رفتن به محتوای اصلی

سردار حسن عراقی‌زاده: مراکز علمی ایران احتمال بیولوژیک بودن کرونا را بررسی می‌کنند
12.04.2020 - 18:41

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره بیولوژیک بودن «کرونا» گفت که این موضوع در مراکز علمی در حال بررسی است، اما تایید آن کار آسانی نیست.

سردار حسن عراقی‌زاده یکشنبه 12 آوریل 2020، در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» درباره مسائل مطرح شده پیرامون اینکه ویروس کرونا یک اقدام بیولوژیک و دست ساز است، گفت: «این موضوع مشکوک است نه اینکه به صورت قطعی کسی بتواند آن را مطرح کند؛ اما با توجه به قرائن به عنوان یک تردید و شک مطرح شده و همه کشورها در حال بررسی موضوع هستند. در مراکز علمی ایران نیز این موضوع در حال بررسی است، اما تأیید این خبر از لحاظ علمی و قطعی کار آسانی نیست.»

 

برغم اینکه ویروس کرونا دامن ایالات‌متحده آمریکا را نیز مانند دیگر کشورهای جهان گرفته اما مقامات ایران هر از چند گاهی طی اظهاراتی به احتمال حمله بیولوژیک آمریکا به وسیله ویروس کرونا اشاره می‌کنند و برخی از آنها آمریکا را مسئول انتشار این ویروس میدانند.

در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ایران، شیوع کرونا را «حمله بیوتروریستی» علیه ایران و چین دانسته بود. چند تن دیگر از مقامات ایران هم اظهارات مشابهی در مورد منشا‌‌ء این ویروس داشته‌اند.

امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس نیز از نخستین چهره‌هایی بود که این احتمال را مطرح کرد، او در توئیتی مدعی شد «شاید بعدا مشخص شود کرونا جنگ بیولوژیک آمریکا علیه رقبایش بوده است.» ادعایی که غلام‌علی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس که از قضا حوزه انتخابیه‌اش به شدت درگیر بحران کرونا شده است، هم بر آن مهر تایید زد و گفت: «روند همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سایه تحریم ظالمانه عادی نیست و آن را نوعی حمله بیولوژیک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانم.»

سردار غلام‌رضا جلالی رئیس پدافند غیر عامل ایران نیز کرونا را حاصل جنگ بیولوژیک دانسته‌، جلالی در مصاحبه‌ای گفت: «منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع میشود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسیهای آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنومهای جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.»

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هم در این باره گفت: «این ویروس ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده است.»

در این میان برخی از کارشناسان سیاسی ایرانی با این تئوری موافق نبوده و آن را به باد مسخره گرفته‌اند از جمله صادق زیباکلام استاد دانشگاه علوم سیاسی تهران، او ابتدا در تویتی نوشت ای کاش می‌شد این کرونا را هم به عهده آمریکا بگذاریم !!.

زیباکلام با اشاره به طرح «بیوتروریسمی» بودن شیوع کرونا که از سوی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه مطرح شد، گفت: «حالا امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود.»

گفتنی است سید محمد جزایری رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران روز یکشنبه 15 مارس طی مصاحبه‌ای گفت که برخلاف تصور بسیاری از مردم و حتی سیاستمداران در برخی کشورها، ویروس کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی نیست.

این متخصص بیماری ویروسی تاکید کرد، تئوری دستکاری ژنتیکی ویروس کرونا هنوز از نظر علمی تایید نشده و برخی دانشمندان بزرگ دنیا نیز این تئوری را رد کرده‌اند.

با این حال مقامات ایران، ایالات متحده را به حمله «بیولوژیکی» علیه چین و ایران متهم کرده و ویروس کرونا را نتیجه و حاصل این هجوم دانسته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.