رفتن به محتوای اصلی

《 هالیوود 》به ا سرائیل منتقل خواهد شد؟
10.05.2020 - 14:12

جاذبه‌های جغرافیایی و آب‌وهوایی، وجود هزاران تن از افراد آشنا و مرتبط با فیلم و سینما، همچنین وجود ده‌ها چهره مشهور اسرائیلی در سینمای هالیوود، و اکنون موفقیت اسرائیل در کنترل نسبی بحران ویروس کرونا، ظاهراً آینده روشنی را برای مبدل شدن این کشور به قطب صنایع فیلم‌سازی در آینده نزدیک رقم زده است.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز و جروزالم پست، به‌جز کمپانی‌های سازنده فیلم‌های سینمایی هالیوود، شبکه‌های مهم آمریکایی سازنده سریال مانند نتفلیکس نیز ظرفیت‌های اسرائیل را به عنوان یکی از مناطق انگشت‌شمار در دنیا که در آینده نزدیک بتوان در آن با آسودگی نسبی به ساخت فیلم اقدام کرد، مورد توجه قرار داده‌اند.

اکثر ایالات آمریکا روال نسبتاً عادی کار و زندگی را در روزهای اخیر، با وجود شمار زیاد مبتلایان به کرونا و آمار بالای تلفات در این کشور، از سرگرفته‌اند، اما به نوشته لس‌آنجلس تایمز، فیلسمازان آمریکا به جست‌وجوی مناطق «ایمن از کرونا» افتاده‌اند تا نفسی تازه در صنعت فیلم هالیوود، پس از بحران سخت دو ماه اخیر، دمیده شود.

لس‌آنجلس تایمز از جمله به ایسلند، اسلوواکی و اسرائیل اشاره کرده، اما میکی رابینوویچ، یک تهیه‌کننده سرشناس فیلم در اسرائیل، به جروزالم پست گفته است که کشورش «جذاب‌ترین» سرزمین در جهان در دوران پساکروناست و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند با آن، از نظر ظرفیت‌ها و امکانات ویژه، برای ساخت فیلم رقابت کند.

به گفته آقای رابینوویچ، تخصص و سطح بالای کار دست‌اندرکاران فیلم و این‌که همه آن‌ها انگلیسی را به ‌روانی سخن می‌گویند، در کنار وجود تجهیزات پیشرفته فنی هنری، برای هر سازنده فیلم جذاب است. در گذشته نیز اسرائیلی‌ها از حیث سرعت کار و صرف کمترین بودجه برای خلق محصولات هنری خیره‌کننده، تحسین شده‌اند.

به گفته میکی رابینوویچ، کار با اتحادیه‌های دفاع از هنرمندان فیلم در اسرائیل نیز برای فیلمسازان هالیوود و سایر فیلمسازان جهان آسان است.

حییم مکل‌برگ، تهیه‌کننده حدود ۳۰ فیلم اسرائیلی، به جروزالم پست گفته است که صنعت فیلم در این کشور هرگز درآمدزایی خیره‌کننده نداشته و اکثر دست‌اندرکاران آن به خاطر عشق به فیلم، پیگیر این هنر بوده‌اند، اما کسب درآمد از کمک به ساخت فیلم‌های بین‌المللی در دوران پساکرونا، کمک خوبی برای صنعت فیلم اسرائیل نیز خواهد بود.

در دهه‌های گذشته، فیلم‌هایی از هالیوود در اسرائیل ساخته شده که برای ایرانی‌ها فیلم «بدون دخترم هرگز» از شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست که اکثر بازیگران غیراصلی‌اش، اسرائیلی بودند و بسیاری از صحنه‌های فیلم در جنوب تل‌آویو و شهر عکا فیلمبرداری شد.

در این میان، فیلم «جاسوس‌بازی» با بودجه عظیم و بازیگری رابرت ردفورد و براد پیت که قرار بود در سال ۲۰۰۰ در اسرائیل فیلمبرداری شود، در آخرین روزها، به دلیل شروع انتفاضه الاقصی، به مراکش انتقال یافت.

از تابستان ۲۰۱۴ که اسرائیل درگیر جنگ با حماس در غزه شد و دو کمپانی بین‌المللی فیلمسازی ساخت فیلم‌هایی را که در اوج خود بودند، به ترکیه و کرواسی منتقل کردند، تهیه‌کنندگان هالیوود دیگر کمتر به ساخت فیلم در این کشور علاقه نشان دادند و سریال‌هایی در نتفلیکس که اسرائیل موضوع اصلی آن‌هاست نیز در اردن فیلمبرداری شد.

اما نه تنش‌های امنیتی و نظامی بلکه قوانین سختگیرانه مالیاتی و نبود مشوق‌های مالی در اسرائیل، یکی از دلایل عمده دوری کردن شرکت‌های بین‌المللی فیلم از ساخت فیلم در این کشور در سال‌های اخیر بوده است و آن‌ها کشورهایی مانند مراکش را که از نظر اقلیمی با اسرائیل مشابه و مشوق‌های مالی‌شان بیشتر است، ترجیح داده‌اند.

تهیه‌کنندگان اسرائیلی از دولت خود خواسته‌اند شم تجاری خود را به کار گیرد و هر چه سریع‌تر موانع مالیاتی را از سر راه حضور کمپانی‌های بین‌المللی بردارد تا مانند مجارستان که به اقدام مشابه دست زد و باعث شد از سال ۲۰۰۹ بیش از ۵۰ فیلم بین‌المللی در آن کشور ساخته شد و صدها میلیون دلار سود به صنعت فیلم‌سازی مجارستان منفعت رساند، صنعت فیلم در اسرائیل نیز تقویت شود.

مجارستان، مراکش، کلمبیا و برخی کشورهای دیگر، گاه تا ۳۰ درصد از هزینه‌هایی را که تهیه‌کنندگان خارجی فیلم در کشور میزبان خرج کرده‌اند، به عنوان مشوق مالی به آنان برمی‌گردانند، زیرا صدها تن از مردم‌شان از مشارکت در این فیلم‌ها درآمد داشته‌اند.

دست‌اندرکاران فیلم در اسرائیل به دولت جدیدی که قرار است در روزهای آینده در این کشور آغاز به کار کند، چشم دوخته‌اند تا گام‌های سریع را در جذب فیلمسازان جهانی در دوره نزدیک بردارد.

گای شانی، مدیر پردیس‌های سینمایی «لو» در اسرائیل، گفته است نیوزیلند که از نظر موفقیت بر غلبه بر کرونا مانند اسرائیل عمل کرده، با اسرائیل در جذب سازندگان فیلم از نظر کشورهای ایمن از کرونا در حال رقابت است و لذا دولت تازه اسرائیل باید خیلی زود آستین‌ها را بالا بزند و موانع را از سر راه بردارد.

وضعیت جهان دست‌کم در یکی دو سال آینده به دلیل ویروس کرونا متفاوت با گذشته خواهد بود و رهایی از نگرانی این بیماری ممکن است مهم‌ترین مؤلفه در تعیین لوکیشن برای ساخت فیلم باشد. در این میان، توان بالای پزشکی اسرائیل نیز در انتقال ساخت فیلم‌ها به این کشور بی‌تأثیر نخواهد بود.

اسرائیل بسیار زودتر از آمریکا و اروپا از اواخر بهمن سال گذشته ورود گردشگران از چین و کشورهای درگیر کرونا را ممنوع کرد و تدابیر قرنطینه را با مشارکت گسترده مردم به مدت حدود دو ماه برقرار کرد که روزهایی از این دوره بی‌شباهت به حکومت نظامی نبود.

در پایان تدابیر قرنطینه، در حالی که تنها ۲۴۵ مرگ‌ومیر ثبت شده و شمار مبتلایان جدید در روزهای اخیر بسیار اندک است، دولت این کشور از هفته گذشته بازگشت به زندگی نسبتاً عادی را اعلام کرده و مردم برای جبران دوره سخت قرنطینه، به بیرون از خانه و دامان طبیعت هجوم برده‌اند.

اسرائیل با کشورهای یونان، قبرس، اتریش، نیوزیلند و استرالیا که آن‌ها نیز در غلبه بر ویروس کرونا موفق بوده‌اند، در حال بررسی طرحی هستند که گردشگران‌شان به‌زودی بتوانند به کشورهای همدیگر سفر کنند بدون آن‌که در بدو ورود به مقصد، ۱۴روز قرنطینه شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.