رفتن به محتوای اصلی

امریکا و ادامه تحریم خرید اسلحه
01.05.2020 - 18:14

 

 

کدخدا ماجرای تمدید تحریم فروش اسلحه را به چه دلایلی تعقیب مینماید : ( نقل از سایتها )

امريــكا تلاش دارد تا پيش نويس قطعنامه براى به تعويق انداختن رفع تحريم هاى تســليحاتى  حکومت را در زمان استونى و رياست وى در شــوراى امنيت مطــرح كند. باتوجه به اينكه رئيس شــورا كار اداره جلســه، تنظيم و ارتباطات جلســات را دارد و نقش اجرايى و تاثيرگذارى دراين زمينه نمى تواند داشته باشد، درواقع آمريكايى ها مى خواهند از وجود استونى براى امكان تشكيل و دعوت به جلسه قطعنامه اســتفاده كنند.

 اما واقعيت  اين كه آمريكا بتواند قطعنامه اى را مجزا از قطعنامه 2231 به تصويب برساند بعيداست، به ويژه كه چين وروسيه با آن مخالفت مى كنند. مگر اينكه آمريكايى ها راهى ديگر پيدا كنند از مكانيسم ماشه گرفته تا چيزى شبيه به اين

. اما موضوع رفع تحريم تســليحاتى و تحريم موشكى كه به صورت مستقيم در زمينه قطعنامه 2231 و برجام آمده است روايت ديگرى هم دارد

اين درست كه آمريكايى ها از طريق برجام بعيد است كه به جايى برسند چون خودشان از آن خارج شدند، اما از طريق قطعنامه 2231 به شرطى كه بتوانند راهكار حقوقى برايش پيدا كنند ممكن است به نتيجه برسند. دراينجا بحث حقوقى و تفسير پيچيده است، آمريكايى ها معتقدند كه برجام يك برنامه اســت كه طرفين روى آن به نتيجه رســيدند اما برجام تعهد نامه يا قرارداد نيست بلكه يك برنامه مشترك بوده كه طرفين در آن شــركت مى كردند و اجرا و حضور آن ها دربرجام داوطلبانه بوده است، اما قطعنامه مسئله متفاوتى دارد. يعنى خروج يا بودن آمريكايى ها دربرجام داوطلبانه است اما قطعنامه كه مسئله فصل هفتى و الزام آور است كاملا روايتى ديگر دارد،  قطعنامه براى شوراى امنيت است و آمريكا هم عضو دائم شوراى امنيت.

آمريكا اگر بتواند از لحاظ حقوقى ثابت كند كه حکومت ايران با برنامه هاى اخير هسته اى يــا نظامى و موشک پرانی قطعنامه 2231 را نقض كرده، آن وقت ممكن اســت به نتايجى عليه ايران برسند. هرچند درآن جا هم روس ها و چينى ها بعيد است كه با اين موضوع همگام شوند.

اما اينكه چرا آمريكا على رغم احتمال بالاى به تصويب نرسيدن قطعنامه آن را مطرح كرده اینســتکه ، در هرصــورت اين ادعــاى آمريكا در شــورا ثبت و برايش جلســه برگزار مى شــود و خود اين موضوع به عنوان ســابقه در شــوراى امنيت به وجــود مى آيد حتى اگر شــوراى امنيت به نتيجه اجرايى نرسد موضوع در شوراى امنيت قرار مى گيرد، حتى آمريكايى ها نتواننداين موضوع را در شــوراى امنيت به تصويب برسانند طرح اين مسئله جزو پرونده هاى فعال شوراى امنيت مى شــود واین هدف اصلی امریکامیباشد .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
رسانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.