رفتن به محتوای اصلی

هشدار فائو درباره تأثیر ویروس کرونا بر زنجیره تأمین غذا
13.04.2020 - 23:04

 

 

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه تاثیرات کامل بیماری کووید-۱۹ و ویروس کرونای جدید همچنان در حال آشکار شدن است، تصریح می‌کند که این شیوع، تاثیرات منفی قابل‌توجهی بر تمامی افراد دخیل در سرتاسر زنجیره تأمین غذا دارد.

گزارش فائو نشان می‌دهد در شرایطی که مواد غذایی کافی برای تغذیه تمامی افراد وجود دارد، شیوع بیماری کووید-۱۹ به‌صورت بالقوه می‌تواند زنجیره‌های حیاتی تأمین مواد غذایی را هم مابین کشورها و هم درون کشورها – بین مناطق روستایی و شهری – به شکل‌شدیدی مختل کند.

این وضعیت احتمالا تأثیرات منفی قابل توجهی خصوصا بر گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد داشت، گروه‌هایی همچون کارگران غیر رسمی، جمعیت‌های آسیب‌پذیر شهری و دیگر گروه‌هایی که برای تأمین نیازهای غذایی خود تا حد زیادی به بازار متکی هستند. کاهش یا از دست دادن درآمد به‌همراه قیمت‌های ناپایدار می‌تواند تأثیراتی جدی بر (وضعیت حاد) امنیت غذایی و سطح سوء تغذیه این جمعیت‌ها داشته باشد.

این تأثیرات می‌توانند به‌صورت بالقوه خانوارهای آسیب‌پذیر را به سوی اتخاذ سازوکارهایی همچون کاهش شمار وعده‌های غذایی، افزایش نرخ ترک تحصیل، کاهش امکانات در دسترس برای پوشش هزینه‌های مرتبط با سلامت و پزشکی، خشونت‌های جنسیتی، فروش ابزارآلات تولیدی (کار و پیشه) و غیره سوق دهند.

در این شرایط، فائو برنامه‌های جاری خود در کشورهای مختلف را که متمرکز بر تقویت تاب‌آوری و ارائه کمک‌های بشردوستانه هستند بازبینی و تأثیرات بالقوه این ویروس را تحلیل کرده است تا از تداوم حمایت‌ها از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای رسیدگی به تأثیرات ثانویه این ویروس اطمینان حاصل کند.

 
کد خبر 500721
 
فائو
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
همشهری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.