رفتن به محتوای اصلی

شهروند فرانسوی آزادشده : بازجویم گفت من ابزاری برای اعمال فشار بر فرانسه هستم
07.04.2020 - 17:18

رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی که اخیرا با آزادی از زندان در ایران به فرانسه بازگشته است می گوید که در دوران حبس خود دریافته بود که تبدیل به «وجه المعامله» شده است.

رسانه های فرانسه روز اول فروردین (۲۰ مارس) از آزادی رولاند مارشال که به اتهام «جاسوسی و تشویش اذهان عمومی» در ایران دستگیر شده بود خبر دادند. همزمان جلال روح الله نژاد، شهروند ایرانی که به اتهام نقض تحریم های آمریکا در فرانسه بازداشت شده بود نیز آزاد شد.

رولاند مارشال در اولین اظهارنظر خود از زمان بازگشت از ایران در مصاحبه با رادیو فرانسه گفت: «در ماه فوریه یکی از بازجوها برایم توضیح داد که همه ماجرای بازداشت من با سرنوشت یک ایرانی بازداشت شده در فرانسه در ارتباط است. او گفت که من ابزاری برای اعمال فشار بر فرانسه هستم. فهمیدم که وجه المعامله هستم.»

رولاند مارشال روز پنجم ژوئن سال ۲۰۱۹ هنگام ورود به ایران در فرودگاه بازداشت شد. او برای دیدار با فریبا عادلخواه، دوست و همکارش به ایران سفر کرده بود. فریبا عادلخواه که همزمان با رولاند مارشال بازداشت شد همچنان در ایران در زندان به سر می برد.

رولاند مارشال در مورد اولین روزهای بازداشت ۹ ماه و نیمه خود در ایران می گوید: «هفته های اول تقریبا اصلا نور آفتاب را نمی دیدم. باید تلاش می کردم که کنترل زمان را خودم بار دیگر در دست بگیرم. یکنواخت و بسیار سخت بود. شما نمی دانید برای چه بازداشت شده اید، دلیلش چیست و چه قدر طول می کشد. واقعا آزمون سختی بود.»

این شهروند فرانسوی در مورد بازجویی های خود می گوید: «بازجویی ها سورئالیستی بود. از من می خواستند متن هایی را که ۳۰ سال پیش نوشته بودم یا جلساتی را که ۲۰ سال پیش در آنها شرکت کرده بودم به یاد بیاورم. متهم به این بودم که برای سرویس های فرانسوی یا سیا کار می کنم. همه اینها برای من بی معنی بود.»

او درباره نظام سیاسی و قضایی ایران می گوید: «اگر ایران می خواهد سرمایه گذاران خارجی را جذب کند نمی تواند به این شکل کار کرد: ماهها افراد بی گناه را بدون اینکه حرفی از آزاد کردن آنها زده شود بازداشت کرد. از این نظر خودسری در ایران به کمال رسیده است.»

رولاند مارشال در مورد فریبا عادلخواه نیز می گوید: «فریبا تلاش کرده است کار بسیار پرخطری انجام دهد. او از جامعه ایران همانگونه که هست حرف می زند نه به آن شکلی که در غرب می خواهند باشد یا سپاه پاسداران می خواهد باشد. این می تواند تنش های بسیار شدیدی ایجاد کند.»

فریبا عادلخواه چند هفته در زندان دست به اعتصاب غذا زد و از آن زمان از مشکلات کلیوی رنج می برد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
یورونیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.