رفتن به محتوای اصلی

اروپا 'شاهد شدیدترین شوک اقتصادی از زمان رکود بزرگ است'
06.05.2020 - 17:11

این نهاد اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده است که اقتصاد حوزه یورو هفت و نیم درصد کوچک‌تر خواهد شد و هشدار داده است که نتیجه واقعی بحران ممکن است از این هم بدتر باشد.

دوران "رکود بزرگ" که حدود ۴۳ ماه طول کشید، از سال ۱۹۲۹ میلادی با سقوط بازار مالی آمریکا آغاز شد و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرد.

کمیسیون اروپا همچنین درباره افزایش چشمگیر کسری بودجه و بدهی‌های دولتی به دلیل شرایطی که برای کسب و کارها به وجود آمده، هشدار داده است.

گزارش این کمیسیون می‌گوید در حالی که مشکلات اقتصادی سراسر اروپا را در بر می‌گیرد، اما کشورهای یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال که پیشتر هم وضعیت شکننده‌ای داشتند، بیشترین آسیب را خواهند دید.

آلمان در گیرودار بازگشایی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمانحق نشر عکسREUTERSImage captionآنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواهان ادامه محدودیت‌ها در صورت خطر شیوع دوباره ویروس کرونا شده است

هم‌زمان در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، تلاش‌ برای بازگشایی تدریجی کسب و کارها در جریان است.

۱۶ منطقه در این کشور با درخواست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان موافقت کرده‌اند که خواهان ادامه محدودیت‌ها در صورت خطر شیوع دوباره ویروس کرونا شده است.

بر این اساس هر منطقه‌ای که دارای بیش از ۵۰ مورد ابتلا در میان ۱۰۰ هزار نفر باشد، مقررات قرنطینه را تمدید خواهد کرد.

طرح فاصله‌گذاری تا دست کم پنجم ماه ژوئن (حدود یک ماه دیگر) در سرتاسر کشور برقرار خواهد بود، هر چند که تا آن زمان تمام فروشگاه‌ها دوباره باز می‌شوند.

همچنین به نظر می‌رسد توافقی عمومی برای از سرگرفتن لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال در آلمان از حدود ده روز دیگر وجود دارد.



جانسون، همچنان در موضع دفاعی

در بریتانیا بوریس جانسون، نخست وزیر، باز هم از شیوه مدیریت مقابله با شیوع کرونا دفاع کرده است.

آقای جانسون که ابتدا به دلیل ابتلا به کرونا و بعد از آن تولد فرزندش حضور کمی در کابینه داشته از بعضی جنبه‌های واکنش دولت ابراز تاسف کرد اما گفت که در حال حاضر "یک سیستم فوق‌العاده" برای آزمایش افراد برقرار شده است.

بر اساس گزارش اداره آمار بریتانیا این کشور در مجموع با حدود سی‌هزار مورد مرگ، بیشترین آمار مرگ و میر در اثر شیوع کرونا در اروپا را دارد.

در جلسه امروز پارلمان، کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، مجموعه‌ای از انتقادها را مطرح کرد و گفت که دولت در اعمال محدودیت‌ها، انجام آزمایش‌ها و فراهم کردن تجهیزات حفاظتی ضعیف و کند عمل کرده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حال قدم زدن در پارکی در مرکز لندنحق نشر عکسEPAImage captionبوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حال قدم زدن در پارکی در مرکز لندن

اسپانیا، دعوای سیاسی

در اسپانیا پدرو سانچز، نخست وزیر، از پارلمان خواسته که وضعیت فوق‌العاده را لغو نکند و چنین کاری را "اشتباهی بزرگ" توصیف کرده است.

آقای سانچز از پارلمان خواسته این مقررات را از پایان این هفته به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید کند.

در مقابل پابلو کاسادو، رهبر حزب محافظه‌کار مخالف دولت، گفت که شرایط استثنایی جاری بهانه‌ای برای اعمال "دیکتاتوری" به دست نمی‌دهد و نخست وزیر را به هدایت اسپانیا به سوی "وضعیت جدید چپ‌گرایانه" به عنوان وضعیت عادی متهم کرده است.

تعداد موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در اسپانیا بعد از چند روز که زیر ۲۰۰ نفر گزارش شده بود، به ۲۴۴ نفر رسیده است.

جمهوری چک، نمونه‌ای موفق

جمهوری چک که از اولین کشورهایی بود که مقررات قرنطینه را برقرار کرد، می‌گوید تعداد کسانی که در این کشور در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند بسیار اندک بوده است.

آزمایش‌های فراوانی که وزارت بهداشت این کشور انجام داده نشان می‌دهد که از میان بیش از ۲۰۶ هزار آزمایش پادتن ویروس، تنها ۱۰۷ مورد مثبت ابتلا مشاهده شده است.

جمهوری چک از اوایل ماه مارس گذاشتن ماسک را اجباری کرد. تعداد کل موارد ابتلا در این کشور کمتر از هشت هزار مورد گزارش شده و ۲۵۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.