رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی با امنیتی کردن کمک های مردمی قصد جلوگیری آن را دارند!
10.05.2020 - 14:28

او افزود: «وقتی ریشه این‌ها را بررسی می‌کنید، می‌بینید ریشه خیرخواهانه و توجه به مردم ندارند و یک ریشه بدخواهانه پشت آن است.»

رییس قوه قضاییه همچنین گسترش سازمان‌های خیریه را از «محورهای» مورد نظر آمریکا و اروپا برای دنبال کردن «اهداف سیاسی و پلید» در ایران خواند.

پیش از این هشدار رئیسی، روحانی نیز روز شنبه در دیدار خود با سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد هشدار امنیتی مشابهی مطرح کرد. 

رییس‌جمهوری ایران ضمن اشاره به ضرورت ساختن «اعتماد» و «اعتبار» از سوی تشکل‌های خیریه ، خواستار جلوگیری آن‌ها از ورود «آدم ناسالم» در جمع خود شد.

او در این زمینه گفت: «ممکن است خدای ناکرده من خیر واقعی هستم، ولی می‌خواهم از این خیر بودن سوء استفاده کنم و نباید بگذاریم.»

هشدار روسای دو قوه به سازمان‌های مردم‌نهاد در پی آن صورت می‌گیرد که با شیوع گسترده بیماری کرونا و تشدید وخامت اوضاع معیشتی، گروه‌های خیریه برای کمک به مردم مبتلا و همچنین کم‌درآمد فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند.

پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تایید کرده بود که پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا تاثیر بیشتری بر وضعیت معیشت اقشار کم‌درآمد و طبقات پایین خواهد داشت.

در این شرایط، هشدار دو مقام ارشد حکومت ایران درباره مساله «نفوذ» در گروه‌های خیریه با توجه به سابقه برخورد حکومت با فعالان مدنی، موجب نگرانی‌هایی در زمینه امکان مقابله با فعالیت این گروه‌ها شده است.

 

طرح مساله نفوذ از سوی خامنه‌ای؛ اخراج پزشکان بدون مرز

پیش از این هم علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ در پیام نوروزی فروردین‌ماه و هم‌زمان با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران درباره احتمال دست‌ داشتن آمریکا در «تولید یک بخش ویروس کرونا برای ایران» اتهام‌هایی را مطرح کرده بود.

در پی این هشدار خامنه‌ای بود که تعدادی از مقام‌های نظامی و سیاسی ایران ادامه فعالیت سازمان داوطلب «پزشکان بدون مرز» را که برای کمک به مقابله با کرونا به ایران سفر کرده بود، «بی‌احتیاطی خطرناک»خوانده و خواستار اخراج اعضای آن‌ شدند.

این موضوع طی چند روز موجب صدور دستور رسمی توقف فعالیت این گروه داوطلب شد.

اکنون با ادامه این بیماری و فعالیت سازمان‌های مردمی و خیریه برای مقابله با پیامدهای اجتماعی و معیشتی آن به نظر می‌رسد هشدار دو مقام ارشد حکومت می‌تواند پیامدهای امنیتی جدیدی را برای فعالان این عرصه به دنبال داشته باشد.

حکومت ایران پیش از این نیز با فعالان مدنی داوطلب که در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و محیط زیست قصد کمک برای مقابله با بحران‌ها را داشته‌اند، با عنوان «نفوذ» برخورد و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرده بود.

در سال ۱۳۸۷ کامیار علایی،‌ پزشک استاد دانشگاه ایالتی نیویورک و کارشناس بین‌المللی بهداشت، به همراه برادرش آرش علایی برای فعالیت‌های پیشگیری از ایدز به ایران سفر کرد که از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

در حوزه محیط زیست نیز سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز هشت فعال محیط زیستی‌اند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند و تمامی آنها با احکام ۱۰ تا ۴ سال زندان محکوم شدند. عبدالرضا کوهپایه در میان این فعالان محیط زیستی بازداشتی، مشمول عفو شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.