رفتن به محتوای اصلی

"جنبش من نمی توانم نفس بکشم "در امریکا و دستور ترامپ برای پیگیری
28.05.2020 - 10:11
ترجمه و تلخیص:
کیانوش توکلی

اعتراضات خشونت امیز علیه خشونت یک پلیس سفید پوست که یک سیاه پوست بازدداشتی را کشت.
بعد از این واقعه ویدویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد ، پلیس ،پاهایش را روی گردن فرد بازداشتی گذاشته بود در حالی که سیاه پوست بازداشتی فریاد می زد که نمی تواند نفس بکشد؛
پس از پخش این ویدو کمپین  « من نمی توانم نفس بکشم »در امریکا راه افتاده است.

از سه شنبه تا کنون شهرMinneapolis از کنترل خارج شد و مردم  به فروشگاهها حمله ور  شد وبرخی دست به غارت زده اند در این تظاهرات  یک نفر کشته و تعدادی زخمی شده اند.
پرزیدنت ترامپ دستور داد  پلیس و سه نفر دیگر اخراج شوندو عاملان حادثه  سریع محاکمه شوند،
اما در ایران با وجود اینکه  چند ماه از کشته شدن صد ها نفر در آبان. ۹۸ می گذرد ،نه کسی دستگیر شد ه است و نه محاکمه ای در کار بوده است  و تا کنون از سر نوشت هفت هزار نفری که در آبان ۹۸ دستگیر شدند-خبری منتشر نشده است

Missing media item.

 بی بی سی :

 

 

به دنبال درگیری‌های خشونت‌آمیز در مینیاپولیس آمریکا که به دنبال قتل جورج فلوید، یک مرد غیر مسلح سیاه‌پوست به دست پلیس آغاز شد، نیروهای گارد ملی ایالات متحده به این شهر اعزام شدند.

پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان وارد این مقر پلیس شده‌ و آن را به آتش کشیده‌اند. در ویدیوهای منتشر شده، ماموران در حال ترک ساختمانی دیده می‌شوند که به آتش کشیده شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است "اراذل و اوباش" در حال اهانت به یاد و خاطره جورج فلوید هستند.

جورج فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم."

پلیسی که در فیلم حضور دارد، از ماموران اداره پلیس مینیا‌پولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا است.

 

برای دومین شب متوالی اعتراضات شبانه در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا در پی کشته شدن یک سیاه‌پوست به خاطر خشونت پلیس برگزار شد.

شامگاه چهارشنبه هزاران معترض با پلیس درگیر شدند و پلیس با گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان داشت.

گزارش شده که یک مغازه فروش قطعات خودرو در میانه این اعتراضات به آتش کشیده شده است.

انتشار ویدئوهایی از نحوه بازداشت یک مظنون ۴۰ ساله سیاه‌پوست در شبکه‌های اجتماعی و مرگ وی در بازداشتگاه، موجی از خشم مردم در آمریکا را برانگیخته است.

جورج فلوید در حالی که پلیس با زانو بر گردنش فشار وارد می‌کرد گفته بود «نمی‌توانم نفس بکشم». وی که مظنون به کلاهبرداری بود، بعد از انتقال به بازداشتگاه، فوت کرد.

مقامات مینیاپولیس می‌گویند چهار پلیس دخیل در این ماجرا از کار اخراج شده و پلیس فدرال آمریکا نیز وارد پرونده مرگ آقای فلوید شده و تحقیقات را آغاز کرده است.

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز مرگ آقای فلوید را «غم‌انگیز و تاسف‌بار» خوانده و شهردار مینیاپولیس از جامعه سیاه‌پوستان به خاطر رفتار خشونت‌آمیز پلیس عذرخواهی کرده است.

بی بی سی :

ادامه اعتراض ها به قتل یک سیاهپوست در آمریکا؛ ترامپ می‌گوید عدالت اجرا می‌شود

ادامه اعتراض ها به قتل یک سیاهپوستحق نشر عکسREUTERS

مرگ یک مرد غیر مسلح سیاهپوست بعد از دستگیری توسط پلیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا، بار دیگر مساله خشونت پلیس این کشور علیه اقلیت‌های نژادی را برجسته کرده.

جورج فلوید ۴۶ ساله که به عنوان گارد امنیتی در رستورانی در شهر مینیاپولیس کار می کرد، روز دوشنبه توسط مامورانی که در واکنش به اعلان وقوع جرم به محل بازداشت او رفته بودند، کشته شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با ابراز تاسف از کشته شدن جورج فلوید گفته که اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، سرگرم تحقیق در این باره است و عدالت اجرا خواهد شد.

همزمان، اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید، برای دومین شب متوالی در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا ادامه داشته است.

اعتراض ها به قتل یک سیاهپوستحق نشر عکسREUTERS

چهارشنبه شب هزاران معترض با پلیس درگیر شدند و پلیس با گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان داشت.

اکنون بعد از دو شب ناآرامی گارد ملی آمریکا در مینیاپولیس مستقر شده است.

تیم والز فرماندار مینه‌سوتا روز پنجشنبه نیروهای گارد ملی که در این ایالت مستقر هستند را فعال کرد که پس از درخواست شهرداران میناپلیس و سن پال بود. او یک "وضعیت اضطراری زمان صلح" اعلام کرد.

او گفت که غارت، خرابکاری و آتش افروزی شب قبل باعث خسارت دیدن بسیاری از کسب و کارها از جمله فروشگاه های متعلق به اقلیت ها شده است.

او در بیانیه ای نوشت که "مرگ جورج فلوید باید به عدالت و تغییر سیستماتیک منجر شود، نه مرگ و خرابی بیشتر" و از معترضان خواست مسالمت آمیز رفتار کنند.

اعتراض ها به قتل یک سیاهپوستحق نشر عکسGETTY IMAGES

فیلم ده دقیقه ای که توسط یک شاهد عینی در صحنه وقوع جرم گرفته شده نشان می دهد که جورج فلوید در حالی که به سختی تقلا می‌کند تا نفس بکشد، به پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او می فشارد، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم."

پلیسی که در فیلم دیده می‌شود از ماموران اداره پلیس مینیا‌پولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا است.

اداره پلیس مینه‌سوتا می‌گوید که ماموران در واکنش به اعلان وقوع جرم به محل بازداشت این مرد رفته بودند؛ مردی که به گمان آنها مشخصات او با یک فرد مظنون به کلاهبرداری همخوانی داشته است.

اعتراض ها به قتل یک سیاهپوستحق نشر عکسTWITTER/RUTH RICHARDSONImage captionجورج فلوید۴۶ ساله به عنوان گارد امنیتی در رستورانی در شهر مینیا پولیس کار می کرد

چهار افسری که در واقعه بازداشت و مرگ این مرد سیاه‌پوست دست داشتند، پیشتر به مرخصی اجباری فرستاده شدند اما روز سه‌شنبه شهردار مینیاپولیس اعلام کرد که این افراد اخراج شده‌اند.

اداره پلیس گفته که فیلم‌ دوربین‌های متصل به لباس ماموران را در اختیار دارد و از آنها تحقیق می‌کند.

جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس، از جامعه سیاه‌پوستان ایالت عذرخواهی کرده و گفته "سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید به معنای حکم مرگ باشد"

در سال ۲۰۱۹ بیش از هزار نفر به ضرب گلوله پلیس در آمریکا کشته شدند. مرگ جورج فلوید هم آمارهای نگران کننده در مورد کشته شدن افراد توسط پلیس آمریکا را تایید می کند.



بی رحمی پلیس آمریکا واکنش های زیادی را در برداشته از جمله بیانسه، خواننده مشهور آمریکایی و لبرون جیمز، ستاره بسکتبال این کشور به طور آشکار در این باره اظهار نظر کرده و از کمپین ها علیه رفتار پلیس آمریکا حمایت کرده اند.

رفتار خشونت آمیز بعضی از ماموران پلیس آمریکا و مرگ افراد به ویژه سیاهپوستان توسط پلیس پیش از این هم باعث اعتراض های گسترده در آمریکا شده بود.

از جمله مرگ «اریک گارنر» که در سال ۲۰۱۴ در نیویورک رخ داد.

آقای گارنر هم سیاه‌پوست بود و وقتی پلیس برای دستگیری او به گلویش فشار آورد، با آخرین نفس‌هایش تکرار می‌کرد: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

اعتراض ها به قتل یک سیاهپوستحق نشر عکسDARNELLA FRAZIER

سرنوشت غم‌انگیز آقای گارنر و جمله تاثربرانگیزش باعث شد که بسیاری از فعالان حقوق رنگین‌پوستان آمریکا از جمله «نمی‌توانم نفس بکشم.»برای جلب توجه همگان به «خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی» استفاده کنند.

جنبش"زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد" بعد از کشته شدن یک جوان سیاهپوست دیگر توسط پلیس آمریکا توجه جهانی بیشتری را به خود جلب کرد. تیراندازی به مایکل براون در ۹ اوت ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن ایالت میسوری روی داد. براون ۱۸ ساله پس از آنکه حداقل شش مرتبه هدف شلیک دارن ویلسون، افسر پلیس ۲۸ سالهٔ شهر فرگوسن، قرار گرفت جان باخت.

براون مسلح نبود و سوء سابقه نیز نداشت.

پلیس شهر فرگوسن در آن زمان گفته بود براون مظنون به دست داشتن در سرقتی بود که چند دقیقه پیش از تیراندازی رخ داده بود.

در پی آن حادثه هیات منصفه دادگاهی در ایالت میسوری آمریکا تصمیم گرفت علیه این افسر پلیس اعلام جرم نکند.

بعد از اعلام تصمیم هیات منصفه، اعتراض‌ها در این شهر و سایر نقاط آمریکا آغاز شد و به سرعت به خشونت کشیده شد.

مورد دیگر، تیراندازی و قتل والتر اسکات ، سیاهپوست ۵۰ ساله به دست ماموران پلیس در شهر چارلستون بود که به اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس منجر شد.

در فیلم ویدیوئی که از صحنه تیراندازی در چارلستون منتشر شد، مشخص شد که مایکل اسلیگر، مامور پلیس به سوی مرد سیاهپوست که غیرمسلح و در حال فرار است تیراندازی می‌کند و او را سه بار از پشت هدف قرار می دهد.

مورد دیگر قتل «ترایون مارتین» نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی در تیراندازی جورج زیمرمن، یک نگهبان سفیدپوست در مجتمعی مسکونی در فلوریدا، بود. مارتین هنگام دیدار با بستگانش در یک مجتمع مسکونی کشته شد.

مارتین ۱۷ ساله روز ۲۶ فوریه سال ۲۰۱۲، به ضرب گلوله مستقیم جورج زیمرمن کشته شد. با وجود اعتراضات گسترده‌ای که به این اقدام صورت گرفت، زیمرمن در ژوئیه ۲۰۱۳ از اتهامات تبرئه شد. در آن زمان هیئت منصفه ادعا کرد که اقدام زیمرمن دفاع از خود بوده است.

زیمرمن علت شلیک به این نوجوان سیاهپوست را راه رفتن مشکوک این نوجوان اعلام کرده و گفته بود شلیک به وی دفاع از خودش بوده است.

این موارد تنها نمونه های اندکی از رفتار خشونت آمیز بعضی از ماموران پلیس آمریکا به ویژه در ارتباط با سیاهپوستان است.

بر اساس آماری که روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده سیاهپوستان آمریکا بیش از دیگران هدف گلوله پلیس قرار گرفته و کشته شده‌اند و تحقیقی که یک سازمان غیردولتی در مورد خشونت پلیس انجام داده، نشان می دهد که احتمال کشته شدن سیاهپوستان به وسیله پلیس آمریکا سه برابر افراد سفیدپوست در آمریکا است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.