رفتن به محتوای اصلی

ادامه اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اهواز علیه پرونده سازی و شکنجه
01.05.2020 - 01:04

منابع محلی سازمان حقوق بشر اهواز گزارش دادند که زندانيان سياسي اهواز كه به علت اعتراضات در پى شيوع كرونا شكنجه شده و با پرونده‌هاى جديد مواجه شده ، هنوز در سلولهای انفرادی حبس شده و به اعتصاب غذای خود در دهمین روز خود به سر می‌برند و وضعیت جسمانی اکثر آنان وخیم شده است.

اسامی زندانيانى كه هنوز در اعتصاب غذا هستند عبارتند از: سيد جابر آلبوشوكه وبرادرش سيد مختار آلبوشوكه، على مجدم ، معين خنفرى، جميل حيدرى، جاسم حيدرى، عبدالرزاق عبيداوي.

در پی اعتراضات زندان مرکزی اهواز به دلیل عدم اعطای مرخصی‌ها و شمول عفو به دلیل شیوع کرونا  ، این زندانیان در مورخ روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ (۳۱ مارس ۲۰۲۰) به اداره اطلاعات اهواز منتقل شده‌ بودند ، پس از دو هفته بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه‌های مخوف و سری ، در ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل ۲۰۲۰)  به زندان بازگردانده شدند اما وضعیت آنان در نتیجه دردها و جراحات ناشی از شکنجه وخیم گزارش شده است.

اداره اطلاعات اهواز بعد از بازجویی و شکنجه، شکایتی علیه اغلب آنان نداشته اما شکایت صورت گرفته به اتهام مشارکت در اعتراضات توسط اداره کل زندانهای خوزستان و نیز مدیریت زندان شیبان اهواز صورت گرفته و پروندها به دادگاه بخش باوی در شهر ملاثانی فرستاده شده که زندان شیبان در محدوده اداری آن واقع شده است.

اسامی زندانیانی که پرونده‌سازی های جدید شامل آنان شده عبارتند از: محمد على عمورى ، سيد جابر آلبوشوكه ، سيد مختار آلبوشوكه ، عبدالامام زايري، زهير ( عبدالزهرا) هليچى ، عبد الرضا عبيداوي ، عبدالرزاق عبيداوي ( برادر عبدالرضا) ، ، علي كعب عمير ، معين خنفری ، علي مجدم ، جاسم حيدرى، جميل حيدري ، ميلاد ناصرى ، اسكندر مقدم ، محمد آذری.

پرونده سازی صورت گرفته علیه اغلب زندانیان سیاسی صورت گرفته از جمله زندانیان سیاسی قدیمی مانند رحيم عفراوى که ٢٠ سال در زندان است و ناظم بريهي ١٨ سال در زندان است و هر دو حكم ابد دارند. همچنین على منبوهى ٢٠ سال در زندان است و حكم ابد دارد به علاوه يحيى ناصرى ١٥ سال در زندان است و حكم ابد دارد.

از سوي ديگر سه زندانی سیاسی به نامهای حسین سیلاوی و علی خسرجی و ناصر خفاجی هنوز در اطلاعات هستند و سرنوشتشان معلوم نیست.

حتی زندانیانی كه حكمشان تمام شده مانند ميلاد ناصرى، حسين حردانى، على سليماني، احمد ثعالبى وغیره به خاطر همين پرونده های مربوط به اعتراضات آزاد نشدند.

هنوز تمامی ملاقاتها از روز اعتراضات ممنوع است و تماسهای تلفنی فقط هر چند روز به مدت يك دقيقه است و زندانی فقط حق دارد خبر دهد كه حالش خوب است كه ممكن است اگر كسى جواب ندهد تماسش را از دست بدهد.

طبق اطلاعات دریافتی محمدعلي انارى، رئيس كل حفاظت اطلاعات زندانهاى خوزستان از مهم‌ترين عناصر فشار بر زندانيان سياسي است. ايشان در کنار مدیر زندان مركزي اهواز (شیبان) آقاى آزاده و رئيس حفاظت اطلاعات زندان ، عبدالحسين غلام نژاد، نقش کلیدی در شکنجه زندانيان سیاسی و بهانه تراشي براى كتك و اذيت و آزار و فشار علیه زندانيان مي‌باشد. معاونانش دانش و احمدى در اين اعمال فشار شکنجه نقش بسزايي دارند. معاون سلامت زندان، آقاى زارع و مدير داخله زندان ، و آقاى ذوالفقارى و نیز سيد حميد موسوى هميشه در شكنجه رندانيان نقش داشتند

طبق همین اطلاعات، حاتمى از معاونت داخله زندان دستور داده لباس محلى عربى( دشداشه) زندانيان سياسى پاره شده و به داخل سطل زباله انداخته شود.

در روز اعتراضات آزاده و غلام نژاد و صخراوی ، بعد از کنترل شورش در زندان مرکزی اهواز با تهدید سلاح کلاشینکف تمام زندانیان را به محوطه مرکزی زندان منتقل و به سربازان دستور دادند که " تونل مرگ " تشكيل داده و در آن خرده شيشه و مايع ظرفشويي بر زمين ريخته و زندانيان را مجبور مي كردند كه به همراه كتك زدن و شكنجه از روي آن بگذرند.

لازم به ذکر است که در نتیجه کشتار زندانیان معترض در دو زندان سپیدار و مرکزی شیبان اهواز علیه نبود امکانات بهداشتی در پی شیوع کرونا و عدم اعطای مرخصی یا عفو به زندانیان، حداقل ۳۵ زندانی ( ۲۰ زندانی در سپیدار و حداقل ۱۵ نفر دیگر در شیبان ) توسط نیروهای امنیتی کشته یا در اثر سوختگی و خفگی جان خود را از دست دادند.

سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو) ضمن محکوم کردن این اعمال شکنجه  فشار و پرونده‌سازی علیه زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز، نسبت به وضعیت وخیم زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند هشدار می‌دهد.  اهرو از مجامع بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر در خواست می‌کند به مقامات جمهوری اسلامی برای پایان دادن به این رفتارهای غیر انسانی فشار بیاورند و زندانیان مورد عفو یا حداقل مرخصی قرار بگیرند  و در نهایت همه زندانیان سیاسی آزاد شوند.

سازمان حقوق بشر اهواز

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

۳۰ آوریل ۲۰۲۰

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/17/20…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
مرکز مطالعات اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.