رفتن به محتوای اصلی

حکم 《 صبا کردافشاری 》به ۱۵ سال حبس تعزیری افزایش یافت!
31.05.2020 - 20:24

صبا کردافشاری هنگام اولین بازداشت ۲۰ ساله بود؛ اکنون علاوه بر او، مادرش هم که به دنبال دادخواهی بوده در زندان است.

بگذر از پست توییتر شماره از @hosein_taj

 
Hosein Taj حسین تاج@hosein_taj
 
 

روز سه شنبه از اوین تماس گرفت و اطلاع داد که ۱۵ سال حبسی که در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شده بود مجدداً در پرینت او اعلام شده و اجرای احکام نامه ای با این مضمون به او ابلاغ کرده!
رای مبنی بر برائت موکلم در شعبه ۳۶ تجدیدنظر حضوراً بعنوان وکیل ایشان به من ابلاغ شده بود

 
 

پایان پست توییتر شماره از @hosein_taj

آقای تاج از "ابلاغ دوباره حکم با وجود برائت" از مهم‌ترین اتهام ابراز تعجب کرده و گفته که حکم برائت صبا کردافشاری را شخصا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر دریافت کرده بود. به این ترتیب خانم کردافشاری می‌توانست پس از گذراندن مدتی کمتر از زندان آزاد شود.

وکیل خانم کردافشاری بعد از مراجعه به دفتر اجرای احکام دادسرای ارشاد متوجه شده "مفاد دادنامه تجدیدنظر" که بر اساس آن موکلش تبرئه شده بود، "تغییر کرده است."

آقای تاج توضیح نداده که چه کسی یا چه نهادی مفاد دادنامه را "تغییر داده" اما گفته این موضوع را از طریق حفاظت اطلاعات قوه قضاییه پیگیری خواهد کرد.

مسیح علینژاد، مسئول کمپین مبارزه با حجاب اجباری به نام "چهارشنبه‌های سفید" که پرونده صبا کردافشاری را دنبال کرده می‌گوید خبر دارد که سپاه به عنوان "ضابط قضایی" پرونده "فشار آورده" تا حکم تبرئه دادگاه تجدیدنظر را تغییر دهدersian

صبا کرد افشاری اولین بار ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ در جریان اعتراض علیه گرانی و وضعیت نابسامان اقتصادی در تهران بازداشت و آبان ماه همان سال همراه معترضان دیگر که اکثرا جوان بودند، به جرم "اقدام علیه امنیت ملی" به زندان محکوم شد.

او سال بعد در خردادماه ۱۳۹۸ دوباره بازداشت شد و این بار اتهامش "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام واجتماع و تبانی" بود.

بر اساس این اتهام‌ها او به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که از آن مدت ۱۵ سال آن قابل اجرا است. حکم "سنگین" برای خانم کردافشاری برای مبارزه با حجاب اجباری واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت؛ از آن جمله وزارت خارجه آمریکا این حکم را "غیرعادلانه" خواند و محکوم کرد.



بعدها وکیل او اعلام کرد که خانم کردافشاری در دادگاه تجدید نظر از اتهام "اشاعه فساد و فحشا" تبرئه شده و حکم او به موارد دیگر که در پرونده داشت، تقلیل یافته است؛ اما پنج‌شنبه هشتم خرداد خبر داد که حکم قبلی دوباره ابلاغ شده است.

خانم احمدی از حامیان کمپین مبارزه با حجاب اجباری استحق نشر عکسSOCIALMEDIAImage captionخانم احمدی از حامیان کمپین مبارزه با حجاب اجباری است

راحله احمدی، مادر صبا کردافشاری هم که در جریان اعتراض به حجاب اجباری و به گفته خودشان "ظلم به افراد مظلوم" همراه دخترش بود، بعد از صدور این حکم شروع به اعتراض گسترده علیه مسئولان کرد که در نهایت به بازداشت خودش منجر شد.

خانم احمدی به چهارسال حبس محکوم شده است.

او پیش از رفتن به زندان گفته بود که تا قبل از دستگیری دخترش در سال ۱۳۹۷ اطلاعی از وضعیت فعالان مدنی و زندانیان نداشته و بعد از دیدار با دخترش در اوین متوجه "ظلم" به "زندانیان بی‌گناه" شده و از این‌که سالها کاری نکرده "شرمنده" بوده است.

خانم احمدی می‌گوید بعد از دیدن شرایط تصمیم گرفته "در کنار صبا" به حجاب اجباری نه بگوید و "صدای زندانیان بی‌صدا" باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.