز از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان بیمارستانی و دانشگاه علوم پزشکی مورد اشاره واقع شده بود. 

تاکنون نمایندگانی از استان‌های قم،‌ سیستان و بلوچستان،‌ گیلان و هرمزگان نسبت به سخنان اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و مقام‌های ارشد دولت درباره کرونا اعتراض کرده و آن‌ها را «غیرواقعی» خوانده‌اند.

در واکنش به این موضوع کیانوش جهانگیر،‌ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ در اسفندماه گفته بود: «اصرار نداریم افراد آمارهای روزانه‌ای که ارائه می‌دهیم را باور کنند.»

در سوال دیگری از پیمایش صورت‌ گرفته، بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر به سوالی درباره اعتماد به عملکرد مسئولان در زمینه مدیریت کرونا پاسخ داده‌اند که میانگین نمره ارزیابی آن‌ها نمره ۳.۳ از عدد ۱۰ بوده است.

بی‌اعتمادی پاسخ‌دهندگانی که خود را متعلق به طبقات پایین‌تر جامعه می‌دانند هم نسبت به گفته‌ها و هم عملکرد مسئولان در زمینه این بحران کمتر از طبقات بالا بوده است.

محققان این پیمایش، که جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه «شهید بهشتی» تهران بوده‌اند، در بخش تحلیل پایانی خود اشاره کرده‌اند که «سیاستگذار در این مساله از سابقه بی‌اعتمادی‌های گذشته نیز ضربه می‌خورد.» 

 

موافقت حداکثری با محدودیت تردد

در بخش دیگری از این پیمایش، نزدیک به ۹۴ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند با اعمال محدودیت بر سفرهای درون‌شهری موافق‌اند. 

بیش از ۹۶ درصد نیز با محدودیت سفرهای برون‌شهری موافقت کرده‌اند.

۷۴ درصد از آن‌ها که مسافرت رفته‌اند اعتقاد دارند اگر مقام‌های کشور محدودیت یا جرائمی برای سفر وضع می‌کردند، به سفر نمی‌رفتند.

همچنین زنان و کسانی که متعلق به طبقات پایین‌تر بوده‌اند در این پیمایش نگرانی بیشتری درباره خطرات همه‌گیری کرونا بر وضعیت سلامت و اقتصاد کشور ابراز کرده‌اند.

این نظرسنجی از روز ششم فروردین‌ماه برای پاسخ‌گویان روی اینترنت قابل دسترسی شد و  ۱۱هزار نفر در آن به صورت آنلاین مشارکت کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.