رفتن به محتوای اصلی

رژیم اسلامی پس از شکست در سوریه دست به حملات گسترده سایبری علیه اسرائیل زد
21.05.2020 - 16:56

 

این حملات  پس از آن انجام می‌شود که روز دوشنبه واشینگتن‌پست به نقل از چند مقام‌ آمریکایی و «یک دولت خارجی» گزارش داد که طی یک ماه اخیر ایران یک‌بار به شبکه‌های آب‌رسانی روستایی در اسرائیل حمله کرده و در پاسخ به آن نیز اسرائیل به تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر «شهید رجایی» استان هرمزگان حمله کرد.

این سومین درگیری سایبری میان دو کشور در یک ماه اخیر به حساب می‌آید.

 

ارسال پیام نابودی اسرائیل روی وب‌سایت‌ها

بنا بر گزارش‌ها، وب‌سایت‌های هک شده تصاویر و محتوای ضد اسرائیلی را به کاربران نشان داده‌اند. همچنین تصاویری از شهرهایی چون حیفا و تل‌آویو در شعله‌های آتش روی برخی وب‌سایت‌ها منتشر شده است. 

برخی از این وب‌سایت‌های اسرائیلی هم تصاویری از غرق شدن بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر این کشور،‌ را نمایش دادند. 

همچنین این پیام نشان داده شده که «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» این جمله در سال‌های اخیر از سوی علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، و مقام‌های سیاسی و نظامی آن تکرار شده است.

هاآرتص نوشته که این حمله سایبری از سوی گروهی به نام «هکرهای ناجی» صورت گرفته  و مشخص نیست با آن‌که هکرها تلاش کرده‌اند داده‌های وب‌سایت‌ها را از بین ببرند، آیا توانسته‌اند به پایگاه داده‌ها نیز دسترسی پیدا کنند. 

شرکت یوپرس که بسیاری از وب‌سایت‌های تحت حمله را میزبانی می‌کند در بیانیه‌ای در این‌باره نوشته که این حمله به دلیل یک ضعف در وردپرس صورت گرفته و این شرکت به همراه اداره ملی سایبری اسرائیل سعی در بازیابی مطالب اصلی وب‌سایت‌ها دارد. 

این شرکت مقیاس حمله را «بزرگ» خوانده است.

پیش از این اداره‌ ملی سایبری اسرائیل درباره احتمال حمله سایبری در آستانه «روز قدس» هشدار داده بود. 

 

افزایش درگیری سایبری میان ایران و اسرائیل

در آخرین مورد از تنش سایبری میان ایران و اسرائیل، بندر «شهید رجایی» روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه مورد حمله سایبری اسرائیل قرار گرفت. 

یک روز پس از این حمله محمد راستاد،‌ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران،‌ آن را تایید کرد و گفت که این حمله به اپراتورهای بندر بوده و موجب اختلال موقت در صدور بیجک خروجی آن شده است. 

او روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز با خبرگزاری ایلنا در این زمینه گفت‌وگو کرد و حمله مورد نظر را «ناکام» خواند. راستاد اشاره کرده بود این حمله «فقط توانست به تعدادی از سامانه‌های اختصاصی عملیاتی بخش خصوصی در بنادر نفوذ کند و آسیب برساند.»

این مقام دولت ایران نیاز به «تقویت و به روز‌رسانی لایه‌های حفاظتی» در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.

واشینگتن‌پست در این زمینه به نقل از یک مقام امنیتی دولت خارجی نوشته که حمله صورت گرفته «بسیار دقیق» بوده و اثر آن از آن‌چه که مقام‌های ایران می‌گویند بیشتر بوده است. 

این گزارش به توقف چندروزه فعالیت و ترافیک این بندر در اثر حمله سایبری اشاره کرد.

از سال گذشته با افزایش تنش میان ایران با آمریکا و اسرائیل گزارش‌هایی از حملات سایبری مختلف به تاسیسات زیربنایی ایران منتشر شد. 

یک بار در شهریورماه سال ۱۳۹۸ برخی رسانه‌های ایران از اعلام «وضعیت نارنجی» برای آماده‌باش در تاسیسات نفتی پتروشیمی جنوب ایران خبر دادند.

در یک مورد دیگر نیز محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آذرماه تایید کرد که یک حمله «بسیار بزرگ» به زیرساخت‌های ارتباطی دولت الکترونیک در ایران صورت گرفت و دفع شد.

اکنون هم‌زمان با گزارش‌ها درباره افزایش تنش میان نیروهای نظامی مورد حمایت ایران و اسرائیل در سوریه و تنش با آمریکا در خلیج فارس حملات سایبری میان این دو کشور و ایران بیش از پیش تشدید شده است.

 

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که از بامداد پنج‌شنبه، اول خرداد، وبسایت‌های شماری از نهادها و مراکز این کشور هدف حمله سایبری قرار گرفته و در صفحه اول آنها پیامی مبنی بر «نابودی اسرائیل» درج شده است.

وبسایت برخی شهرداری‌ها و نهادهایی چون سازمان محافظت از دریاچه طبریه، که آب آن برای اسرائیل اهمیت دارد، در شمار مراکزی است که هک شده‌اند و در پائین این صفحات، عبارت «هکرهای منجی» دیده می‌شود.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، در صفحه اصلی سایت‌های هک‌شده، ویدئو و هشدارهایی به دو زبان عبری و انگلیسی، از جمله «منتظر غافلگیری بزرگ باشید»، منتشر شده است.

همچنین در یک پیام به زبان عبری و انگلیسی معیوب نوشته شده: «شمارش معکوس برای اسرائیل نابود از مدت‌ها پیش آغاز شده است».

عبارت اسرائیل «۲۵ سال آینده را نخواهد دید» نیز به عبری در برخی از سایت‌ها درج شده است؛ این گفته مشهور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در شهریور سال ۱۳۹۴ است.

همچنین تصاویر و سخنانی از حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در صفحه نخست برخی از سایت‌ها نقش بسته و در برخی دیگر از سایت‌ها نیز تصویری از بنیامین نتانیاهوی «زخمی» دیده می‌شود که برای جلوگیری از غرق شدن در آب تقلا می‌کند و در پس‌زمینه شناورها و ساحل آتش گرفته، احتمالا تل‌آویو، دیده می‌شود.

 

Missing media item.

 
این نقاشی احتمالا اشاره‌ای است به یکی از گفته‌های حسین سلامی در اردیبهشت پارسال که اندکی پیش از انتصاب به فرماندهی کل سپاه پاسداران، خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «شنا کردن در مدیترانه را تمرین کن چرا که به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارید».

ستاد ملی دفاع سایبری اسرائیل گفته است حمله سایبری روز پنج‌شنبه با وجود وسعت آن، «سطحی بوده» و به امور زیربنایی «آسیبی نرسیده» و اقدامات لازم برای رفع هک و بررسی عوامل حمله انجام گرفته است.

برخی از رسانه‌های اسرائیل این حملات را به ایران نسبت داده و آن را اقدامی در آستانه «روز قدس» دانسته‌اند اما برخی از کارشناسان فن‌آوری مانند لوتم فینکلشتین گفته‌اند این احتمال که جنبش فلسطینی حماس از غزه و سایر هواداران دیگر فلسطینیان از ترکیه و کشورهای آفریقایی عامل این تعرض باشند، نظر به سابقه این نوع اقدامات در هفته‌های گذشته، مطرح است.

آویتار گات، کارشناس امور دیجیتال، به جروزالم پست گفت: این حمله ترکیبی بوده و هدف از آن نیز آسیب زدن به سایت‌ها برای اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و همچنین دستیابی به دوربین‌های رایانه‌ها و اطلاعات شخصی کاربران بوده است.

شبکه فاکس‌نیوز ماه گذشته خبر داده بود که هکرهای ایران هفته اول اردیبهشت به شبکه آب اسرائیل حمله کردند که خسارتی در بر نداشت اما این کشور را غافلگیر کرد.

روزنامه‌های واشینگتن‌پست و نیویورک تایمز نیز در روزهای گذشته نوشتند که اسرائیل در واکنش به حمله سایبری به شبکه آب این کشور، روز ۲۰ اردیبهشت به رایانه‌های اپراتوری بندر رجایی در جنوب ایران حمله سایبری کرد که تا چند روز باعث اخلال جدی در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها شد.

شبکه ۱۳ اسرائیل شامگاه چهارشنبه گزارش داد که اثرات حمله سایبری اسرائیل به بندر رجایی هنوز ادامه دارد و بار کشتی‌های زیادی هنوز تخلیه نشده یا نتوانسته‌اند بارگیری کنند.

آلون بن داوید، خبرنگار نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، گفت ارتش این کشور برای حمله الکترونیک به بندر رجایی از امکاناتی پیشرفته و مخفی که تا به‌حال از آن استفاده نشده بود بهره برده است.

از سوی دیگر، واکنش‌ها به انتشار پوستری در سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران که در آن از عبارت «راه‌حل نهایی» برای قضیه فلسطین استفاده شده بود ادامه دارد.

هم‌زمان، شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) علیه صلح و امنیت» را تایید کرد.

هر سال در آستانه «روز قدس»، آخرین جمعه ماه رمضان، حملات لفظی و تنش میان ایران و اسرائیل تشدید می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.