رفتن به محتوای اصلی

هشدارها درباره تشدید وخامت اقتصادی پساکرونا در ایران
18.04.2020 - 23:59

سه روز پس از اظهارات حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، مبنی بر «خوب » بودن وضعیت اقتصادی کشور؛ دو نماینده مجلس از رکود اقتصادی، دوران «وحشتناک» پس از کرونا و رشد بیکاری کارگران خبر داده‌اند.

پیشتر نیز صندوق بین‌المللی پول و سازمان بین‌المللی کار درباره تاثیر منفی بحران کرونا بر وضعیت اقتصاد و اشتغال در ایران گزارش داده بودند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی،‌ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن ضعیف خواندن اقتصاد کشور گفت: «نرخ بالای بیکاری،‌ تعدیل بنگاه‌های کوچک و بزرگ، گران شدن کالاها،‌ رشد وحشتناک تورم در پی خواهد آمد و پساکرونای وحشتناکی خواهیم داشت.»

او همچنین با اشاره به ضرورت تعادل میان سلامت و اقتصاد اشاره کرد باید به گونه‌ای میان این دو حرکت شود که اقتصاد دچار «فروپاشی» نشود.

این نماینده مجلس اضافه کرد پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون نفر از میزان بیکاری‌های جهان در ایران اتفاق خواهد افتاد. به گفته او، در حال حاضر بین سه تا پنج میلیون بیکار در ایران وجود دارد. 

ایمن‌آبادی در حالی که از عدم مخالفت مجلس با طرح تعطیلی یک‌ماهه کشور خبر داد، افزود: «تعطیلی تمام و کمال کشور اشتباه و اصلا غیرممکن است.»

هم‌زمان حسینعلی حاجی‌دلیگانی،‌ یک عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه،‌ ضمن اشاره به مواجهه کسب‌وکار بسیاری از مردم با مشکل در پی کرونا، خواستار چاره‌اندیشی دولت برای آن‌ها شد.

پیش از این نیز تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس درباره بحران بیکاری و پیامد‌های اقتصادی بحران کرونا هشدار دادند و رقم اختصاص‌ داده‌شده از سوی حکومت برای جبران این بحران نسبت به کشورهای دیگر را «ناچیز» خواندند.

گزارش افزایش بیکاری در شهرستان‌ها

هم‌زمان با هشدار نمایندگان مجلس، مقام‌های تعدادی از استان‌ها از افزایش گزارش بیکاری خبر داده‌اند.

در خراسان رضوی، محمد سنجری،‌ مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی،‌ از ثبت‌نام  ۳۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری خبر داد و اشاره کرد که از این تعداد، ۲۸ هزار نفر در پی کرونا بیکار شده‌اند.

در ایلام نیز همین نهاد از ثبت‌نام پنج‌هزار و ۸۰۰ متقاضی در سامانه دریافت بیمه بیکاری گزارش داده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مقام دولت از تعطیلی دست‌کم ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی و بیکاری بیش از هزار نفر گزارش داد.

در تهران نیز پیشتر شهرداری و مرکز افکارسنجی ایسپا نظرسنجی‌هایی منتشر کرده بودند که از ایجاد مشکلات معیشتی برای یک‌سوم مردم این شهر در پی تعطیلی حکایت داشت.

در همین زمینه روزنامه اعتماد روز شنبه به نقل از حجت میرزایی، معاون وزارت کار، نوشته که تنها در ۲۰ روز گذشته بیش از ۶۰۰ هزار نفر کارگر بیکار شده به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند. 

با این حال به نظر می‌رسد ابعاد پیامدهای اقتصادی بحران کرونا برای اقتصاد ایران و وضعیت کار آن بیشتر از این باشد.

موج بیکاری؛ هشدار بین‌المللی، ‌آمار رسمی

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت،‌ هفته گذشته در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر کرده بود اظهار کرد که در پی تعطیلی و بحران کرونا در ایران، بیش از سه میلیون شاغل رسمی و چهار میلیون شاغل غیررسمی در معرض اخراج قرار گرفته‌اند.

به گفته او، شمار کارگاه‌های متوقف‌شده بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد است.

با این حال،‌ سازمان بین‌المللی کار روز ۲۱ فروردین‌ماه با «شدید» خواندن آثار اقتصادی کرونا اعلام کرد که ۸۱ درصد از نیروی کار در سطح جهانی با تعطیلی کامل مواجه شده است. این میزان برابر با چهار تن از هر پنج نفر شاغل است. 

هم‌زمان نیز صندوق بین‌المللی پول از کوچک شدن سه درصدی اقتصاد جهان خبر داده بود.

در حالی که سخنگوی دولت ایران نرخ رشد اقتصادی را صفر اعلام کرده و از به زیر صفر رسیدن آن خبر داده،‌ صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اقتصاد ایران در این سال رشد منفی شش درصدی را تجربه می‌کند. 

بر پایه پیش‌بینی این صندوق، نرخ تورم در ایران به ۳۴ درصد و بیکاری هم به بیش از ۱۶ درصد می‌رسد.

این در حالی است که رییس‌جمهوری ایران هفته گذشته ضمن «خوب» خواندن شرایط کشور، اظهار کرده بود: «دشمنان ما تبلیغ نکنند که سال گذشته وضع دولت خیلی بد بود و امسال خیلی بدتر است.»

او وضعیت رشد اقتصادی سال گذشته را بدون فروش نفت «مثبت»عنوان کرد و گفت امسال نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.