رفتن به محتوای اصلی

بحث طبقاتی بودن کرونا ویا بررسی از نگاه علم پزشکی!
24.04.2020 - 19:48
برگردان:
دکتر زهرا زیبا افتخاری

مدتی است که از طبقاتی بودن کرونا بحث بمیان آمده. مقاله زیر به این بحث با دیدی صرفا پزشکی میپردازد و اصلا به جنبه سیاسی و اقتصادی آن اشاره ای ندارد.

وضعیت بیماران با مریضی های مضمن وگروه های آسیب پذیر در طول همه گیری یا پاندمی COVID-19

بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) یک عفونت حاد تنفسی است که می تواند به نارسایی تنفسی و مرگ تبدیل شود. برخی از بیماریهای مزمن با افزایش خطر ابتلا به بیماری جدی با COVID-19 همراه است. گزارش های خارجی نشان می دهد که به ویژه فشار خون بالا ، دیابت ، چاقی و چندین بیماری مزمن همزمان اغلب در بیماران بستری با COVID-19 مشاهده شده. همین روند در دانمارک نیز مشاهده شده (مشاهدات شخصی). به نظر می رسد بیماری انسداد مزمن ریوی ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی به هنگام ابتلا به COVID-19 از شدت و وخامت و پیچیده گی بیشتری همراه است. بیماری های مزمن فرصت های کمی برای بهبودی ودرمان در طول همه گیری ها یا پاندمی ایجاد می کنند ، فقط به این دلیل که تصحیح اثرات بد طولانی مدت رژیم غذایی ضعیف ، استعمال سیگار ، الکل و عدم ورزش (KRAM) در چنین مدت کوتاهی غیرممکن است. درعوض ، ما باید اطمینان حاصل کنیم که تمام بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن با بالاترین معیارهای پزشکی درمان شوند ، تا بیماریهای مزمن آنها به خوبی تحت کنترل درآید ، داروهایی برای معالجه بیماریهای مزمن در دسترس باشد ، و مراقبتهای پزشکی - هم در نرد پزشک شخصی اشان و هم در بیمارستانها در دوره پاندمی فراهم باشد . منابع دیگر کشورها نشان میدهد که به دیگر بیماریها از قبیل آسم در میان مبتلایان به COVID-19 کم توجه شده است. در ماه های آینده اطلاعات بیشتری را در این مورد بدست خواهیم آورد، در نتیجه با مهارت بهتری برای جلوگیری و مقابله با وخیم تر شدن بیماریهای مزمن که در اثر COVID-19 بوجود می آیند و همچنین به درک بهتری خواهیم رسید که چگونه بیماریهای مزمن روند COVID-19 را بدتر می کند.

بیماریهای مزمن تأثیر اجتماعی دارند ، زیرا با رفتارهای نامناسب بهداشتی در رابطه با عوامل KRAM همراه هستند ، که غالباً با وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین همراه است. در عین حال ، وضعیت اقتصادی - اجتماعی عامل موثری است برای دسترسی رسمی به مراقبت های بهداشتی چه در کشورهایی که شهروندان هزینه مراقبت های بهداشتی را پردخت میکنند و چه در کشورهایی که این هزینه ها پرداخت نمیشوند. درصد مهاجران و اقلیتهای قومی به طور کلی در بین افرادی که از وضعیت اجتماعی پایین تری برخوردارند بیش از دیگر اقشار جامعه است و از این رو نسبت به بیماری هایی که دارای بعدی اجتماعی هستند, آسیب پذیر تر هستند. علاوه بر این ، برخی از مهاجران و اقلیت های قومی به به ویژه در معرض دیابت و بیماریهای قلبی عروقی آسیب پذیر هستند به دلیل پیشینه ژنتیکی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک (فشار خون بالا، افزایش انسولین،چربی انباشته در اطراف شکم وافزایش چربی خون )از طریق تحولات اپی ژنتیکی که از فرآیندهای مهاجرت میباشد. علاوه بر این ، مهاجران به دلیل "بار مضاعف بیماری" دارای چندین بیماری مزمن هستند ، به عنوان مثال ، دیابت با بیماری هایی مانند سل و اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) که قبل یا هنگام مهاجرت به آن مبتلا شده اند. یک مطالعه دانمارکی نشان داد که شیوع دیابت در بین مهاجران 2.5 برابر بیشتر از افراد بومی دانمارکی بوده است. این نتایج توسط مطالعات متعددی در اروپا نشان داده شده است که شیوع دیابت در بین مهاجران و اقلیتهای قومی نسبت به شهرواندان بومی آن کشورها بیشتر است. به همین ترتیب ، شیوع بالاتر چاقی ، فشار خون بالا و سایر بیماریهای قلبی عروقی نیز دیده می شود. در نتیجه COVID-19 به افشا و افزونی نابرابری های اجتماعی و قومی موجود در بهداشت را در بین مردم دانمارک و در سراسر جهان نشان می دهد. اگرچه اطلاعات تاکنون کم است ، اما دیده می شود که 70٪ از مرگ های COVID-19 در شیکاگو در بین آمریکایی های آفریقایی تبار(سیاهپوستان) رخ داده است ، اگرچه آمریکایی های آفریقایی تبار تنها 29٪ از جمعیت را تشکیل می دهند. در همین زمان ، ارقام انگلیس نشان می دهد که یک سوم از افراد تحت درمان در بخشهای حاد (ای سی یو) از اقلیت های قومی هستند ، اگرچه آنها فقط 13٪ از جمعیت را تشکیل می دهند. هنوز داده های مشابهی برای دانمارک وجود ندارد ، اما تجربیات شخصی نگران کننده است. تحقیقات بیشتر در این زمینه الزامی است. در صورت تأیید ، لزوم تقویت اقدامات پیشگیرانه در رابطه با گروه های آسیب پذیر اجتماعی و قومی در جمعیت و همچنین به طور کلی برای مبتلایان به بیماری های مزمن تأکید می شود.

تماس: توماس بنفیلد ، گروه عفونی ، بیمارستان Hvidovre. پست الکترونیکی: tlb@dadlnet.dk یا ماری نوردمام ، مرکز تحقیقات مهاجرت ، قومیت و بهداشت (MESU) ، گروه علوم بهداشت عمومی ، دانشگاه کپنهاگ. ایمیل: mano@sund.ku.dk

Ugeskriftet.dk

در پایان لازم به توضیح است که تا کنون به علت پرهیز از نژادپرستی و راسیسم آماری در مورد قومیت مبتلایان به کرونا در دانمارک گرفته نشده است. ولی روز گذشته نخست وزیر این کشور از مجلس دانمارک تقاضای اجازه این کار را درخواست نمود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
دکتر زهرا زیبا افتخاری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.