رفتن به محتوای اصلی

'سانسور مقام رسمی ارتش یعنی امیدی به آزادی بیان نیست'
01.06.2020 - 23:56

خبرگزاری ایرنا یک مصاحبه‌ ویدیویی با دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران را پس از انتشار حذف کرد. دریادار سیاری در این مصاحبه به طور غیرمستقیم سخنانی مطرح کرده که می تواند انتقاد از سپاه پاسداران تلقی شود و از صدا و سیما هم به خاطر بی اهمیت نشان دادن نقش ارتش در جنگ انتقاد کرده است. انتشار این مصاحبه که بخشهایی از آن نیز در شبکه‌های اجتماعی دست بدست شده با واکنش متفاوت کاربران روبرو شده است.



نبود آزادی بیان موضوع اصلی است که در نگاه اول به واکنشها و توییت های مربوط به حذف مصاحبه حبیب‌الله سیاری از خبرگزاری ایرنا به چشم می خورد.

اما حذف این مصاحبه زوایای دیگری هم دارد که کاربران توییتر از آن سخن گفته‌اند. در این مطلب نگاهی می کنیم به برخی از این واکنشها:

"مصاحبه با حبیب‌الله سیاری آیا شینطت رسانه‌ای است؟"

برخی از کاربران توییتر از مصاحبه و نوع سوالهای خبرنگاران ایرنا برداشت کرده‌اند که آنها آقای سیاری را وارد بازی رسانه‌ای کردند وبا پاسخهای او به هدفشان نیز رسیدند. این گروه از کاربران به موضوع رسالت خبرنگاری اشاره می کنند و‌موضوع ورود 'فله ای' خبرنگاران به خبرگزاری های ایران را برجسته کرده اند.

برخی نیز از نحوه مصاحبه هایی که اخیرا در رسانه های ایران باعث 'ایجاد تفرقه' می شود گلایه کردند.

برخی از منتقدان خبرگزاری ایرنا، حتی از مدل قرار گرفتن و نحوه نشستن خبرنگاران در این مصاحبه رسمی نوشتند.

"انتقادهای سیاری در مورد نگاه به ارتش ایران"

برخی کاربران که به نظر می رسد این مصاحبه را تحلیل محتوی کرده‌اند در توییت‌هایشان به اختلاف افکنی بین ارتش و سپاه اشاره می کنند. هرچند کاربرانی هم هستند که عقیده دارند آقای سیاری بار اولی نیست که از شرایط انتقاد کرده است.

آنها به گفته های چند ماه پیش آقای سیاری در مورد بودجه ارتش و اشاره به فرسوده بودن پنجاه درصدی زیرساخت های ارتش ایران اشاره کرده‌اند.۲۰ آذر ۹۸ حبیب الله سیاری در جلسه ای با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از بودجه پیش بینی شده دولت حسن روحانی برای نیروین ظامی در سال ۹۹ انتقاد کرد و آن را ناچیز خواند.

عده ای از کاربران نزدیک به حکومت ایران به صراحت گفته های اقای سیاری را اشتباه خوانده‌اند. آن‌هم بعد از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی و ناوچه کنارک.

در مقابل این انتقادها برخی از کاربران مطرح توییتر در ایران مانند امیر تنها نوشتند:

"امیر سیاری با اون همه تجربه تو امر دفاع و ارتش و نظامیگری اشتباه میکنه که انتقاد میکنه به یه بخش دیگه نظامی کشور ولی من و علیقلهکی عقلمون بیشتر میرسه از ایشون که بیشتر از سن ما تجربه داره.

‏همه بد و بی‌تجربه و اشتباه کننده هستن جز ما که مرکز کائناتیم"

در طرف دیگر هم کاربران ارزشی قرار دارند که با وجود اینکه اعتقاد دارند صحبتهای آقای سیاری اشتباه بوده اما تلاش کردند در توییتهایشان نشان دهند اختلاف و فاصله ای بین‌‌ارتش و سپاه در ایران وجود نداد. آنها نوشتند ارتش و سپاه دو بال امنیت ایران هستند. برخی از کاربران با هشتگ #ارتش_فدای_ملت از عملکردارتش قدردانی کردند. پیشتر کاربران طرفدار حکومت ایران از این هشتگ برای سانحه کنارک استفاده کرده بودند.

"آیا صداوسیما استاندارد دوگانه دارد؟"

با حذف مصاحبه حبیب‌‌الله سیاری، وجود استاندارد دوگانه در صدا وسیما موضوع توییت برخی دیگر از کاربران شد. زهرا سروخانی در توییتی نوشته:

و برخی از اهالی ارزشی سینمای ایران نیز از اظهار نظر اقای سیاری گلایه کردند. محمود رضوی در توییتی نوشت:

"سرنوشت سیاری چه خواهد شد؟"

حذف حرفهای حبیب‌الله سیاری از ایرنا بازار گمانه‌زنی در مورد آینده حرفه‌ای او را نیز داغ کرده است.

برخی کاربران می گویند هیچ بعید نمی دانند که او در روزهای آینده در ویدیویی از گفته هایش ابراز پشیمانی کند و عذر بخواهد. اشاره آنها به اعترافات و عذرخواه‌های اجباری در ایران است که اخیرا برخی از آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شدند. برخی نیز نوشتند ممکن است مانند برخی دیگر از نظامیان که در این سالها لب به انتقاد گشودند او نیز خانه‌نشین شود و از سمتش کنار گذاشته شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی س

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.