رفتن به محتوای اصلی

مجاهدین خلق: شمار قربانیان كرونا در ایران به 26200 نفر رسید
«آمار جانباختگان در تهران و شیراز به سرعت افزایش پیدا می‌كند
13.04.2020 - 15:06

سازمان مجاهدین خلق ایران» از عمده‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز یكشنبه 12 آوریل اعلام كرد، آمار جانباختگان فاجعه كرونا در 266 شهر ایران بیش از 26200 نفر شده است.

طبق آماری که این سازمان منتشر کرده و نسخه‌ای از آن به دست العربیه رسید، «شمار قربانیان در آذربایجان غربی به 730 نفر، در البرز به 990 نفر، در اردبیل به 530 نفر، در بوشهر 140 نفر، در استان تهران به 4050 نفر، در خراسان رضوی به 2320 نفر، در خراسان جنوبی به 65 نفر، در خوزستان به 1070 نفر، در زنجان به 420 نفر، در فارس به 530 نفر، در قم به 2630 نفر، در كردستان به 420 نفر، در گلستان به 920 نفر، در همدان به 675 نفر و در یزد به 395 نفر رسیده است.» در این گزارش آمار سایر استان‌ها نیز به این ارقام اضافه شده است.

 

به گفته این سازمان، آمار جانباختگان در شهر شیراز مرکز استان فارس خیز برداشته و در استان تهران هم به سرعت افزایش پیدا می‌كند.

در بیانیه توضیحی که شورای ملی مقاومت روزانه آن را برای نشر اخبار مربوط به بحران کرونا در ایران نشر می‌کند آمده است: «معاون شهرداری تهران از ایجاد یک قطعه جدید برای مبتلایان به كرونا و «قبرچینی به تعداد 10 هزار قبر در قطعه جدید» در بهشت زهرا خبر داد و گفت سردخانه 40 فوتی و 2 سردخانه کندویی و2 دستگاه کانتینر 12 متری یخچال دار و سوله‌های بحران، تجهیز و آماده شده است (ایرنا 24 فروردین). پیش از این دبیرخانه شورای ملی مقاومت در دوم فروردین اعلام كرده بود كه اخیراً قرارداد «ساختن 10 هزار قبر جدید در بهشت زهرا بسته شده است».

بیانیه ادامه داد: «با این حال حسن روحانی امروز بار دیگر تلاش كرد تصمیم «جنایتکارانه» بازگرداندن مردم به سر كار را توجیه كند و مدعی شد كه وضعیت رژیم جمهوری اسلامی در مقابله با كرونا از كشورهای اروپایی بهتر است. وی همچنین بطور تلویحی به كمبود مواد غذایی اشاره كرد و گفت «برخی از کشورها شروع کردند «خسّـت» به خرج دادن در صادرات مواد غذایی یعنی کشوری که تا دیروز گندم میفروخته گندم هم اضافه دارد» از فروش خودداری می‌کند. شنبه شب زالی رئیس ستاد كرونا در تهران در مورد بازگرداندن مردم به سركار گفت: «بازتاب چنین حضوری امروز نیست .... آمار مبتلایانمان در دو هفته دیگر ایجاد خواهد شد...تیم پزشكی، درمانی ما خسته شدند بالاخره دچار مشکلات متعدد شدند بعضی از آنها شهید شدند بعضی‌ها کما فی‌السابق از مدار خارج شده‌اند ... تیم خسته ما که رمق‌اش هم کم شده باید در آستانه یک تکانه های جدید بیماری باشد ضمن اینکه ما هنوز در تهران آن شیب مناسب و مطلوب خودمان را حس نکردیم» (تلویزیون شبکه پنج 23 فروردین)».

در بیانیه به اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی نیز اشاره اشده و آمده است: «محبوب فر، متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی و واگیر دار نیز نوشت: «طی روز‌های آینده تعداد مرگ و میر‌ها به رقم غیر قابل باوری خواهد رسید....با توجه به اطلاعات دریافتی اعلام می‌کنم تا کنون از تعداد مبتلایان به کرونا در کشور ما کاسته نشده است. نکته حائز اهمیت این است که تنها 6 درصد و یا در بهترین حالت 10 در صد از مبتلایان شناسایی شده‌اند و سایر مبتلایان در خانه خود را قرنطینه کرده‌اند و ترجیح می‌دهند کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. پیک بیماری هنوز در کشور آغاز نشده است» (روزنامه آفتاب یزد 24 فروردین). در روزهای اخیر افراد بیشتری در درون رژیم خواستار پرداخت هزینه های قرنطینه توسط كارتلهای تحت كنترل خامنه‌ای شده اند. مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی و مشاور رئیس جمهور در دوران رفسنجانی و خاتمی امروز نوشت «با توجه به رکود اقتصادی ناشی از کرونا، ... برای حل قطعی مشکلات باید قدرت‌های مالی بزرگی به صحنه بیایند که از تمّـکن بسیار بالائی برخوردارند و اموال آنها متعلق به مردم است. این قدرت‌ها عبارتند از ستاد اجرائی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی. امکانات و منابع مالی گسترده‌ای که در اختیار این مراکز وجود دارند اگر به عرصه کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا آورده شوند، مشکلات این اقشار در کوتاه‌ترین زمان و به صورت کامل برطرف خواهد شد .آنها اگر پول‌هائی را که در اختیار دارند برای نجات مردم مستضعف خرج نکنند، فلسفه وجودیشان را چگونه می‌خواهند توجیه کنند»؟

بیانیه شورای ملی مقاونت به سخنان ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اشاره کرده که گفت: «مرگ و میر کرونا در میان فقرا بیشتر است. آنها دسترسی کمتری به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی دارند. تاثیر اقتصادی كرونا بر فقرا بیش از سرمایه‌داران است. آنهایی که در معرض از دست دادن شغل هستند و آنهایی که روزمزد کار می‌‌کنند، آسیب بیشتری از وضعیت می‌بینند (روزنامه آفتاب یزد 24 فروردین)».

یک پزشک در یکی از بیمارستان‌های شهرری گفت: «بسیاری از افراد مشکوک به کرونا از اقشار پایین شهر و حاشیه‌نشین هستند و وقتی به آنها می‌گویم باید آزمایش کرونا دهید، اکثراً قبول نمی‌کنند و می‌گویند که اگر چند هفته در بیمارستان بمانیم چه کسی هزینه زن و بچه‌مان را می‌دهد و کارمان را از دست می‌دهیم، لطفا با دارو ما را مداوا کنید.» (روزنامه آرمان 24 فروردین)».

بیانیه شورای ملی مقاومت بر نگرانی مقامات رژیم جمهوری اسلامی از قیام و شورش‌های اجتماعی اشاره دارد و به سخنان معاون سابق سیاسی و امنیتی وزارت کشور که گفت: « مشکلات اجتماعی و امنیتی نه تنها برای شرایط پساکرونایی احتمال دارد بلکه در همین شرایط نیز امکان وقوع دارد. اگر دولت‌ها مدیریت هوشمندانه و مدبرانه‌ای نکنند ممکن است با مشکلات حاد اجتماعی مواجه شویم» (روزنامه آرمان 24 فروردین) اشاره کرده است..

بیانیه اظهارات مصطفی معین وزیرسابق بهداشت و آموزش عالی جمهوری اسلامی که گفته است:«احتمال تکرار تنش‌های اجتماعی یا سیاسی مانند دو سه ساله اخیر فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی وجود دارد. هم در کوتاه‌مدت و هم بلندمدت جامعه ایرانی و کشورمان درگیر پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی و نیز سیاسی بحران پاندمی کرونا خواهد بود» (ستاره صبح 24 فروردین)، نیز اشاره کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.