رفتن به محتوای اصلی

«حمله سایبری ایران» به شبکه آب شهری اسرائیل و عدم آمادگی این کشور برای مقابله
10.05.2020 - 14:04

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل و وب‌سایت اکسیوس، در این نشست در روز پنجشنبه گذشته ۱۸ اردیبهشت، گفته شد هر چند حمله سایبری ایران به زیربنای شبکه آب شهری اسرائیل دفع شده، اما اسرائیل این نوع حمله را «کاملاً غیرمعمول» دانسته و برای آن آماده نبوده است.

حمله منتسب به ایران، که هنوز جزئیات آن اعلام نشده، ظاهراً در نخستین روزهای اردیبهشت امسال صورت گرفته است.

به گفته شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، حمله ایران زیان جدی نداشته اما دولت اسرائیل نظر به این‌که حمله علیه تجهیزات آب شهری بوده، آن را وخیم شدن در نوع حملات ایران و «عبور از خط قرمز» تلقی کرده است.

یک مقام اسرائیلی حاضر در نشست محرمانه کابینه امنیتی، به تلویزیون کشورش گفته است که حتی در شرایط جنگ، چنین حمله‌ای به تأسیسات غیرنظامی، بر خلاف اصول و عرف است.

 
 
 

Israel aghast at Iran cyberattack on civilian water infrastructure — TV report https://www.timesofisrael.com/israel-aghast-at-iran-cyberattack-on-civilian-water-infrastructure-tv-report/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter …

Israel aghast at Iran cyberattack on civilian water infrastructure — TV report

Hack last month said to be discussed at security cabinet meeting Thursday, with senior officials saying it crossed a red line: 'This goes against all the codes of war'

timesofisrael.com

 
 

خبر حمله سایبری به شبکه آبرسانی اسرائیل را ابتدا شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز پنجشنبه گذشته رسانه‌ای کرد و افزود که ایران در پشت پرده آن بوده است.

فاکس‌نیوز گفته بود که هکرهای حکومت ایران از سرورهای آمریکایی در این حمله استفاده کردند.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفته بود که دولت واشینگتن اطلاعاتی را از شریکان بخش خصوصی برای محافظت از آمریکا و هم‌پیمانانش در برابر حملات سایبری جمع‌آوری می‌کند.

وزارت انرژی آمریکا همچنین افزوده بود که واشینگتن قدرت تأمین امنیت خود و هم‌پیمانانش در برابر این نوع حملات را دارد.

هر چند اسرائیل یک قدرت سایبری در سطح جهانی محسوب می‌شود و غیر از توان دولتی، شرکت‌های متعدد سایبری اسرائیلی نیز در رصد پیگیرانه ایران در زمینه‌های مختلف سهیم هستند، اما مقام ارشد اسرائیلی گفته است، در حالی که ما حتی تصور چنین حمله‌ای از سوی ایران را نمی‌کردیم، حال با عمل انجام شده، روبرو هستیم.

به گفته تلویزیون اسرائیل، دولت اسرائیل در خصوص نحوه تصمیم در واکنش به حمله ایران و «انتقام» از آن، به بررسی پرداخت و حمله سایبری اسرائیل به «اهداف ایرانی» مطرح شد.

کابینه امنیتی اسرائیل که این نشست محرمانه را برگزار کرده، تنها شامل وزیرانی است که پست‌های حساس دارند و در نشست‌های آن، روسای موساد، سرویس جاسوسی خارجی، شباک، سرویس امنیت داخلی، و رئیس ستاد ارتش و برخی فرماندهان ارشد، نظر به موضوع مطرح شده در نشست‌ها، حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران به گزارش رسانه‌های اسرائیل و آمریکا در خصوص دخیل بودنش در حمله سایبری به شبکه آبرسانی اسرائیل واکنش نشان نداده است.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، به‌طور اصولی گفته است که «دولت ایران در هیچ جنگ سایبری شرکت ندارد».

بر اساس مجموعه‌ای از رویدادها و گزارش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حملات سایبری که در سال‌های اخیر پیچیده‌تر شده، به طیف وسیع نبرد اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایران و اسرائیل در یک دهه گذشته افزوده شده است.

حملات سایبری اخیر در شرایطی صورت گرفته که اسرائیل دامنه و شمار حملات پیگیرانه خود علیه اهداف متحدان ایران در سوریه را در یک ماه و نیم اخیر افزایش داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.