رفتن به محتوای اصلی

حمله سخنگوی وزارت بهداشت به شورای شهر تهران بر سر آمار کرونا
21.04.2020 - 14:57

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در واکنش به اعتراض اعضای شورای شهر تهران درباره آمار رسمی کرونا، با اشاره به انتخابات پرمسئلهٔ ریاست‌ جمهوری ۸۸ گفت: «مگر دوستان شورای شهر به غیر از آمار انتخاباتی و زنان و زایمانی می‌توانند آمار دیگری بدهند؟»

آقای جهانپور روز دوشنبه، اول اردیبهشت، در یک کنفرانس خبری ویدئویی همچنین افزود: «هرکسی هرچیزی می‌خواهد بگوید؛ ما فقط آمار موارد شناخته‌شده و قطعی را اعلام می‌کنیم و به کسی هم به صورت شخصی جواب نمی‌دهیم.»

در روزهای گذشته رئیس شورای شهر تهران و برخی اعضای این شورا اعلام کردند که آمار ابتلا به کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

 

mohammadalikhani@malikhani47
 
 

آقای جهانپور در پی اعتراض اعضای شورای شهر در مورد آمار کرونا آنها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده‌اند. عارضم‌ که پنهان کردن دم خروس در جایی که مضحکه ملت شده‌اید به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله کردن انتخابات ۸۸ نه تنها ممکن نیست که مدتهاست از مد افتاده است@drjahanpur

 
 


محسن هاشمی، رئيس شورای شهر تهران، روز ۳۱ فروردین گفت بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس و «نظرات متخصصان»، آمار ابتلا به کرونا در ایران «بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است».

روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، با اعلام این که امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیج کشوری نیست، گفته بود: «این‌که چندین برابر آمار اعلام‌شده، مرگ [ناشی از کرونا] داریم، قطعاً درست است.»

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

سخنگوی وزارت بهداشت، در سخنان دیروز خود، همچنین با انتقاد از اعضای شورای شهر که از طیف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند گفت: «این‌ طور نیست که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و بگوییم بر اساس اعلام مشاورانم من رأی آوردم و بعد آن همه داستان برای کشور درست کنند.»

اشاره سخنگوی وزارت بهداشت به ادعای میرحسین موسوی، از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ است که پس از اعلام ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد، خواستار ابطال انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تقلب شد، اما رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان این درخواست را رد کردند.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، دیگر نامزد این انتخابات، به اتهام رهبری اعتراضات انتخاباتی، از سال ۸۹ در خانه‌های خود زندانی شده‌اند.

ادعای «تقلب و تخلف گسترده» در انتخابات ۸۸ طی ده سال گذشته بارها مطرح شده است.

در آخرین مورد، تیرماه سال گذشته، محمدرضا خاتمی با طرح موضوع «تقلب هشت میلیونی آرا» در انتخابات ۱۳۸۸ باعث شد به‌ طور غیرعلنی محاکمه و به دو سال حبس به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم شود.

پس از اعلام رأی دادگاه، محمدرضا خاتمی متن کامل اسناد و دفاعیات خود در دادگاه «تقلب هشت میلیونی» را منتشر کرد.

او در این دفاعیات با محاسبه آمار و ارقام گوناگون نتیجه گرفته بود که «هشت میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۹۳» رای در انتخابات تقلب شده است.

شورای نگهبان شبهه‌ها در مورد انتخابات سال ۸۸ را «ادعای مضحک» می‌خواند و می‌گوید «این ادعاها قابل پاسخ نیست».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.