رفتن به محتوای اصلی

پزشکی قانونی مرگ جورج فلوید را قتل خواند
02.06.2020 - 07:25

در گزارش دفتر پزشکی قانونی مینیاپولیس علت مرگ جورج فلوید «ایست قلبی-ریوی بر اثر بازداشت فیزیکی و فشار به گردن» اعلام شده است.

نتیجه این گزارش رسمی در تعارض با گزارش پلیس مینیاپولیس است که پیش‌تر گفته بود «نشانی از خفگی ناشی از فشار گلو یا تلاش برای خفه‌کردن مشاهده نشده» است.

با وجود این، در گزارش پزشک قانونی آمده که آقای فلوید از ناراحتی قلبی و عوارض مصرف موادمخدری چون فنتانیل و متاآمفتامین هم رنج می‌برده است.

روز دوشنبه، اول ژوئن، و ساعتی قبل از اعلام گزارش پزشکی قانونی، نتایج کالبدشکافی خصوصی که به درخواست خانواده جورج فلوید انجام گرفته نشان داده که او بر اثر خفگی جان باخته است. وکیل خانواده فلوید می‌‎گوید این خفگی نه تنها بر اثر فشار زانو درک شاوین، افسر سابق پلیس که اکنون بازادشت شده، بر گردن روی داده بلکه نتیجه فشار زانوهای دو مامور پلیس دیگر بر پشت و کمر جورج فلوید هم بوده است.

مایکل بیدن، کارشناس سابق پزشکی قانونی شهر نیویورک که یکی از دو کارشناس استخدام شده از سوی خانواده جورج فلوید است گفته: «علت مرگ از نظر من خفگی است که ناشی از فشار وارد شدن به گردن بوده - فشاری که راه رسیدن اکسیژن به مغز را گرفته، همچنین فشار به کمر هم موجب اختلال در تنفس متوفی شده است».

این دو پزشک در بیانیه‌ای که وکلای حقوقی خانواده فلوید عصر دوشنبه، اول ژوئن، صادر کردند مرگ جورج فلوید را «قتل» خواندند.

همزمان در بسیاری از شهرها از جمله واشنگتن، پایتخت، قوانین منع آمد و شد حتی در ساعتی از روز به اجرا گذاشته شده است.

 

ناآرامی‌های آمریکا؛ روز ششم: بیش از ۴ هزار نفر بازداشت شدند

تازه‌های رسیدگی به مرگ جورج فلوید

ویدیویی که حدود یک هفته پیش از دقایق پایانی زندگی جورج فلوید منتشر شد و در آن پلیس سفیدپوستی دیده می‌شود که زانویش را روی گردن او گذاشته موجب خشم عمومی در بیش از ۱۰۰ شهر آمریکا شده و طی ۶ روز گذشته موجب تظاهرات گسترده و در برخی شهرها با خشونت فزاینده همراه شده است.

در این ویدیو دریک شاوین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس دیده می‌شود که با وجود درخواست جورج فلوید که می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» زانویش را بر نمی‌دارد و حتی حدود سه دقیقه بعد از بیهوش شدن جورج فلوید هنوز زانویش را روی گردن او نگه داشته است.

دریک شاوین که پس از این واقعه از نیروی پلیس اخراج شد، اواخر هفته گذشته بازداشت شد و امروز در دادگاه مینیاپولیس رسما به قتل درجه سه متهم شد هر چند دادستان گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و با جمع آوری مدارک و شواهد ممکن است مدعی العموم اتهام سنگین‌تری برای آقای شووین درخواست شود.

بنجامین کرامپ، یکی از وکلای خانواده فلوید که امروز، دوشنبه - اول ژوئن - در کنفرانس خبری با خبرنگاران حاضر شده بود گفت: «بدون شک او -جورج فلوید- امروز زنده می‌بود اگر افسر دریک شاوین به گردن او فشار نمی‌آورد و دو افسر دیگر پلیس به کمر و بدن او فشار نمی‌آورند... به این ترتیب آمبولانس وقتی رسید در حقیقت فقط خوردو نعش‌کشی بود».

بر همین اساس، خانواده فلوید می‌گویند هم دریک شاوین باید به قتل درجه یک متهم شود و هم سه پلیس دیگری که به همراه او زانویشان را روی کمر و بدن جورج فلوید قرار داده بودند باید بازداشت شوند.

US protests

ادامه اعتراضات در سراسر آمریکا

اعتراضاتی که پس از کشته شدن جورج فلوید و به ویژه پس از انتشار ویدیو نحوه مرگ او آغاز شد طی ۶ روز گذشته دست کم در ۷۵ شهر آمریکا گسترش یافته است.

این در حالی است که شهرهایی چون واشنگتن، لس آنجلس و نیویورک تا همین یک هفته پیش به علت محدودیت‌های شیوع کرونا همچون «شهر ارواح» شده بودند و عکس‌های خیابان‌های خالی آنها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

اما گویی مرگ جورج فلوید محل تلاقی کرونا و حقوق مدنی شده و در این میان هزاران تظاهرات‌کننده طی یک هفته گذشته تلاش کرده‌اند که میان هشدارهای حفظ فاصله فیزیکی و نیاز به حضور در تجمع‌های اعتراضی، خط تعادلی بکشند. هرچند در تصاویری که رسانه‌های این کشور منتشر کرده‌اند صدها معترض شانه به شانه هم دیده می‌شوند و حتی گزارش شده که پلیس که در ۶ روز گذشته حدود ۴ هزار نفر را بازداشت کرده در مواردی نتوانسته فاصله فیزیکی توصیه شده را در هنگام بازداشت و انتقال دستگیرشدگان رعایت کند.

اعتراضات که از شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آغاز شد جرقه جدیدی به خشم بخش بزرگی از جامعه آمریکایی منجر شده که ناشی به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان این کشور ارزیابی شده و بسیاری آن را به نژادپرستی نهفته در زیرپوست آمریکا نسبت می‌دهند.

این اعتراضات ادامه خشم عمومی به موارد مشابهی چون کشته شدن مایکل براون در فرگوسن یا اریک گارنر در نیویورک است که منجر به ظهور جنبش «زندگی سیاهان مهم است» شد.

واشنگتنحق نشر عکسREUTERSImage captionپلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد و بعضی تظاهرکنندگان با بطری آب و فشفشه با پلیس مقابله کردند

ترامپ فرمانداران آمریکا را به 'برخورد ضعیف' با معترضان متهم کرد

در همین حال، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که گفته شد یکشنبه شب به علت بالا گرفتن اعتراضات در خارج از کاخ سفید، به تشخیص محافظانش به پناهگاه منتقل شده بوده، از "برخورد ضعیف" فرمانداران ایالت ها با تظاهرکنندگان انتقاد کرده است.

آقای ترامپ دوشنبه در جلسه ویدیویی با فرمانداران نحوه برخورد فرمانداران و شهرداران با تظاهرکنندگان را زیرسوال برده و از آنها خواسته با به کارگیری گارد ملی با قاطعیت بیشتری برخورد کنند.

آقای ترامپ گفته: "شما اشتباه می‌کنید و خود را مانند احمق‌ها نشان می دهید... روز خوبی برای کشورمان نیست."

بیشتر از ۱۶ هزار سرباز گارد ملی برای کمک به برقراری نظم در ۲۴ ایالت و پایتخت آمریکا مستقر شده‌اند و دست کم ۴۰۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

آقای ترامپ گروه‌های افراطی چپ‌گرا و آنارشیست‌ها را مسبب ناآرامی‌ها عنوان کرده و از قرار گرفتن گروه ضدفاشیستی آنتی فا در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده است.

آقای ترامپ در سخنانش به فرمانداران هشدار داد که ناآرامی های اخیر به جایگاه بین المللی آمریکا آسیب زده است.

او از فرمانداران خواست زمینه تصویب قوانینی را فراهم کنند که آتش زدن پرچم آمریکا را ممنوع کند.

طبق نظر دیوان عالی آمریکا آتش زدن پرچم آمریکا نوعی آزادی بیان است و افرادی که این کار را انجام می دهند، مجرم نیستند.

آقای ترامپ همچنین از تشدید حضور نیروهای انتظامی در واشنگتن خبر داد.

آقای ترامپ گفت: "هزاران نیروی جدید را به کار می گیریم ... محکم برخورد خواهیم کرد."

پایتخت آمریکا یکشنبه شب به صحنه درگیری پلیس با گروهی از تظاهرکنندگان در نزدیکی کاخ سفید تبدیل شد.

پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد و بعضی از معترضان در پاسخ چند خودرو و ساختمان از جمله کلیسای تاریخی نزدیک کاخ سفید را به آتش کشیدند.

ماریل باوزر، شهردار واشنگتن دوشنبه از تشدید قوانین منع تردد شبانه در پایتخت آمریکا خبر داده است.

بر این است، این قوانین در روزهای دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۷ بعد از ظهر تا ۶ بامداد به اجرا گذاشته خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی س

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.