رفتن به محتوای اصلی

روحانی: تحرکات آمریکا را زیر نظر داریم، ولی آغازگر تنش نخواهیم بود
25.04.2020 - 15:09

در واکنش به موضع‌گیری‌های جدید از طرف مقامات آمریکایی، حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، روز شنبه گفت که تحرکات آمریکا در منطقه را «با دقت زیر نظر داریم».

او که به گزارش خبرگزاری ایرنا روز شنبه،‌ ششم اردیبهشت، با شیخ تمیم بن حمد آل‌ ثانی، امیر قطر، تلفنی گفت‌وگو می‌کرد، در عین حال تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر هیچ درگیری و تنش در منطقه نخواهد بود.»

آقای روحانی اشاره نکرد که کدام تحرکات آمریکا را زیر نظر دارد، ولی روز سوم اردیبهشت پس از آن که نیروی دریایی آمریکا از مزاحمت قایق‌های تندروی سپاه برای ناوگان نظامی این کشور خبر داد، دونالد ترامپ گفت به نیروی دریایی این کشور دستور داده است که اگر قایق‌های ایرانی برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
بیشتر در این باره:

ترامپ: دستور داده‌ام که قایق‌های ایرانی در صورت ایجاد مزاحمت، منهدم شوند

 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین حرکت قایق‌های تندرو سپاه را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده بود.

در واکنش به این اطلاعیه‌، سپاه پاسداران تایید کرد که نیروهایش سه بار با ناوهای آمریکایی مواجه شده‌اند ولی گفت گزارش نیروی دریایی آمریکا درباره مزاحمت قایق‌های تندرو «جعلی» و «هالیوودی است».

حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز روز چهارم اردیبهشت در واکنش به حرف‌های رئيس‌ جمهور آمریکا گفت «اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی» آمریکا بخواهد «امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد»، مورد هدف قرار خواهد گرفت.

علاوه بر بحث قایق‌های تندرو، موضوع پرتاب ماهواره‌ نظامی سپاه پاسداران نیز در روزهای اخیر مورد توجه مقام‌های دو کشور بوده است.

سپاه پاسداران روز چهارشنبه اعلام کرد ماهواره «نور» را با موشک سه‌مرحله‌ای «قاصد» به مدار زمین پرتاب کرده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز شنبه، ششم اردیبهشت گفته است پرتاب این ماهواره «کمترین مغایرتی با مقررات حقوقی و بین المللی ندارد» و «آمریکا در اثبات اتهام خود شکست خواهد خورد».

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز سوم اردیبهشت در واکنش به اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا گفت که ایران باید در این زمینه پاسخگو باشد و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ از ایران می‌خواهد که به مدت هشت سال از کار کردن روی موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند خودداری کند.

علاوه بر دولت آمریکا، دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز این اقدام را ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده‌اند.

سومین موضوع مورد بحث مقام‌های ایران و آمریکا در روزهای اخیر، پرداخت وام بانک جهانی به دولت ایران بوده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی که روز ۶ اردیبهشت منتشر کرد نوشت که مخالفت آمریکا با پرداخت وام به ایران «غیرقانونی» و نقض قاعده «آمره بر حق سلامتی» است.

 

علی شمخانی@alishamkhani_ir
 
 

مخالفت با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول، نقض «قاعده آمره حق بر سلامتی» است. دولت‌های ثالث دو تعهد دارند؛ قطع همکاری با دولت ناقض و اقدام برای رفع وضعیت غیرقانونی. چون همیشه فقط ابراز تاسف کرد!

 
 

منظور آقای شمخانی این است که حق برخورداری از سلامتی، یک هنجار بین‌المللی پذیرفته شده در منشورهای مهم جهانی است و مخالفت با عوامل موثر در زمینه افزایش سلامت جامعه، نقض قوانین بین‌المللی است.

آقای شمخانی همچنین از دولت‌های اروپایی هم انتقاد کرده و نوشته این کشورها «فقط ابراز تاسف» کردند.

دولت ایران در هفته‌های گذشته از صندوق بین‌المللی پول درخواست دریافت پنج میلیارد دلار برای مقابله با بحران کرونا کرد که با مخالفت آمریکا مواجه شد.

دولت آمریکا می‌گوید تضمینی وجود ندارد جمهوری اسلامی این مبالغ را به جای مبارزه با کرونا، صرف تقویت اقتصاد تضعیف شده خود یا کمک به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در منطقه نکند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.