رفتن به محتوای اصلی

چرا نمایندگان سیستانی دشمن بلوچستان هستند؟
31.05.2020 - 16:37

Missing media item.به گزارش خبرنگار خبرگزاری مجلس یا به اصطلاح "خانه ملت"، در نشست علنی امروز (یکشنبه ١١ خرداد ماه) حبیب الله دهمرده نماینده سیستان در اولین نطق خود خواهان تجزیه و تقسیم استان سیستان و بلوچستان شد. این نماینده ضد بلوچ و دشمن قسم خورده بلوچستان خطاب به وزاری کشور و راه و شهرسازی گفت: تقسیم استان سیستان و بلوچستان یک فرصت است چرا این همه تاخیر؟

این نماینده مزدور و بغایت سر سپرده  در نطق چاپلوسانه خود گفت : برای مقام معظم رهبری؛ ولی امر مسلمان جهان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای، آرزوی سلامتی دارم، خدا را بسیار شاکر بوده و به خود می‌بالیم برای داشتن چنین رهبری.  وی در ادامه مداهنه, لاوه سرایی و تملق گویی خود در تذکری به وزارت امور خارجه افزود: در رابطه با شیطان بزرگ، فرانسه و انگلستان که با مردمان خود به روش‌های قرون وسطایی برخورد می‌کنند به وظیفه ذاتی خود عمل کنید، چرا این همه انفعال؟

 

در شرح حال این نوکر بی اختیار و متملق منحوس باید گفت: زهی بی شرمی. رئیس جمهور قبلی آمریکا یک سیاه پوست بود که پدرش اهل کینیا بود. حتی در کابینه دولت ترامپ وزرای سیاه پوست و اقلیت قومی و مذهبی وجود دارد. بین یک چهارم تا یک سوم اعضای کابینه دولت های فرانسه و بریتانیا (وی می گوید "انگلستان" ـ بیچاره ء مفلوک فرق بین انگلستان و بریتانیا را نمی داند) وزیر سیاه پوست, یا وزرای متعدد  کابینه های این دو کشور اروپایی از نژاد هندی و پاکستانی و غیر انگلیسی و از اقلیت ها هستند. این در حالی است که اهل سنت یا بلوچ ها, کردها و امثالهم در نظام خبیث حتی نمی توانند استاندار بشوند, چه برسد به رئیس جمهور و وزیر و معاون وزیر. وانگهی آرزوی میلیون ها ایرانی است که از ایران فرار و یا مهاجرت کرده و خود را مخصوصا به یکی از این سه کشور (آمریکا, بریتانیا و فرانسه) برسانند.

در مقاله پیشین خود نوشته بودم:  سیستان از نظر جمعیتی و جغرافیایی کمتر از ١٠ درصد استان سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد. مساحت کل استان قریب به ١٨١ هزار کیلومتر مربع است. مساحت سیستان کمتر از ١٦ هزار کیلومتر مربع است.  اما از نظر سهمیه بندی کلان مدیریتی و مقامات تصمیم گیری, با کمک حاکمیت و مراجع تقلید تشیع بیش از %٩٠ درصد کرسی های مدیریتی منطقه بلوچستان و بخصوص جنوب بلوچستان را اشغال کرده اند. این در حالی است که بلوچ ها در منطقه سیستان هیچگونه سهم مدیریتی ندارد (اگرچه حدود حدود چهل درصد جمعیت سیستان نیز بلوچ هستند). زاهدان مرکز استان, بزرگترین شهر بلوچ نشین (و سنی نشین)  استان  است. ولی  حیرت آور است که هر دو نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی شیعه و سیستانی هستند که از طریق رد صلاحیت بلوچها و مهندسی انتخابات (بخوان تقلب گسترده) به مجلس راه یافته اند. نیمی از نمایندگان استان که اکثریت قاطع آن بلوچ و سنی مذهب می باشند را "زابلی" های شیعه و ولایتمدار تشکیل می دهند. کوچکترین اعتراض به این نوع تبعیضات و تضییقات فاحش, با دستگیری و زندان و شکنجه مواجه می شود. متاسفانه در داخل استان همگی مرعوب؛ و  هیچ کس را یارای اعتراض نیست. و در خارج نیز صدای اعتراضی در این زمینه ها وجود ندارد.

 

درخواست مشخص بنده از چهار نماینده بلوچ استان و همچنین فرهیختگان و فعالان و دانشگاهیان و علما و نیروهای سیاسی بلوچ این است تا صدای اعتراض خود را بر علیه بلوچ ستیزی عوامل سر سپرده ای نظیر دهمرده  قبل از آنکه دیر شود بلند کنند و شدیدا با تقسیم استان مخالفت کنند.

 

بنده بارها بر علیه تقسیم استان مقالات متعددی نوشته ام. دو سال پیش نیز در بین مجموعه هشت نماینده استان,  همین حبیب الله دهمرده  سیستانی و حسینعلی شهریاری سیستانی خواهان تقسیم استان شدند. اما شش نماینده دیگر استان در حرکتی شجاعانه  و در نامه ای به حسن روحانی با تقسیم استان مخالفت کردند. همه آن شش نماینده یا رد صلاحیت و یا حذف فیزیکی شدند.  بنابراین باید موضوع را جدی گرفت و هشدار داد.

 

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

یکشنبه ١١ خرداد ماه ١٣٩٩

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.