رفتن به محتوای اصلی

در باب کارو گارگر و مشکلات این عزیزان
06.05.2020 - 08:49

درباب کار و کارگر(ضیاءمصباح )

 - نظریه ای اقتصادی میگوید : برای تامین عدالت اقتصادی تنها یک ضابطه علمی وجوددارد و  اتحادیه کارفرمایان و کارگران لازمست تمرکز خودرا روی ان بگذارند وآن اینکه :

 هر کارخانه چه در قد و قواره  جنرال موتورز امریکا یا بنگاه ۵ نفره در هند و شرکت دولتی و خصوصی یا خصولتی در ایران از مبلغ فروش یا درآمد واقعی ( نه سو د) ۲۵ تا ۳۰ درصدش را میتواند حد اکثر  طبق ضابطه «مدرک و سابقه کار »به نیروی انسانی در اختیار بپردازد

بقیه بطور اصولی در رابطه با : استهلاک وسایل، ماشین آلات  و دستگاهها ، بهره وامها ، سود سهام ، اجاره مکان ، رفت و آمد « سرویس »، هزینه های بالاسری و....بایستی منظور گردد و گرنه فعالیت مقرون به صرفه و مصلحت نخواهد بود ....

 _  خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفت :  در جلسه رسیدگی به اعتراض گسترده کارگران معادن منطقه کرمان از  خبرنگاران و نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ خواستند  جلسه را ترک کنند .

 _  استاندارگفت: مدیرعامل شرکت فولاد و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید  پاسخگو باشند که واگذاری این شرکت به چه صورت انجام شده تا ابهامات برطرف شود.

 _ شرکت معادن زغال سنگ کرمان سال ۱۳۹۲ برای تهاتر بدهی‌های دولت به «شرکت صندوق بازنشستگان فولاد» واگذارو اخیرا  قرار است به مدیریت  شرکت دالاهو در آِید .

 _ کارگران به این واگذاری معترض‌اند و نگران از دست رفتن امنیت شغلی‌شان.

 _ موقت و یکساله بودن قرارداد کار را باید در این شرایط طبیعی دانست ودر همه‌جا حتی دولت هم یکساله بسته می‌شود اما «این ضمانت را می‌دهیم که قرارداد کارگری بدون دلیل رد و منجر به اخراج نشود.

اما بعد : «براساس آمار وزارت کار - 35درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت -کارگران از مزایای شغلی بهره مند نیستند، بدین معنی که  ۳۵ درصد از کارگران  فقط پایه حقوق دریافت می کنند» و«شورای سه نفره  تعیین حقوق  و دستمزد» افزایش حقوق کارگران را حتی معادل  تورم سالیانه لحاظ نکرده اند .

 امسال تورم نزدیک به ۴۱ درصد  ولی حقوق کارگران با همه حرف و حدیث ها  حدود  20درصد افزایش یافته یعنی  ۲۰ درصد کمتر از حقوق سال گذشته انان ،چون  ارزش پول پایین آمده و به تبع آن قدرت خرید نیز کاهش یافته . ریالی  که  به دست کارگران می رسد  از نظر قدرت خرید و ارزش پول  کمتر شده و این قشر را بشدت در معرض آسیب های گوناگون  و سبد معیشتی آنها را کوچک ترکرده است .

از منظری دیگر قراردادها به گونه ای نوشته می شود که فقط  نظر کارفرما را تامین و کارگر ناچار است امضا کندوپس از یک سال  اگر نیاز به نیروی کار نباشد همکاری او خاتمه مییابد .

 دستمزدهاباید  به گونه ای باشد که جامعه حقوق بگیر  حداقل نیازهای معیشتی خود را بتواند در حالت شرافتمندانه تامین کنند.

 مشکلات بسیاری  در فضای  کسب و کار ، قوانین و مقرراتی که دائما از لحاظ مالیات ها ، عوارض و....تغییر می کنددر برابر کارفر مایان  که باید انگیزه مدیریت وسر مایه گذاری داشته باشند قرار دارد .

 نظام اقتصاد مبتنی بر بازار به همه عرصه ها یعنی بازار کار، سرمایه،  کالا ،  ارزآوری و...لازم است توجه نماید تا در عمل  رقابت واقعی بدون نیاز به برقراری ارتباطات غیر معقول و برخورداری از رانت بوجود آِید  .

 موسسات کوچک و متوسط( SME )در بیشتر موارد قراردادها را موقت می بندند زیرا در رقابت با تولیدات موسسات دولتی یا خصولتی ناتوان و با حداقل هزینه و  سرمایه در گردش خط تولید را سر پا نگه میدارندو نمیتوانند به کارگران  دستمزد مناسب  پرداخت و پوشش های دیگر را فراهم سازند .

قوانین کار و سیاست های پولی و مالی باید در جهت کاستن از تورم و رکود تورمی که بلای جان اقتصاد با بی تدبیری های بسیار روشن طی 4 دهه اخیر شده ،سامان یابد که نگارنده بشرح سوابق موجود بدفعات به این مهم پرداخته است  .

وقتی وضعیت رکود تورمی از بین برودحقوق و دستمزدها تکافوی مخارج را مینماید،ارزش پول کاهش نمیابد  تولید با کیفیت افزایش و باعث اشتغال شده  افزایش درآمد ملی و  درآمدهای مالیاتی دولت را در پی دارد .

رشد اقتصادی دروضعیت نامطلوبی قرارگرفته ،حکومت منابعی را هرچند ناکافی برای کسب و کارها اختصاص داده که از منابع بانک مرکزی یا صندوق ذخیره ارزی تامین و نهایتا باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

مجموعه حکومت ضرورت دارد با وام های طویل المدت  و تسهیلات ارزان  به بنگاه های کوچک ، متوسط و کسب و کارها - تقاضا و عرضه را تحریک نماید.

 و بالاخره با همه این احوال  به نهادهای متولی بنگاهها ی دارای نفوذ و بر خوردار از رانت که بانگاه مادی و سیاسی به تمامی مسائل در داخل کشورمان ودر سطح منطقه مینگرند باید گفت : مشکلات مدیریت اقتصادی بمراتب بیشتر از آن ا ست  که قابل تصورباشد  و گاه و بیگاه برای خالی نماندن عریضه در مصاحبه ها بصورت شعار گونه اعلام طرح میشود  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.