رفتن به محتوای اصلی

مقام آمریکایی به ظریف: به جای حرف زدن، برای بردن مهاجران غیرقانونی ایرانی هواپیما بفرست
11.05.2020 - 23:41

کِن کوچینِلی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت با انتشار توئیتی نوشت: ایالات متحده مدت‌هاست که می‌خواهد سیروس عسگری و دیگر مهاجران غیرقانونی ایرانی را به کشورشان برگرداند، اما ظریف کاری جز حرف زدن نمی‌کند.

او افزود: بعد از مدت‌ها تلاش آمریکا، ظریف اکنون از خواب بیدار شده و می‌گوید ما می‌خواهیم شهروندان‌مان را به کشور بازگردانیم.

آقای کوچینلی قبلا نیز گفته بود که ایالات متحده از ۱۲ دسامبر پارسال تلاش‌ها برای اخراج سیروس عسگری به ایران را آغاز کرد، اما جمهوری اسلامی از پذیرش او به عنوان یک شهروند قانونی اجتناب کرد و تنها در پایان ماه فوریه سال جاری بود که برای وی گذرنامه معتبر صادر کرد.

 

Acting Deputy Secretary Ken Cuccinelli
 
 
 

(1/x) @JZarif, after months of stalling @DHSgov as we have been trying to return Sirous Asgari, you suddenly woke up one day recently and say you actually want him back. You SAY you want all of your citizens back. I call B.S.
How about you put your money where your mouth is?

 


 

سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده است، به خاطر مشکل روادید اکنون در آمریکاست. او به کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی است.

کفیل قائم‌مقام وزارت امنیت میهن در توئیت خود افزوده است: ۱۱ شهروند مهاجر غیرقانونی ایران در آمریکا هستند که واشینگتن مدت‌هاست تلاش می‌کند که آنها را به کشورشان برگرداند.

او گفته است: «شما به‌صورت ناگهانی الان می‌گویید که خواستار آنها هستید. اگر راست می‌گویید چطور است یک هواپیمای چارتر بفرستید تا همه آنها را یک‌جا به ایران بفرستیم؟»

آقای کوچینلی می‌گوید اگر واقعا ایران خواستار شهروندان‌شان است، دست به دست نکند و هواپیمایش را بفرستد: «دنیا نظاره‌گر است و ما طبق معمول انتظار داریم شما کاری جز حرف زدن انجام ندهید».

 

این رشته توئیت اما واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت که گفته‌های قائم مقام وزارت امنیت میهن را «مهمل» خواند.

عباس موسوی در صفحه توئیتری نوشت که محمدجواد ظریف از سپتامبر سال ۲۰۱۸ پیشنهاد «مبادله همه زندانیان» را مطرح کرد و از ایالات متحده خواست که در قبال «گروگان‌های ایرانی در ایالات متحده و هر کجای دیگر مسئولانه رفتار کند»، اما واکنش حکومت شما «بی‌رحمانه بود و جان آنها را به خطر انداخت».

آقای موسوی افزود: «جهان به اقدامات شما نگاه می‌کند، نه حرف‌هایتان. بگذارید شهروندان ما بروند».

محمدجواد ظریف روز دوشنبه با اشاره به پیشنهاد خود در سال ۹۷ برای مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا مدعی شده بود: «از آن زمان آمریکایی‌ها به ما پاسخی نداده‌اند و هنوز هم در این زمینه پاسخی ارائه نکرده‌اند».

آذر ماه گذشته ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا بازداشت بود، مبادله شد.

قبلا گزارش‌هایی درباره مبادله عسگری با مایکل وایت، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا منتشر شده بود، اما آقای کوچینلی اعلام کرده است این دو پرونده ربطی به هم ندار‌ند.

آقای وایت دو سال پیش در ایران بازداشت شد و به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی به خاطر شیوع کرونا از زندان آزاد شده و برای مرخصی در سفارت سوئیس در تهران اقامت دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.