رفتن به محتوای اصلی

بازار تجارت جهانی کرونا
16.05.2020 - 12:48

بازار تجارت جهانی کرونا

مقدمه

همزمان با آغاز هجوم ویروس کرونا شاهد سوءاستفاده های تجاری کاسبان کوچک و بزرگ در ذخیره، انبار و فروش بعضی کالاهای ضروری غذایی، درمانی و بهداشتی به چندین برابر قیمت معمولی بودیم. در شرایطی که برخی مردم هراس زده به مغازه ها هجوم می آوردند، تا آذوقه های خود را تهیه نمایند، با قفسه های خالی مواجه شده و از ترس برای خرید و تهیه آنها به بازار های رده دوم و بازار سیاه هجوم می آوردند. شاید بشود همه این سوء استفاده های تجاری را در ردیف اقتصاد خرد و میزان محدودی از حجم های تجاری اقتصادی قرار داد. کلان سرمایه داری جهانی از قافله عقب نمانده و پروژه های تجاری خویش را در همکاری با رهبران سیاسی برگزیده  خویش  با استفاده از پتانسیل های ایجاد شده طراحی کرده و پیاده میکند. در این مورد میتوان به عنوان نمونه به چندین مثال زیرین اشاره کرد.

تجارت دارویی، درمانی و بهداشتی

عرصه تهیه و تولید ویروس کرونا، به یکی از این نمونه های تجارت دارویی تبدیل گردیده است که توجه خیلی از میلیاردر های جهان سرمایه داری را به خود جلب کرده است. در شرایطی که اقایان دونالد ترامپ رئیس جمهوری و معاون ایشان اقای مایک پنس، از پوشیدن ماسک و دیگر پوشش های حفاظی در مقابل ویروس کرونا، حتی زمان بازدید از بیمارستان ها و کارخانجات، بخاطر باورمندیهای ارتجاعی خود امتناع میکنند، هر جایی که فرصت یافتند از همکاری "دولت" و "بخش خصوصی" در تولید وسایل محافظتی و تولید واکسن،  داروهای پیشگیری کننده، تقویتی و مداوا گر صحبت به میان می آورند.

نمونه این همکاری "دولت" و "بخش خصوصی" در تولید داروهای مقابله با بیماری "ایدز" را قبلا شاهد بوده ایم، که معلوم میکند گرچه یک چنین پروژه های تحقیقاتی علمی با بودجه دولتی "پول مردم" تامین میشود، هزینه های دوران تست و امتحان آن هم تا به مرحله تولید انبوه رسیدن از بودجه دولت تامین میگردد، در نهایت حق امتیاز و جواز نهایی تولید انبوه آن به بخش خصوصی از طریق خصوصی سازی دولتی  واگذار میگردد، تا تعداد اندک شرکت های داروئی آمریکایی در یک الیگاپولی بتوانند این داروها را با دهها برابر قیمت به بیماران آمریکائی بفروشند. این نمونه را میتوان در مصاحبه های خانم الکساندرا اوکازیو کورتز، نماینده رادیکال کنگره آمریکا با مقامات عالی دولتی آمریکا در عرصه بهداشتی و درمانی در کنگره آمریکا در لینک پایین مشاهده کرد.

تهیه واکسن ویروس کرونا برای صدها میلیون مردم آمریکا، و هشت میلیارد جمعیت کره زمین، برای سرمایه داری جهانی نه یک وظیفه انسانی، بلکه یک بازار وسیع سودآوری میباشد، که آنها در تلاش کنترل و به انحصار در آوردن آن میباشند. به این دلیل میباشد که عوض تبادلات علمی دانشمندان جهت یافتن درمان و تولید واکسن برای این فاجعه بشری، در فکر محافظت از "کپی رایت" ، حق امتیاز و مخفی نگه داشتن یافته های خود میباشند. غافل از اینکه در خیلی کشورهای دیگر دنیا نیز بطور همزمان و بصورتی موازی در این زمینه قدم های بزرگ علمی تحقیقاتی به پیش برداشته شده است.

کسانی که کارگران را به زور در آمریکا و مکزیک به کارخانه ها میفرستند، تا بدور از شرایط قرنطینه حفظ فاصله بهداشتی جان های خود را به خطر انداخته و برای صاحبان موسسات خود به سودآفرینی بپردازند، بیش از آنکه حفاظت از جان های کارگران، زحمتکشان، اقشار فقیر و محروم اجتماعی برایشان مهم بوده باشد، سودآفرینی از پتانسیل های پیش آمده برایشان فرصتی میباشد که نمیخواهند از دست داده باشند.

از خانه کار کردن کارکنان

فرصت دیگر امکانی هست که از طریق کار از خانه برای موسسات بزرگ فراهم گردیده است. کارکنانی که از خانه کار میکنند، دیگر در موسسه کاری خویش از میز و صندلی، کامپیوتر و دیگر امکانات مشابه استفاده نکرده، حجم فضای لازم جهت اداره این موسسات را با میزان متناسب هزینه های جاری مرتبط با آن را کاهش میدهند. این کاهش هزینه ها برای خیلی موسسات اقتصادی بعنوان یک پتانسیل کاهش هزینه ای  در نظر گرفته  میشود. برای آنها کار جمعی و گروهی انسان ها بعنوان بخشی سازنده و آفریننده از زندگی اجتماعی خلاق و گروهی آنها در کنار همدیگر بصورت یک شیوه انسانی کار و زندگی در نظر گرفته  نمیشود. این موضوع دریچه های نوینی را برای شرکت های دیگری که در تکنولوژی داده ها مشغول میباشند نیز فراهم نموده است.

از خانه تحصیل کردن دانش آموزان

در شرایطی که موسسات تحصیلی به بخش خصوصی واگذار شده باشند، کاهش هزینه های جاری و افزایش سودآوری در این موسسات اولویت نخست را به خود اختصاص میدهد. مردم به دولت های خویش مالیات میدهند، تا مصرف هزینه بهداشت ، درمان و فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان و غیره گردد، دولت های لیبرالی و نئولیبرالی از طریق خصوصی سازی، این موسسات را به بخش خصوصی واگذار کرده و از این طریق، در همدستی با بخش خصوصی به چاپیدن ثروت های اجتماعی و مردمی می پردازند. برای آنها محصل و دانشجو، شاخص تعیین کننده یک کالائی میباشد که در نهایت بصورت یک گواهینامه تحصیلی صادر شده از طرف این موسسات به دانشجویان فروخته میشود.

شرایط کرونایی و استفاده از تکنولوژی دیجیتال آموزش از راه دور و تحصیل از خانه، بدون توجه به اینکه تا چه میزان مهلکی کیفیت تحصیل را پایین خواهد آورد، بعنوان امکانی برای کاهش هزینه ها از طرق مختلف نگاه میشود. از این طریق آنها میتوانند میزان حجم فضای ساختمانی، مصرف انرژی، میزان تدارکات کادر علمی، دیگر تدارکات حمل و نقل و غیره را به میزان قابل توجهی کاهش داده و همان گواهینامه های تحصیلی را به دانش آموخته گان خویش صادر نمایند.

تجارت اطلاعاتی و تکنولوژی دیجیتال

گوگول، یاهو، آمازون، زووم، و دیگر شرکت های فراهم کننده امکانات شبکه ای مجازی از پتانسیل های فراهم شده برای دوران کرونا، و پسا کرونا کاملا آگاه بوده و روی آنها برنامه ریزی و سرمایه گذاری میکنند. در این زمینه ها البته که آنها بیش از خود ماها در مورد ما اطلاعات داشته و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند.

فراهم کردن شرایط برای آفیس های مجازی، میتینگ ها ، کلاس ها تدریس و مصاحبه های مجازی، برای تحویل بسته ها و نیازها از طریق پست های پهیادی، و کلاس های آموزشی ورزشی، هنری و غیره، همه عرصه هایی میباشند که برای آنها عرصه های نوینی از برنامه ریزی، پروژه بندی، و سرمایه گذاری و سودآوری را تشکیل میدهند. همانطور که تجربه تلخ ویروس کرونا قربانیان خویش را از میان کارگران، زحمتکشان و مردم کوچه و بازار و اقشار و طبقات محروم و به حاشیه رانده شده جامعه میگیرد، در این مورد هم تاثیرات آن بر زندگی و روان فردی و اجتماعی مردم عادی و حاشیه نشینان به مراتب شدیدتر خواهد بود. سودآفرینی و بهره جویی از فرصت های ایجاد شده اولویت نخست یافته و همه عرصه های دیگر زندگی انسانی را تحت الشعاع خویش قرار میدهد.

پتانسیل های تجارتی جنگ سرد با چین

منطق جنگ روانی ایجاد شده توسط غرب به شیوه همان منطق هالیوودی میباشد. این منطق بر پایه های صف بندی میان ما در مقابل دیگران، هموطنان در مقابل مهاجرین و غریبه ها، مو بورهای غربی در مقابل سیه کله ها یا  چشم بادامی های چینی، متمدن های کاوبوی غربی در مقابل "سرخ پوستان بومی وحشی"، غربی های متمدن "بخصوص انگلیسی زبان" در مقابل مسلمانان تروریستی که میخواهند تمدن آنها را نابود کنند ، پلیس امنیتی نکوکار و حرفه ای غربی، در مقابل جاسوسان  بد نیت روسی، چینی و یا مسلمان کشور های دشمن به تصویر کشیده میشود.

امروزه این تصویر آفرینی  سیاه در مقابل سفید هالیوودی، به عرصه رسانه های تصویری ، صوتی و مجازی دیگر نیز کشیده شده و با قدرتی تمام در افکار میلیاردها نفر ساکنان کره زمین تزریق میگردد. در این جنگ روانی، نه تنها سیاست مداران، ارگان های امنیتی دولت های غربی امپریالیستی سکان تبلیغاتی را در دست داشته و هدایت می نمایند، بلکه شبکه های تبلیغاتی رسانه ای تجاری و مجازی بصورت هدفمند و سازمان یافته ای این تبلیغات را هدایت مینمایند. در این تبلیغات هدف جا انداختن جهانی صفوف "دوست" و "دشمن" بصورت سیاه و سفید در ماجرای ویروس کرونا در افکار عمومی جهانیان میباشد. زمانیکه این صف بندی بصورت هالیوودی و سیاه و سفید، دوست و دشمن در آمده و به صورت گفتگوی روزمره عادی کوچه و خیابان و محل های کار تبدیل گردیده و بصورت پذیرفته شده ای درآمد، آن موقع است که تهاجم اصلی آنها میتواند آغاز گردد.

هنوز آنها قادر نبوده اند تا از پتانسیل های تجاری جنگ سرد کرونایی در عرصه های فروش تسلیحاتی، بازار های نفتی و انرژی و یا در بازارهای مالی و سهام جهانی بهره برداری نمیاند. با این وجود معاملات تجاری تسلیحاتی اخیر آنها با عربستان سعودی، تهدید ها و اقدامات کودتائی ناموفق آنها جهت تحت کنترل در آوردن ذخایر نفتی ونزوئلا از جمله گام هایی میباشند که در این زمینه ها برداشته شده اند.

خلاصه

وابستگی تاریخی و ریشه دار احزابی مانند حزب دموکرات آمریکا به انحصارات نفتی نظامی رسانه ای و مالی بارها نشان داده است که اگر در انتخابات بعدی آمریکا دموکرات ها نیز روی کار بیایند، تغییراتی جدی در سیاست خارجی آمریکا بوجود نخواهد آمد. سیاست های مرکنتالیستی دونالد ترامپ بر پایه تمرکز به سرمایه داری داخلی در مجموع منجر به کاهش حضور نظامی آن در جاهای دیگر دنیا گردید. گرچه این امر به این مفهوم نیست که پیوند ایشان با انحصارات نفتی نظامی ضعیف تر میباشد. در ضمن به این معنا نیز نمیباشد که دموکرات ها بهتر از جمهوریخواهان خواهند بود.

نئولیبرالیسم ایرانی نیز، چه از رنگ اسلامی و چه سکولار آن خود را در صفوف آقایان دونالد ترامپ، بوریس جانسون و جایر بولسونارو قرار میدهند. آنهایی که خواهان ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران، یا حتی دخالت یا تهاجم امنیتی آمریکا یا غرب به ایران میباشد، خود را به این جنون فاشیستی در این جنگ تبلیغاتی روانی نزدیک تر میکنند.

در شرایطی که شوک های ویروس کرونا نشان داد که دیگر دندان های پوسیده امپریالیسم و استعمار پیر، برندگی سابق را ندارد، امکان اینکه کارگران، زحمتکشان و مردم عادی کشورهای جهان سوم، از جمله ایران بتوانند در دوران پسا کرونا با استقلال بیشتری راه خود را انتخاب کرده و سرنوشت خویش را مستقلا رقم بزنند بیشتر میگردد.

نیروهای سوسیالیستی، کارگران، دانشجویان و زحمتکشان در یک چنین شرایطی میتوانند با شفافیت هر چه بیشتر آلترناتیو مستقل سوسیالیستی خویش را میان کارگران و زحمتکشان برده و به آنها نشان بدهند که جهان امروز میتواند آلترناتیو جایگزین به مراتب مناسب تر و بهتری از ساختار نظام سرمایه داری را برای خویش انتخاب کند تا بتواند هم به رشد، ترقی و  سعادت بشریت خدمت کند، هم از نابودی تنها کره ای که در آن امکان زیست و حیات موجود میباشد جلوگیری به عمل بیاورد.

دنیز ایشچی

15 می 2020

https://www.youtube.com/watch?v=GRsZbGs24jY

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دنیز ایشچی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.