رفتن به محتوای اصلی

کرونا و انتخابات امریکا
11.04.2020 - 22:39

«کرونا » و آثارغیر قابل اجتناب  آن بر تجدید انتخاب آقای ترامپ  : ( ضیاء مصباح )

 مجموعه تشکیلات و  شرکت‌هائیکه نماینده سر سخت جمهوری خواهان  را با بکار گیری  عوامل اقتصادی - سیاسی و نظامی  به کاخ سفید فرستادند تا «برایشان تخم طلا بگذارد » حالا با بودن  ویروس کرونا ، از سوی دیگر  مصمم بودن کاندیدای دمکراتها که بسیار زودتر از زمان پیش بینی شده عرصه را تا زمان انتخابات در اواخر سال میلادی جاری به تنهائی با خیال راحت در خواهد نوردید ... چگونه تدبیر خواهند کرد ؟

هر چند دیده‌بان حقوق بشرهمین امروز اشاره داشت که : ویروس کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای تحکیم قدرت حکومت‌ها باشد.

دونالد ترامپ با همه سهل و ممتنع بودن موضوع بهداشتی – پزشکی روز ،آنهم با همه ابعاد جهانی و تلفات تاسف بار که با همه حواشی ،طول و تفصیل در رسانه ها هر لحظه شاهد آنیم ....در مقایسه با امکانات بسیار مدرن و وسیع ایالات متحده آمریکا که تا حدودی نا توانی خود را با همه امکان ایجاد آمادگی  در این جریان تا کنون  نشان داد ه

آیا در این آزمون سخت قادر به کنترل کشتار وسیع این اپیدمی خواهد بود ؟  از آن مهمتر  با خیل عظیم بیکاران آن کشور  مخصوصا  رنگین  پوستان آیا میتواند با حساب گری هائی که خود و همراهانش دارند ، کنار بیاید

باید دید همین روزها برای کنترل مصائب ناشی از قر نطینه و فعال نبودن بیش از 15 میلیون بیکار آیا مشابه 5 سال قبل که به نوشته گاردین: در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، که یک درصد از ثروتمندترین افراد و شرکت‌های آن دیار  در شکل دادن به ۴۰ درصد از کمپین‌های انتخاباتی نقش داشتند و ۳/۴ میلیارد دلار به تامین هزینه انتخابات سنا، مجلس و ریاست جمهوری کمک کردند...... بازهم بیاری خواهند آمد و برنامه های خود را با ابقای این چهره متلون ،نا فرمان و بلند پرواز با عملکردی که داشته منطبق خواهند یافت ؟

نا گفته نماناد شرکت‌های بزرگ کمک کردند چون : وعده تخفیف مالیاتی جمهوری‌خواهان - میلیون‌ها دلار سود برای آن‌ها پیش بینی میشد در پی داشته باشد :

 شرکت دارویی فایزر ۱۶ میلیون دلار به این حزب  کمک کرد و در عوض انتظار  داشت تا سال ۲۰۲۲، حدود ۳۹ میلیارد دلار در رقم مالیات پرداختی‌اش صرفه‌جویی ‌کند.

شرکت جنرال الکتریک  هم با ۲۰ میلیون دلار کمک مالی، ۱۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی مالیاتی قرار شد داشته باشد .

شرکت نفت و گاز شورون  نیز با ۱۳ میلیون دلار کمک به انتخابات، ۹ میلیارد دلار میخواست به جیب بزند ‌.

شرکت‌های تحت پوشش «وارثان چارلز و دیوید کوک » (Koch) هم با ۲۰ میلیون دلار کمک مالی به جمهوری‌خواهان، در برنامه داشت حدود ۱/۴ میلیارد دلار کمتر مالیات بپردازد.

به عبارتی دیگر  آیا با به هم ریختن برنامه ها با این اوصاف وو ضعیت  غیر منتظره ، انتخاباتی منظم و مدیریت شده در پایان سال میلادی در مرکز علم و سرمایه جهان تحقق یافتنی بوده و مجموعه مدیران آبدیده پشت پرده سیاست امریکا البته در درون این حزب ،از آثار  بسیار متفاوت و غیر قابل پیش بینی این ویروس ،جان بسلامت خواهند بر د ؟

یا   با آ مدن «جناب معاون ارشد متین و هشیار اوباما » درب برای جماعت متولیان فرصت طلب غیر ملی دیر فهم ، آ نچنانکه آرزو دارند برهمان پاشنه خواهد چرخید و روزگاری سخت تربرای دگر اندیشان صبوربا احیاء برجام و تبلیغات گوش نواز در همه ابعاد در پیش ....

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.