رفتن به محتوای اصلی

در باب حرکت زییای حذف 4 صفر !!
10.05.2020 - 12:44

در مقوله حذف صفرها ( ضیاء مصباح )
در بعضی از کشورها به دلیل سلطه حکومتهای خودکامه و فاقد بینش علمی اجتماعی، تورم بالا رایج شده که شاخص تر از همه « کشورونزوئلا» را میتوان عنوان نمود.

در این ولایت « مورد حمایت نظام فاقد نظم و برنامه » طی سه مرحله ۱۶ صفر از اسکناس‌ رایج حیات خلوت حکومت برداشته شد، بطوریکه با یک گونی اسکناس در آن کشور میتوان اندکی کالا ابتیاع نمود.

امروز تورم در این کشور نفت خیز واقع در امریکای جنوبی بر اساس آماری که ازطرف « صندوق بین المللی پول » ارائه شده و اعتراض مردمانش را به تدابیر داهیانه  « نیکلاس مادورو » کماکان همراه دارد  ، به بالاتر از صد ها درصد رسیده است.

بر این مبنا باید تاکید نمود: تصوراینکه حذف صفر باعث کاسته شدن  میزان تورم میشود،خیالی باطل بشمار میرود،هر چند در آخرین روزهای عمر مجلسی بتصویب رسید که بهر حال در پی نامی و نشانی هر چند منفی برآمده اند .

ملاحظه بفر مائید : بانک مرکزی در آذرماه 1398حجم نقدینگی را 2282000 میلیارد تومان اعلام کرد-  75 درصد این نقدینگی سپرده نزد بانک‌ها میباشد  و  500 نفربرخورداران از آی کیو( بقول یکی از کارگزاران مطرح ) بخش اعظم این نقدینگی را در اختیار گرفته‌اند.

 طبیعی است این حجم از نقدینگی، موجب تورم و فقر بیشتر افراد جامعه شده و ثروتمندان از آن سود می‌برندهر چند که با حذف 4صفر 228میلیارد عنوان گردد که به دلیل کم بودن ظاهری مبلغ  برفساد بیشتر میفزاید .

برای ممانعت از انحرافات اجتماعی فزونتر از این که در حال حاضر با بی تدبیری حکومت، فساد شدید و نبود احساس مسئولیت و پاسخگوئی سیستم حاکم برکشورمان – ملک و ملت دچار تورم بسیار بالایی نسبت به کشورها حتی هم جوار شده ، به جای حذف صفرها بایستی:

منابع در آمد را به طور بهینه به بخش‌های واقعی اقتصاد به ویژه بخش خصوصی مولد تخصیص داد و شاهد جذب سرمایه های داخلی و خارجی با پرهیز از دشمن پنداری البته بر مبنای  سبک و روش امام حسن (ع) بود که کاهش تنش و دشمن پنداری، قانون مندی، نظام شایسته سالاری با رعایت شرایط احراز، برقراری سیستم واقعی تشویق و توبیخ، افزایش تولید، ایجاد اشتغال، درآمد – در نتیجه افزایش ارزش پول در دست مردم آزرده از روز مره گی را ، با همه مخاطرات کرونائی همراه می آورد.

در شرایط فعلی عملا یک صفر به طور عرفی از اسکناس‌ها برداشته شده و به جای ریال از تومان استفاده می شود ( فارغ از اینکه تومان در بازار معادل یک میلیون تومان تعریف میشود )

اگر قرار شود که چهار صفر حذف شود که در پی  تصویب شورای سالمند نگهبان احتمال آن میرود – بسبب کاهش کمى یا عددى اسکناس اثر روانی ایجاد می‌کند و به نفع مردم « با فرض توجه حد اقلی به نیازهای مادی جامعه » نیست ، زیرا :

به همان میزان درآمدها افزایش پیدا نمی‌کند و تنگناهای معیشتی بربی تفاوتی مردمان خواهد دمید. 

این تمهید با تعریفی عدم حرکت اجتما عی را طبق برنامه عوامل حکومت – در پی می آورد که بر خلاف حفظ منافع ملی و آرامش جامعه میباشد ،هر چند درگیری های معیشتی بر طول عمر نظام ممکنست بیفزایدکه البته در پی بیکاری و نبود در آمد روزانه با بودن ویروس کرونا تحلیلی دیگر میطلبد .

اگر بر اساس پیشنهاد بانک مرکزى ۴ صفر حذف شود ١٠٠٠٠ ریال تبدیل به ١ ریال میشود بنابراین کالاهایی که در حال حاضر کمتر از ١٠٠٠٠ ریال قیمّت دارند بهاى مشخصی را « همانند اسکناس های کمتر » نخواهند داشت که رئیس بانک مرکزی  در این باب داد سخن ها داده  و آقای روحانی اخیرا گفت «یورو  » میشود 17 تومان !!
حذف صفرهزینه‌های بسیاری اعم از تعویض اسکناس‌ها و برنامه هاى کامپیوتری برای ادارات، بانکها، شرکت‌ها و بخش خصوصی را در بر دارد وکارشناسان خبره بایستی بررسی علمی، عملی و اصولی انجام دهند تا روشن گردد کسر چند صفر مناسب بوده و باید در این شرایط عالمانه و کاملا تخصصی به این مهم نگریست، بگذریم از اینکه مسکوکات رایج  جمع آوری شده و فروش آنها بعنوان فلزبا ارزش !!  بر ذخایر ارزی و سماوی میفزاید و با ید  پرتقال فروش را با همکاری کارشناسان مالی  ونزوئلائی یافت !
اگر قرار باشد که چند صفر (البته طبق مصوبه در طول 5 سال )از جلوی پول رایج برداشته شود، با استمرار سیاست هاى کنونى (با احتمال بسیاری دگر گونی ها ) هر دولتی مجبور است در سال های آتی نیز چند صفر دیگر حذف کند که این راه اصولی ومنطقی برای مبارزه با تورم بشمار نمیرود.

 برای مبارزه با تورم بایستی پول رایج تقویت و رشد اقتصادی افزایش یابد که این امر مستلزم ضرورت‌های پیش بینی شده که مهمترین آن تغییر ساختاری اقتصاد دولتی و تبدیل به یک اقتصاد آزاد تعریف میشود – همچنانکه اقتصاد آزاد بستر دموکراسی را فراهم میسازد که بر مبنای خواست مردم استوارمیباشد و مخالف دیدگاه انحصار طلبانه حکومت فعلی که باز داشتگاههای عدیده خود را فاقد زندانی سیاسی میداند !!هر چند تعدادی رابا اخذ وثیقه های کلان  به مرخصی فرستاده اند .

برای کنترل تورم لازمست: با تخصیص اصولی منابع، از رانت خواری جلوگیری کرد، ریشه‌های فساد را زدود، نظام بانکی را اصلاح کرد، قانون بانکداری رامورد تجدید نظر قرار داد، از کسر بودجه و استقراض از بانک مرکزی پرهیز داشت، از افزایش پایه پولی که ضریب فزاینده پولی در آن تاثیر می گذارد و نقدینگی ایجاد می کندممانعت کرد.
الزاما بایستی سیستم بانکی را تحت نظارت انحصاری بانک مرکزی قرار داد تا جائیکه خلق پول بدون توجه به نیازهای کشور انجام نشود، ورود سرداران با نام و نشان به عرصه پر آب و چشم به این وادی که بانی آن « هاشمی مجازات شده در استخر فرح » بود ممنوع گردد و هر کار را به متخصین آن حرفه که همان تعهد است ( بفر مایش حضر ت علی در تعریف حق و عدل : هر چیز در جای خود ) واگذار نمود.

 سیستم بانکی بیش از  شش برابر بانک مرکزی پول خلق کرده و این حجم پول به سمت تولید نرفته و باعث کاهش اشتغال، درآمد و پس انداز که مهمترین رکن سرمایه گذارى شناخته میشود گردیده  و باش تا صبح دولتش بدمد .
بالاخره اینکه برداشتن صفر از پول ملی یک تغییر شکلی بوده که آثار روانی خواهد داشت و دولت هم بیشتر در این جهت به حرکت در آمده که بتواند آثار تورم خود ساخته «نشات گرفته از اقتصاد متعلق به خران» را بدین وسیله بتصور غیر عالمانه خود کاهش دهدو به امید فرج بنشیند !

ماجرای بورس و سهام عدالت همراه با بالا رفتن قیمت پراید معادل 90 میلیون تومان که ارزان خواهد شد و به 9هزار تومان با این تعریف کاهش مییابد و عالمی را از نگرانی می رهاند !!وسایر مقولات در این باب از طلیعه های احتمالی حذف صفرها بشمار تواند رفت .

به روال تمهیدات داهیانه تیم اقتصادی گذشته با متفکرین رانتی فاقد اندیشه ملی وعلم اقتصادمشابه دبیر تشخیص مصلحت ، بدون شک این بار هم با ادامه اشتباهات «برصفرا خواهند فزود»

اینکه استاد روحانی بر زیبائی وجه رایج با حذف صفرها تاکید فر موده ا ند چون موضوعی هنری است از عهده نگارنده خارج میباشد ..... همینطور این سخن ایشان  در دیدار با فعالان مبارزه با ویروس_کرونا« وقتی ایران را با دنیا مقایسه می‌کنیم ما سرافرازیم...... »     

  داستانی واقعی درعلل اصلی شرایط حاکم بر میهنمان:

در یوگسلاوی رسم بود که دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل به دیدار رهبر کشور بروند ، دریکی ازاین ملاقات ها  تیتو گفت: چندسال پس از پیروزی انقلاب از کا.گ.ب  اطلاع دادند  در کابینه جاسوس سیا وجود دارد، تمام ارتباطات و رفتار افراد کابینه را کنترل ،هیچ نشان مشکوکی یافت نشد ....مجبور شدیم درخواست شناسایی جاسوس را برای روسیه ارسال کنیم که اطلاع دادند معاون اول جاسوس میباشد . 

تیتومیگوید  از این خبر متحیرشدم   و پس از اتمام  جلسه کابینه از معاون  می خواهم  بماند و پرسیدم  جاسوس سیا هستی ؟ از چه زمانی با سیا همکاری داری؟ پاسخ داد : از زمان دانشجویی و در زمان جنگ های چریکی .. چرا در این مدت با تمام کنترل های امنیتی، ارتباطی با سیا، از تو کشف نشد؟

پاسخ داد: مطلقا رابطه ای ندارم  اما سیا مسئولیتی به من واگذار کرده که وظیفه ام  سپردن پست ها به افراد غیرتخصصی است ” و تا کنون هم این گونه عمل کرده ام. تیتو می گوید: با نگاهی  به افراد کابینه و مدیران ارشد دریافتم  هیچ کس در جای خودش با توجه به  مبحث اساسی شرایط احرازقرار نگرفته ، مثلا طرف تحصیل کرده حوزه الف  وزیر در حوزه ب میباشد و... معاون تیتو می گوید: تحلیل سیا این بود که با این روش، سیستم  از درون متلاشی می شود ...

به هر حال یادمان نرود : پول‌ملی ریال که امرور ملی اش نباید دانست آنگاه زیبا خواهد شد که سیرتش تغییر کند و توان  خرید مردم وقدرت آن در برابر پول‌های خارجی به  قبل برگشته و ارزش برابری هر دلار معادل ۷۰ ریال شود، حذف  ۴صفر از پول بی پشتوانه کشور درحکم پاک کردن اصل  مساله و تغییر صورت آ نست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
بررسی اخبار و ارقام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.