رفتن به محتوای اصلی

کاهش تقاضای نفت و
22.04.2020 - 20:26

 

نگاهی به کاهش تقاضای جهانی نفت و ابعاد متفاوت آن ( ضیاء مصباح )

 شیوع گسترده ویروس کرونا رشد اقتصادی جهان را به شدت کاهش داده ودر این میان  عرضه نفت «این کالای استرا تژیک » بر تقاضا پیشی گرفته و به حدود  ٣٠ میلیون بشکه در روز رسیده و کشورهائی مانند چین و ژاپن که از ذخائر خدا دادی نفت محرو م و خریدار کلان این ماده حیاتی میباشند ،تمام انبارهای خود را پر کرده و اقدام به ذخیره سازی  در این فرصت نموده اند.

به گزارش «فاینانشیال تایمز» نفت «وست تگزاس اینترمیدیت » به منفی ٤٠ دلار رسید،یعنی امریکا باید «به ازای هر بشکه4٠ دلار» پرداخت و نفت را بصورت رایگان به دلیل اشباع مخاذن  تحویل خریداران فرصت طلب بدهد.

بد نیست بدانید  چاههای نفت «تگزاس اینترمیدیت »  حدود ۱۷۰ متر بالاتر از سطح دریا و به دور از آن  قرار گرفته و نفت «اکلاهما سیتی » هم درچنین موقعیتی ، بنا براین آمریکا در این شرایط نمی تواند بیش از وضع کنونی به ذخیره سازی روی آب  بپردازد، هر چند در هنگام نگارش مطلب اعلام شد که برای ذخیره سازی سراغ تانکرهای قطارها خواهند رفت .

در این میان نباید از نظر دور داشت که هزینه های اجتناب نا پذیر وهنگفت راه اندازی مجدد چاه های نفت  که قانون فدرال اجازه بستن آنهارا نمیدهد ....مزید برعلت خواهد شد .

باید تاکید داشت برای خیلی از کشورها ی در حال توسعه تولیدکننده نفت،  که بودجه و تامین مخارج خود را برآن اساس تنظیم می‌کنندفروش «این کالای فتنه انگیز حتی در این دوران » منبع اصلی ارزی  بشمار میرود .

کشور(تحت سلطه نظام فاقد نظم و برنامه ) ما با  حدود  ۲۰۰ هزار بشکه  صادرات قبل از این ماجرا هم (برخلاف تبلیغات بدون محتوی حکومت از ابعاد بسیاری که به سبزه نیز آراسته شده ) قابل توجه نبوده ووضعیت مناسبی به لحاظ ذخایر ارزی و مالی علاوه بر دیگر نکات نداریم و.....بهمین دلیل که ره آورد سیستم دشمن پنداروفاسد میباشد  در تصمیم اخیر اوپک پلاس،همراه  با ونزوئلا از کاهش میزان تولید معاف شدیم !

  استقراض ٥٠ میلیون دلارمعادل یکدهم مبلغ مورد درخواست حکومت ، از صندوق بین المللی پول و ١٣٠ میلیون دلار از بانک توسعه اسلامی (و دیگر پاسخ ها به کشکول به دستان ) البته اگر درست مصرف شود و سر از سوریه ،یمن ،غزه ، لبنان و... در نیاورد ، برای شکست کرونا ویروس و باز سازی «اقتصاد پسا کرونا » کافی نیست واگر ماندگاری ویروس به درازا بکشد رژیم وامانده در جهل مرکب خود ساخته ، قادر به پاسخگوئی به  مطالبات روزافزون جامعه نخواهد بود.  

  رشد اقتصادی در این مقطع موکول به ازبین رفتن ویروس کرونا و بازگشایی اقتصاد با کمک‌های دولت ها برای تحریک تقاضا و عرضه می باشد ،در حالیکه با تداوم کرونا  بسیاری از کشورها  کسب و کارها را بازگشایی نمیکنند  و آنهایی هم که تن به این ریسک بدهند نمیتوانند  به طور کامل از ظرفیت خود استفاده ‌کنند و بهمین دلیل «صندوق بین‌المللی پول »رشد اقتصادی جهان را بسیار پایین و در حدود سه تا چهار درصد کاهش - پیش بینی نموده است .

   اگر بحران نفت برطرف نشود، کشور« مرتجع » سعودی و«مزور» روسیه رشد اقتصادی خود را از دست می‌دهند ، همچنین بر اساس پیش بینی بانک جهانی رشد اقتصادی ولایت رند ، هشیار وموقعیت شناس چین ( مرکز توزیع ویروس )به حدود دو درصد خواهد رسید .

 نا گفته نماناد : رقابت نفتی عربستان  و روسیه  برای تصاحب سهم بیشتر از بازار وهم چنین  تامین کسر بودجه ، از سوی دیگر تنزل روند رشد اقتصاد کشورها ناشی از توقف کسب و کار با  شیوع «کرونا ویروس »و نهایتا  اشباع ذخائر نفتی عوامل اصلی این داستان بشمار میروند

 با این ترتیب برنده احتمالی جنگ نفتی که پیش از ظهور کرونا بین آمریکا، روسیه و عربستان آغاز و با شیوع کرونا به کاهش تولید «اوپک پلاس»  منجر شد، کشور چین خواهد بود و طبق معمول باید حتی در این شرایط «پرتقال فروش را پیدا کنیم »

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.