رفتن به محتوای اصلی

سیستان و بلوچستان در محاصره گرسنگی، کرونا و بی‌توجهی دولت
25.04.2020 - 05:17

نماینده مردم زاهدان در مجلس ایران اعلام کرد که 74 درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و پس از اینکه دولت مجوز شروع به کار و فعالیت دوباره را داد، آمار مبتلایان کرونا صعودی شد چون دولت در موضوع حمایت از اقشار آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان موفق عمل نکرد و برای حمایت از افرادی که شغل ثابتی ندارند، تمهیداتی نداشت.

استان سیستان و بلوچستان که قبلا انبار غله ایران به شمار می‌آمد، دچار محرومیت شدید شده و با بحران آب و خشكسالی مواجه است، علاوه بر این، یکی از نمایندگان این استان نیز از گسترش گرسنگی میان مردم سیستان و بلوچستان خبر داد. علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد: «با توجه به اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان حدود 74 درصد زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند، اغلب به صورت روزانه فعالیت می‌کنند و روزمزد هستند بر همین اساس با اوج گرفتن کرونا نیز این مردم دست از فعالیت نکشیدند و نگرانی ما و سایر مسئولان نیز به همین خاطر بود».

 

به گفته او به علت «پراکندگی جمعیت در استان»، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا محدود بود اما پس از اینکه مجوز شروع به کار و فعالیت از سوی دولت داده شد، آمار مبتلایان «صعودی» شد.

یارمحمدی، تاکید کرد که اگر دولت برای حمایت از افرادی که شغل ثابتی در سیستان و بلوچستان ندارند، تمهیداتی می‌اندیشید، مردم به کرونا مبتلا نمی‌شدند.

این نماینده مجلس از عدم موفقیت دولت در موضوع «حمایت از اقشار آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان» سخن گفت و افزود: «چون 70 درصد مردم آن منطقه به شبکه مخابراتی دسترسی ندارند».

او نسبت به غفلت از اجرایی شدن دو سند توسعه سواحل مکران و محور شرق ابراز تاسف کرد.

مرکز آمار ایران در گزارشی که توسط رسانه‌ها منتشر شد، نرخ بیکاری در زمستان 1398 را 10.6 درصد اعلام کرد که سیستان و بلوچستان کمترین نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی را داشت.

همچنین حسینعلی شهریاری، دیگر نماینده مردم زاهدان در مجلس ایران، سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، «فقر و بیکاری» را عامل اصلی «قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان» دانست و در بحث «قاچاق سوخت»، خواستار برخورد با «دانه‌درشت‌ها» شد.

به گفته او اگر «درآمدی با راههای کم‌خطرتر» برای مردم ایجاد شود دیگر پدیده‌ای به نام «قاچاق سوخت» باقی نمی‌ماند.

شهریاری تاکید کرد که دولت نتوانسته در سیستان و بلوچستان «اشتغال» ایجاد کند و «صنعت» را گسترش دهد و مردم این استان طی چند سال اخیر با «مشکلات عدیده‌ای» دست و پنجه نرم کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.