رفتن به محتوای اصلی

وابستگی ایران به چین در قدرت‌نمایی سفیر این کشور در تهران هویدا شد
عذرخواهی سخنگوی وزارت بهداشت، ساعتی پس از انتقاد او از آمار
07.04.2020 - 07:42

روز گذشته و در حالی که وزارت بهداشت ایران در تلاش بود تا مردم و مقام‌های رسمی را قانع کند که نباید به این زودی مقررات محدود‌کننده در کشور لغو شود، بیان یک جمله به‌ظاهر ساده از زبان سخنگوی وزارت بهداشت جنجالی شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت برای نشان دادن بزرگی اثرات ویروس کرونا و ناممکن بودن مهار آن در دو ماه گفت که «اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.»

آقای جهانپور اطلاعات منتشر‌شده از سوی چینی‌ها درباره میزان مرگ‌ومیر این بیماری در شهر ووهان را گمراه‌کننده دانست و گفت که «آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوانزا است و مرگ‌ومیر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد».

ساعتی پس از انتشار این مصاحبه در خبرگزاری دولتی ایران، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتر نیز نوشت که حرف او یک حقیقت علمی بوده و «مباحث علمی» را نباید با «سیاست» آمیخت. او در ادامه نوشت که «همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند، امروز یافته‌ها خلاف این را نشان می‌دهد، به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم».


Kianush Jahanpur@drjahanpur
 
 

مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با آمیخت،
همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین ، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم

 
 

چین مدعی است که ویروس کرونا در این کشور حدود سه هزار قربانی برجای گذاشته و این کشور موفق شده تا این بحران را به‌سرعت کنترل کند. در مقابل گروه بزرگی از دانشمندان در جهان معتقدند که شواهد علمی نشان می‌دهد که چین درباره آمار مرگ‌ومیر این بیماری و همچنین شدت اثرات آن بر بیماران از ابتدا کوچک‌نمایی انجام داده است و همین سبب شده تا دیگر کشورها چندان به بزرگی فاجعه واقف نشوند.



مصاحبه و توییت کیانوش جهانپور خشم «چانگ هوا»، سفیر چین در ایران را برانگیخت. او در پاسخ نوشت که وزارت بهداشت چین هر روز کنفرانس خبری برگزار می‌کند و به وزارت بهداشت ایران توصیه کرد که «برای نتیجه‌گیری، اخبار آن‌ها را به‌دقت بخوانید». جهانپور نیز در پاسخ نوشت که ایران هم هر روز دو  کنفرانس خبری برگزار می‌کند که اطلاعات آن می‌تواند برای سفرای کشورهای دوست مفید باشد.  

Kianush Jahanpur@drjahanpur
 

مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با آمیخت،
همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین ، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم


Chang Hua@AmbChangHua
 

The Ministry of Health of China has a press conference every day. I suggest that you read their news carefully in order to draw conclusions

 
 

این دعوای لفظی وزارت بهداشت ایران و سفیر چین به همین‌جا ختم نشد و گروهی از کاربران موسوم به «ارزشی» که عمدتاً از نیروهای فضای مجازی سپاه در شبکه‌های اجتماعی هستند نیز آقای جهانپور را به باد انتقاد گرفتند و حتی به او گفتند که به‌جای آنکه سخنگوی وزارت بهداشت ایران باشد، در نقش «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا» ظاهر شده است.


Ali Gholhaki@aghPlt
 
 

آقای جهان‌پور؛ سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی هستی یا سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده؟!

مشاهده عکس در توییتر
 

 عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز لحظاتی بعد و بدون آنکه وارد مجادله مستقیم با دو طرف دعوا شود، توییتی به زبان انگلیسی منتشر کرد و نوشت که ایران قدردان «سخاوت» چینی‌ها است: «دولت و مردم چین در مقابله با ویروس کرونا پیشتازند و سخاوتمندانه به کشورهای جهان کمک می‌کنند. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کووید۱۹ مستحق تقدیر است. در این شرایط سخت، ایران همواره ممنون چین است.»

ناراحتی هم‌زمان سفیر چین، سپاه و موضع‌گیری وزارت خارجه ایران علیه جهانپور سبب شد تا او مجبور شود تلویحاً از مواضع روز گذشته خود عقب‌نشینی کند: «دولت و ملت ایران، قدردان دولت‌ها و ملت‌هایی است که به‌ویژه در این همه‌گیری جهانی كرونا در کنارشان ایستادند...حمایت‌های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش‌ناشدنی است.»

چانگ‌هوا، سفیر چین در ایران پس از شیوع ویروس کرونا در چین، نقش مهمی در مجاب کردن مقام‌های ایرانی برای حمایت رسانه‌ای و عملی از کشورش داشت. او در حالی که کشورهای جهان برای جلوگیری از ورود کرونا به سرزمینشان، مسیرهای هوایی خود به چین را مسدود کرده بودند با مقام‌های عالی وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان دیدار و از آن‌ها خواست تداوم پروازها و رفت‌وآمد اتباع دو کشور حفظ شود. 


Chang Hua@AmbChangHua
 
 

در دیدار با جناب آقای عرب نژاد مدیر عامل محترم شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند.

مشاهده عکس در توییترمشاهده عکس در توییتر
 
 

نهایتا در روز‌های پایانی بهمن‌ماه، نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی تایید شد. وزارت بهداشت بعدتر اعلام کرد که این ویروس از طریق طلبه‌های چینی که در حوزه‌های علمیه قم حضور دارند، به ایران وارد شده است. 

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، ویروس کرونا تاکنون جان ۳۶۰۳ ایرانی را گرفته و ۵۸۲۲۶ نفر نیز آلوده شده‌اند. ۴۰۵۷ بیمار نیز در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.