رفتن به محتوای اصلی

رئیس شورای شهر تهران: آمار ابتلا به کرونا بسیار بیشتر از عدد رسمی است
19.04.2020 - 17:32

رئيس شورای شهر تهران گفته است بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس و «نظرات متخصصان»، آمار ابتلا به کرونا در ایران «بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است».

او که روز یک‌شنبه ۳۱ فروردین در جلسه علنی شورای شهر تهران سخن می‌گفت، تاکید کرد که این اختلاف «به صورت کلی مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارد».

محسن هاشمی علت تفاوت آمارهای رسمی با آمار واقعی را «تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و عدم محاسبه قربانیان قبل از آن، عدم وجود امکان تست کافی در کشور و عنوان کردن نام سایر بیماری‌ها نظیر اختلال تنفسی و شبه کرونا به عنوان کرونا» دانسته است.

رئيس شورای شهر تهران همچنین خواسته است آمار استان یا شهر تهران «به صورت جداگانه» اعلام شود.

او با هشدار درباره «شتابزدگی در رفع محدودیت‌ها» گفته است «رفت و آمدها می‌تواند موجب انتشار دوباره ویروس کرونا شود».

روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، با اعلام این که امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیج کشوری نیست، گفت: «این که چندین برابر آمار اعلام‌شده مرگ داریم، قطعاً درست است.»

با این حال او به آمار خاصی در این زمینه اشاره نکرد. پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرد که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

وزارت بهداشت در آخرین آمار رسمی خود گفته است که در ایران «تاکنون ۵۰۳۱ نفر به علت بیماری کرونا جان باخته و بیش از ۸۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند.»

اگر گزارش مرکز پژوهش‌ها را معیار قرار بدهیم، تعداد جان‌باختگان به بیش از ۱۰ هزار نفر و تعداد افراد مبتلا شده بین ۶۴۰ تا ۸۰۰ هزار نفر خواهد بود.

پیشتر، محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کم اعلام کردن آمار تعداد افراد جان باخته آدرس غلط دادن به مردم تهران است، از شهرداری خواسته بود آماری که درباره جان‌باختگان کرونا در اختیار دارد را اعلام کند تا «حداقل اگر دولت به فکر مردم تهران نیست مردم از خودشان مراقبت کنند».

تاکنون وزارت بهداشت و شهرداری تهران هیچ آماری از میزان مبتلایان و قربانیان کرونا در تهران ارائه نکرده‌اند.

ناهید خداکرمی، عضو شورای تهران در مصاحبه با شماره روز چهارشنبه ۲۷ فروردین روزنامه شرق گفته بود: «روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان می‌سپارند».

بر اساس تخمین اعلام شده از سوی این عضو شورای شهر مشخص می‌شود که از اسفند پارسال تاکنون حدود ۶ هزار نفر فقط در تهران جان باخته‌اند.

خانم خداکرمی درباره علت تفاوت بین آمار وزارت بهداشت و شورای شهر تهران گفته بود پاسخ تست برخی از جان‌باختگان بعد از دفن مشخص می‌شود و همچنین دلیل فوت برخی از این افراد «دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی» قید می‌شود.

آمارهای اعلام شده توسط حکومت ایران توسط دولت آمریکا نیز به چالش کشیده شده است.

در تازه‌ترین واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آمار اعلام شده توسط چین و ایران در خصوص تلفات ویروس کرونا در این دو کشور را به چالش کشید.

براساس نمودارهای ارائه در کاخ سفید میزان مرگ و میر در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر برابر با ۶.۰۶ نفر بود و برای چین این میزان کمتر از یک نفر یعنی ۰.۳۳ بود.

دونالد ترامپ هم با اشاره به نمودار ارائه شده در این کنفرانس خبری گفت، آیا کسی واقعا آمار ایران را باور می‌کند. آیا کسی آمار چین را باور می‌کند؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.