رفتن به محتوای اصلی

آزمایشگاه‌های مازندران: کیت تشخیص کرونا نیاز داریم، روحانی: می توانیم کیت صادر کنیم‌!
22.04.2020 - 14:15

 

 

نامه‌ای که  در تصویر نشان داده می شود  با وجود اظهارات حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ مبنی بر تامین بودن کیت تشخیص کرونا در داخل کشور؛ جامعه آزمایشگاهیان استان مازندران در جست‌وجوی کیت آنتی‌بادی برای معاینه کادر درمان است.

بر اساس نامه جامعه آزمایشگاهیان مازندران خطاب به مدیرکل آزمایشگاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که به دست ایران اینترنشنال رسیده، کادر درمانی این استان برای معاینه کرونا با نیاز به کیت آنتی‌بادی مواجه است.

آزمایش آنتی‌بادی با این هدف صورت می‌گیرد که آلودگی فرد به ویروس در گذشته و یا بهبود او را تشخیص دهد. این آزمایش با دریافت خون از سر انگشت آلودگی و همچنین مصونیت بدن به بیماری را می‌سنجد. 

در نامه جامعه آزمایشگاهیان با اشاره به جان باختن «انبوهی از اهالی استان مازندران» آمده است اعضای کادر درمانی در قسمت بالینی درخواست انجام تست ویروس کووید-۱۹ را دارند.

این نامه در روز ۲۶ فروردین‌ماه خواستار راهنمایی و اقدام برای تهیه کیت‌ تشخیصی از سوی سیامک سمیعی،‌ مقام مربوط وزارت بهداشت، شده است.

سمیعی، سه روز پس از این نامه، در یک نشست خبری ‌ضمن اشاره به واردات کیت‌های تشخیص از کشورهایی از جمله چین، کره و اروپا به کشور، به مشکلات آزمایشگاه‌ها به دلیل تحریم‌ اشاره کرد.

او گفت: «ما هر روز با کمبود یک چیزی مواجه‌ایم و باید آن را فراهم کنیم.»

 

روحانی:‌می‌توانیم صادر کننده باشیم

با وجود درخواست جامعه آزمایشگاهی مازندران و تایید رسمی مقام وزارت بهداشت، روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تامین خواندن نیاز داخلی در زمینه مواد ضدعفونی و کیت‌های تشخیصی  از قدرت ایران در زمینه «صادرات به کشورهای نیازمند» سخن گفت.

او اظهار کرد: «در زمینه کیت‌های تشخیص، حالا نیاز داخلی ما زیاد است، اما الان ما می‌توانیم صادر کننده باشیم.»

هم‌زمان با اظهارات روحانی در هیات دولت صادق نامدار،‌ مدیرکل گمرک بازرگان،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از دریافت محموله کیت تشخیص کرونا به ارزش بیش از ۴۴۴ هزار یورو از سمت «بازارچه مرزی ساری‌سو» خبر داد. 

پیش از روحانی نیز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری او، روز ۳۱ فروردین‌ماه اظهار کرده بود در زمینه کیت‌های تشخیص و تجهیزات پزشکی کرونا ایران برای صادرات محصولات خود آماده می‌شود.  

در زمینه صادرات تجهیزات رضا الله‌ورن،‌ رییس اداره بهداشت امداد و درمان وزارت دفاع، نیز روز ۲۰ فروردین‌ماه از تولید روزانه ۳۰ هزار کیت تشخیصی و آمادگی برای صادرات آن سخن گفته بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.