رفتن به محتوای اصلی

زیباکلام: زاهدی شاید اموال و املاکی دارد و می‌خواهد پس بگیرد
30.04.2020 - 07:47

صادق زیباکلام درباره انگیزه‌های اردشیر زاهدی که طی مصاحبه‌های اخیر خود از جمهوری اسلامی دفاع کرده، اظهار کرد که شاید این مقام سیاسی در رژیم سابق، اموال و املاکی در ایران دارد و می‌خواهد پس بگیرد.

موضع‌گیری‌های اخیر اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دوره محمدرضا شاه پهلوی، جنجال به پا کرده و تحلیل‌های مختلفی درباره هدف او از مطرح کردن این اظهارنظرها را در پی داشته است. برخی او را که در حال حاضر ساکن سوئیس است و به تمجید از وضعیت کنونی ایران می‌پردازد مورد توهین و دشنام قرار دادند و برخی دیگر سعی می‌کنند به رمزگشایی از اظهارات او بپردازند. از جمله صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که اظهارات زاهدی را با انگیزه‌هایی برای بازگشت به وطن تحلیل کرد.

 

او در گفت‌وگو با نامه‌نیوز، سه‌شنبه 28 آوریل 2020، با بیان اینکه «اگر این فرض را بگیریم ایشان می‌خواهد به ایران برگردد و در حال فراهم‌ کردن تمهیداتی برای این بازگشت است»، افزود: « او (زاهدی) می‌خواهد اگر برگشت خیلی مورد غضب نباشد و در نتیجه دارد جاده را به اصطلاح برای بازگشتش صاف می‌کند و از در آشتی با مسئولان جمهوری اسلامی کنار می‌آید که شاید خیلی نزدیک به واقعیت نباشد».

این استاد دانشگاه علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: «اگر ایشان به هرعلتی خواسته باشد برگردد تنها راهش همین است که با مسئولان جمهوری اسلامی کنار بیاید».

زیباکلام در ادامه با اشاره به سابقه زاهدی که هیچ‌وقت «علاقه یا گرایشی به مسئله آزادی، دموکراسی و این جور مقولات نداشته» گفت: «زمانی که سفیر ایران در آمریکا بود و می‌دید که تصویر رژیم شاه به علت عدم رعایت حقوق بشر در آمریکا به ویژه در سال‌های اواسط دهه50 به بعد سیاه شده، هیچ واکنشی نداشت».

به گفته او، عفو بین‌الملل در سال 54 ایران را سیاه‌ترین کشور از نظر کارنامه حقوق بشر معرفی کرد و در حالی که کسانی در آن زمان بودند که سعی می‌کردند دامن رژیم را از اتهامات مبرا کنند یا به شکلی که شاه عصبانی نشود به او بگویند که شاید خیلی هم این تصویری که از ایران ایجاد شده جالب نیست؛ اما زاهدی هیچ‌وقت دغدغه این چیزها را نداشت.

زیباکلام تاکید کرد که اگر مسئله حقوق بشر ایران در زمان رژیم سابق مطرح می‌شد، زاهدی از حکومت دفاع می‌کرد و می‌گفت «وضع بد نیست و معترضان تحت تاثیر روشنفکران هستند و افرادی که در زندان هستند یا شکنجه می‌شوند کمونیست و تروریست‌اند و در کل مدافع جدی رژیم شاه در زمینه نقض حقوق بشر بود».

او توضیح داد که زاهدی به شدت طرفدار تز «برژینسکی» بود که بر اساس آن، برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در آن زمان، اعتقاد داشت که شاه باید اول یک ثبات ایجاد کند، بحران اعتراضات را پشت سر بگذارد و آمریکا باید کمکش کند از این بحران خارج شود بعد شروع به اصلاحات سیاسی کند.

در حالی که همزمان با کشته شدن سلیمانی توسط آمریکا در ماه ژانویه، زاهدی، سلیمانی را «سمبل تمامیت ارضی ایران» خوانده بود تا به نوعی «احساسات ناسیونالیستی» خود را از این راه ثابت کند، اما زیباکلام این موضوع را مورد تردید قرار داده و گفت: «حمایت ایشان از سردار سلیمانی از نظر من صادقانه نیست چون ما در طول جنگ هشت ساله هیچ‌وقت نشانی از این احساسات ناسیونالیستی آقای زاهدی ندیدیم».

به گفته او زاهدی هیچ‌وقت حمله صدام به ایران را محکوم نکرد و در آن زمان هیچ‌کس «سخنی در باب وطن‌دوستی و احساسات میهن‌گرایانه»، از او نشنیده بود.

زاهدی در مصاحبه‌‌ با بی بی سی، سلیمانی را با ژنرال‌های معروف تاریخ مقایسه کرده و گفته بود: «سلیمانی یکی از شخصیت‌هایی است که در دنیا شناخته شده است. سرباز وطن‌پرست و شرافتمند و بچه ساخته ایران بود. در گذشته در جنگ دوم آدم‌هایی داشتیم مثل دوگل یا مونتگمری یا آیزنهاور یا رومل یا مک‌کارتی که این افراد آدم‌های شرافتمندی هستند».

زیباکلام در ادامه گفت: «من با تئوری توطئه مخالفم اما اگر قرار بود روی انگیزه زاهدی از بیان این سخنان شرط‌‌‌ بندی کنم آن را مصالحه و کنار آمدن با نظام می‌دانستم».

او در پایان اظهار کرد: «شاید هم اموال و املاکی دارد و می‌خواهد پس بگیرد. نمی‌دانم ولی در انگیزه اصلی‌اش شک دارم».

گفتنی است، زاهدی پس از نامه اخیر خود به ترامپ با بی‌بی‌سی فارسی هم گفت‌وگویی انجام داد و در پاسخ به این سؤال که آیا او از جمهوری اسلامی حمایت می‌کند، گفت: «راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ‌وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی‌که ما در اینجا [خارج] خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند».

او بار دیگر خروج آمریکا از برجام را مورد انتقاد قرار داد و در پاسخ به مجری این شبکه تلوزیونی که به او گفت برخی به دنبال تغییر رفتار ایران یا حتی تغییر حکومت هستند پاسخ داد که «آنها بسیار غلط می‌کنند».
او ایران را کشوری دانست که در آن جوانان تصمیم می‌گیرند کدام دولت قدرت را به دست بگیرد و کدام دولت کنار برود و هرگونه دخالت کشورهای دیگر در امور ایران به ویژه مسئله هسته‌ای را غیرقابل قبول عنوان کرد.

زاهدی همچنین تمجید از سلیمانی را تکرار کرد و گفت که به افتخار می‌کند و ایران را کشوری غنی از نظر منابع انسانی با ارتشی قدرتمند در منطقه توصیف 

Missing media item.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.