رفتن به محتوای اصلی

محمد خاتمی:سرمایه اجتماعی ما بشدت کم شد و جایش سیکل نارضایتی ، ناامیدی وجنبش اعتراضی
10.05.2020 - 07:15

 

Missing media item.

متهم درجه دوم بعد از رهبر ‌و اصول گرایان برای ایجاد چرخه نارضایتی، ناامیدی و بی اعتمادی اصلاح طلبان و بخصوص خاتمی است، ایشان میبایست خودشان پند خود را بگوش بگیرند و متوجه این نکته شوند که سیاست تغییر رفتار رهبری، تغییر رویکرد رهبر که نماینده خدا بر روی زمین است ، شکست خورده است. ایشان بیست سال به جای سیاست چانه زنی از بالا و فشار از پایین را دنبال می کرد، سیاست چانه زنی در بالا و وفاداری به ولایت فقیه و نظام را پی گرفت. ایشان با مجموعه اصلاح طلبان با اجرای سیاست اصلاحات پارلمانتاریستی خودشان گام به گام از برنامه اصلاحات سیاسی عقب نشستند و در عمل بغییر از گفتار درمانی در زمان انتخابات و گرفتن رانت خودشان در حاکمیت بعد از انتخابات دستاورد دیگری نداشتند.

خاتمی اگر صادقانه پند خود را قبول می‌کرد میبایست به تغییر بنیادی ساختارهای سیاسی و اقتصادی و قانون اساسی نظام جمهوری میرسید ولی به همان دلیلی که رهبر و اصول کرایان پند وی را قبول نمی کنند، ایشان هم پند جمهوری خواهان و دمکراسی خواهان، طرفدار کذار از جمهوری اسلامی را نمی پذیرند. ایشان و رهبر هر دو انحصار بر حقیقت به زعم خود دارند و بخصوص رهبر بریده واقعیت دچار توهم توطئه هم میباشد، در حالی که خاتمی مرعوب از خشونت رهبری و اصول گرایان امکان تفکر واقعی انتقادی از دست داده است و نمی تواند خارج از جعبه فکر کند.

 

آقای خاتمی با اشاره به اینکه باید بپذیریم وضعیت اقتصادی در کشور بد است افزود: «فاصله طبقاتی در کشور افزایش یافته و درآمدهای دولت کاهش و هزینه‌ها افزایش یافته است. ضمن اینکه یکی از مصیبت‌های ما در چند دهه اخیر این بوده که طبقه متوسط روز به روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده و ما این طبقه را که باید موتور محرکه جامعه باشد را به سمت طبقات ضعیف‌تر و محروم‌تر پرتاب کرده‌ایم.»

رئيس جمهوری ایران در سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در بخش دیگری از سخنرانی ویدیویی به پیام چند سال قبل خود در خصوص طرح «آشتی ملی» اشاره کرد و اظهار داشت: «وقتی من از آشتی ملی گفتم، استقبالی از آن ایده نشد و حتی برخی نسبت به آن اعتراض هم داشتند. اما خدا می‌داند که من تنها از سر خیرخواهی آن موضوع را مطرح کردم. من نه نگاهی به قدرت دارم و نه سر سوزنی دلم برای قدرت تنگ شده و تنها نگران مردم و جامعه دولت و

اقای خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه اگر در آن زمان طرح آشتی ملی او مورد توجه قرار می‌گرفت امروز ایران با بسیاری از مشکلات کنونی رو‌به رو نبود، ادامه داد: «امروز هم می‌گویم باید از فضای ایجاد شده بعد از کرونا برای ایجاد و گسترش همبستگی ملی در کشور استفاده کرد. باید بخش‌های مختلف جامعه در کنار هم قرار بگیرند و دولت هم اولویت خود را حمایت از مشاغل کوچک‌تر قرار دهد تا بتوانیم در کنار یکدیگر قرار بگیریم.»

سید محمد خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود از احتمال به راه افتادن سیکلی از خشونت در کشور گفت و اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم مشکلات را منکر شویم، حتی اگر ما منکر شویم، این مشکلات وجود دارند و مردم ما از وضعیت کنونی ناراضی هستند. این نارضایتی به بی‌اعتمادی منجر می‌شود و بی اعتمادی به ناامیدی می‌انجامد. در ادامه این ناامیدی خدایی نکرده به تدریج ممکن است حرکات خشونت آمیز از سوی ناراضیان مشاهده شود و در مقابل هم احتمالا ممکن است حکومت با خشونت پاسخ این اقدامات را بدهد و ما در یک سیکل خشونتی قرار گیریم که بازگشت آن به شدیدتر شدن این سیکل خشونت آمیز در جامعه می‌انجامد.»

رئيس جمهور اسبق ایران که چند سالی است از سوی حکومت ایران با محدودیت‌هایی مواجه شده راه حل را بازگشت مردم و حکومت در کنار یکدیگر و پذیرش اشتباهات دانست و افزود: «راه حل این است که اگر هر بخشی از نظام، دولت، حکومت یا مردم و جامعه جایی اشتباه کرده‌اند این اشتباه خود را بپذیرند و به آن اعتراف کنند و سعی کنند مشکلات را حل کنند تا پیش از زمانی که دیر نشده دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.»


Shima@Rre_shima
 
 

سید محمد : عمده مشکلات از خود ماست، نه دشمن
سرمایه اجتماعی ما بشدت کم شده,
ناامیدی مردم باعث خشونت می‌شود.
هیچ نگاهی به قدرت ندارم، آنچه می‌گویم برای خیر کشور و نظام و مردم است
قشر متوسط رو به نابودی‌است، دولت هرچه ذخیره دارد باید برای مردم هزینه کند

 

Embedded video

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.