رفتن به محتوای اصلی

تعرض جنسی پنهان در ملا عام و مسئولیت ما
06.05.2020 - 18:14

آزار و اذیت زنان تنها به خشونت خانگی و در منازل محدود نمی شود ، زنان در خیابا ن ها ، فروشگاه ها و حتی در مهمانی های خانوادگی مورد آزار جنسی قرار میگیرند.
بدن من به من تعلق دارد و کسی نمیتواند و نباید بدون رضایت من به آن دست بزند ، من از شنیدن متلک و جوک های رکیک خوشم نمی آید و این قبیل جوک ها را خنده دار نمی بینم .
آقای عزیز شما نمی توانید در اتوبوس ، قطار و یا تاکسی مرا لمس کنید. ما زنان در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد مورد آزار جنسی و متلک های شرم آوری قرار میگیریم. ما خواهان آرامش و امنیت در خیابان ها و گردهم آئی های خانوادگی هستیم . قبول کنید که زنان از متلک ها و جوک ها و نگاه های خاص دیگران خوششان نمی آید.
حتی در مهمانی ها خانوادگی من متوجه شدم به محض اینکه تعداد آقایان مهمان، از سه نفر تجاوز کند جوک های سکسی شروع می شود. این نوع برخورد ها به نوعی به فرهنگ مردانه تبدیل شده است. تعداد قابل توجهی از زنان سالها مورد آزار و اذیت خیابانی و خانوادگی قرار می گیرند و نمیدانند که این نوع آزار ها یک عمل خلاف قانون است .
متاسفانه زنان برای حفظ آبرو و یا ترس در مقابل این نوع خشونت های جنسی سکوت میکنند.
گشت های ارشاد بجای اینکه دنبال زنان بی حجاب و یا کم حجاب باشند ، باید وظیفه ایجاد امنیت در خیابان ها را برای زنان بعهده داشته باشند. تعرض های جنسی باعث بهم خوردن تعادل روحی خواهد شد.
بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی ، «هر کس در اماکن عمومی یا معابر ، متعرض یا مزاحم اطفال و زنان شود ، یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت ، به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد» و در نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در خصوص این ماده آمده است: «به کار بردن لفظ یا الفاظ رکیک جهت تحقق جرم در موضوع ماده ۶۱۹ شرط نیست و چنانچه مسلم شود که مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب کرده است، قابل مجازات است ". برای زنان اثبات تعرض واقع شده دشوار است زیرا عموما" در ملا عام مورد آزار افراد ناشناس قرار میگیرند و آزارگر را نمی شناسند. اغلب آزارگر های خیابان ،بیگانه هستند.
آکثر آزار و اذیت ها توسط مردان غریبه اتفاق میافتد و زن چگونه میتواند از کسی که نمی شناسد شکایت کند ؟ اما شما به عنوان نظاره گر مسئول هستید که دخالت کنید..
در بررسی ها نشان داده شده است که درصد بالائی از زنان آرزو میکنند که وقتی مورد آزار خیابانی قرار میگیرند یکی از ناظران به کمک شان بیاید.
چه کنیم اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفتیم ؟ آزار های خیابانی شامل آزار های کلامی ، غیر کلامی ، تعقیب و تماس فیریکی است. آزار خیابانی باعث ترس ، افسردگی و گوشه گیری میشود. در مواردی حتی زنان ترجیح میدهند به اماکن عمومی نروند. بطور کلی آزار و اذیت روی زندگی آزار دیده تاثیر میگذارد. کسانی که مورد آزار قرار میگیرند در بیشتر موارد نمیدانند چه عکس العملی نشان دهند و میترسند مورد حمله و آزار بیشتر قرار بگیرند و یا وضع بدتر و آبرو ریزی شود . این احساسات خیلی طبیعی است.
از افرادی که در اطرافتان هستند کمک بگیرید. اگر در فروشگاهی هستید به یکی از کارکنان مراجعه کنید. شما مقصر نیستید و هیچوقت خودتان را سرزنش نکنید و شما مسئول اعمال آزارگر نیستید. اگر هم نتوانستید با آزارگر برخورد مستقیم بکنید اشکالی ندارد چون این هم طبیعی است. زمانی که مورد آزار خیابانی قرار گرفتید به احساس درونی تان مراجعه کنید و ببینید چه عکس العملی برایتان راحت تراست. اگر برایتان راحت تر است در یک فروشگاه مخفی شوید ، حتما اینکار را انجام دهید. گاهی شاید مجبور شدید مسیر تان را تغییر بدهید و شاید هم نیاز به گریستن داشته باشید. هر عکس العملی از طرف شما قابل قبول است چون لازم است بعد از حادثه ی آزار ، احساس اندوه و رنج نکنید. اگر لازم میبینید که مستقیما به آزار دهنده بگوئید که رفتارش را متوقف کند ،حتما اینکار را انجام دهید. یا بطور شفاف بگوئید که از شما دور شود. در مهمانی های خانوادگی میتوانید از یکی از اعضا خانواده بخواهید که رفتارهای آزار دهنده را متوقف کند.
حتما بعد از حادثه به پلیس و مراجع قانونی اطلاع بدهید. گرچه آزار دهنده ناشناس است اما زمانی که رجوع به مراجع قانونی در مورد آزار های خیابانی زیاد شود ، پلیس و مراجع قانونی جد ی تر با مسائل آزار خیابانی برخورد خواهند کرد. از افرادی که شاهد ماجرا بودند درخواست کنید با شما به پلیس مراجع کنند و شهادت بدهند.
شما بعنوان نظاره گر مسئول هستید . اگر شما شاهد تصادفی در خیابان باشید احتمالا اولین کاری که میکنید به پلیس زنگ میزنید. اگر ناظر آزار و اذیت خیابانی هم شدید همان مسئولیت را دارید.
هر طور که راحت هستید سعی کنید آزار و اذیت را متوقف کنید ، با آزارگر درگیر نشوید.
شما بعنوان ناظر میتوانید بوسیله تلفن دستی از حادثه عکس ویا فیلم بگیرید. اما اجازه ندارید که آن عکس و یا فیلم را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. به قربانی مراجعه کنید و به او اطلاع بدهید که از حادثه عکس و یا فیلم گرفتید و آماده هستید که در اختیارش قرار بدهید. اجازه بدهید خود قربانی در مورد نشر فیلم و یا عکس تصمیم بگیرد. اگر عکس گرفتن و یا فیلم برداری از حادثه ، میسر نیست میتوانید زمانی که آزارگراز محل جرم دور شد به قربانی مراجعه کنید و مطمئن شوید که حالش خوب است و بپرسید که آیا مایل است مدتی در کنارش باشید تا اگر احیانا آزارگر برگشت او تنها نباشد . اگر نیاز بود با او به مراجع قانونی بروید و شهادت بدهید. ما باید حتی الامکان بهم کمک کنیم . اگر میتوانید ، به آزارگر نزدیک شوید و ازاوبخواهید آزار را متوقف کند . بیشترین توجه را روی قربانی بگدارید و به او تسلی بدهید و بپرسید که آیا احتیاج به کمک دارد. با آزارگر وارد جرّ وبحث ونزاع نشوید. آزار دیده است که به کمک شما نیاز دارد.
اگر نمیتوانید به قربانی کمک کنید از دیگران کمک بگیرید تا جلوی این آزار را بگیرد.
زمانی که جهان از شر اپیدمی کرونا رها شد و همه با خیال آسوده به خیابانها برگشتیم ،امیدوارم زمانی که شاهد آزار و اذیت خیابانی هستیم سکوت نکنیم و همچنین در مجالس مهمانی ، زمانی دیدیم که جوک های سکسی در جریان است عکس العمل نشان دهیم.
جهان بدون خشونت جنسی، جهان زیباتری خواهد بود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.