رفتن به محتوای اصلی

نگاهی دیگر
03.06.2020 - 16:10

نگاهی دیگر    (ضیاءمصباح )

بعد از تغییر نظام و لزوم  حضوربر گزیدگان  این ملک و ملت درنهادهای بین المللی و نمایندگی های مختلف سازمانی  به دلایل بسیار با همه هیجانات و شعار ها و اینکه عدم ارتباط با کشورها و در واقع حفظ منافع میهن مان به مصلحت  نبود ، تدریجا حسب ضرورت ها دستگاههای اداری و سیاسی ، اقدام به گزینش افرادی نمودند که قادر به انجام حد اقلی ماموریت سازمانشان درنقاط  مختلف گیتی بر اساس نیازهای تخصصی باشند که البته و پیوسته با انتخاب اصلح به دلایل مختلف همراه نمی توانست باشد  ...

  در این میان ارتباطات و آشنائی ها  نقش آفرین بود و مقدمات رانت با توجه به بالا رفتن برابری ارز خارجی که حقوق جماعت اعزام شده «البته در بیشتر موارد بعنوان کار آموز»  با ارز بایستی پرداخت میشد و نوعی امتیاز مادی و...  تدریجا بنیاد نهاده شد که  با اشکال متفاوت ادامه دارد .

 این گروه اعزامی ومتعاقب آن خانواده و فرزندانشان  با دیدن جوامع  دیگر با ادبیات رفتاری بهینه ای که ایرانیان در ابداع آن بگواه تاریخ سهم عمده ای داشتند و پیش آهنگ در این مهم .... مواجه میشدند .

فرستا دگان  اغلب از خانواده های معمولی بوده  و زمینه تحصیل فرزندانشان نیز با آموزش زبان خارجی تواما فراهم میشد و بالاجبار در محل ماموریت به مدارس ایرانی یا محلی میرفتند  و با توجه به میزان استعداد  به مدارج علمی معتبر دسترسی می یافتند که  بسیار میتوان نمونه آورد .

تعدادی از این تازه به دوران رسیدگان ،  برخورداری مالی ، ادامه تحصیل  و تغییر وضعیت  خود را  ، مدیون سیستم و دستگاه اداری اعزام کننده « با مفهومی وسیعتر رژیم جدید » دانسته  و کم و بیش بصور مختلف حتی در مواردی بدون تعمق ، مطالعه وانکارامکاناتی که از محل بودجه مملکتشان در اختیارشان قرار گرفت  و از آن مهمتر با تلقین عمدی به فرزندانشان نوعی دلبستگی و احساس دین دائمی به نظام جاهل ، فاسد ، دروغگوو دشمن پنداراز خود بروز میدهند  .

این گروه از هموطنان در شرایط فکری ،سنی و تحصیلی متفاوت و از نظر تعدادو کم و کیف  نقش اجتماعی  قابل توجهی برای اصلاح در این زمانه میتوانند داشته باشند ، همچنانکه بهیچ شمرد ه شد نشان عقلائی و منطقی نبوده و نیست .

این جمع عملا و در بسیاری موارد با همه پرهیزاز بیان تعهد و احتمالا شروط اعزام در قبا ل برخورداری از امتیازبا تعریفی که آمد ، متظاهر و گاه  در عمق باور، نظام  را از بسیاری خطاهای آشگار مبری دانسته  وبا همه روشنفکری حاصل از زندگی در کشورهای پیشرفته و دسترسی به منابع بیطرف « اما بی خبریا اغماض  فجایع درونی »آنهم در این برهه حساس که فساد  و تبانی های بیشماری برخلاف مصالح کشوردر بسیاری زمینه ها  رخ داده و عریان تر شده ،  چشم خود را برحقیقت و  واقعیت ها بسته و امثال نگارنده را که مکرر دردها را مطرح و مقصرین را هشدار میدهد متهم به سیاه نما ئی مینمایند  و باور دارند که از دیگر سوی بام در شرف افتادنیم ...

 در پاسخ این گونه نگاه و استدلال  که رندانه تعبیر میشود ، باید کفت :

 دوستان فعال اجتماعی و اغلب کارشناسان دلسوز که بدون تظاهر به دلیل داشتن شرایط احراز و با تعریفی « البته با توجه به اصل نسبیت » با اتکاء به صلاحیت های علمی و تجربی مدارجی را تا حدود مدیریتهای نسبتا کلان میانی  طی کرده و  در درون وطن روزگار می گذرانیم ....

بگواه سوابق موجود حتی در سیستم امنیتی ، به مراتب بیش از این گروه هم میهنان  محدود نگر ، ساده لوح ، سهم بر رانتی و مزین به نگاه مادی ..... در« پی افکندن انقلاب » وبتصور خود  تامین آزادی های اصولی و حق شهروندی نقش جدی و عملی داشته ایم وبه دلیل  تامین نیازهای اولیه با طرد روز مره گی و در پی تامین معاش بودن – با تقویت انگیزه های ثانویه یعنی ایده های مردمی  ، میهنی و اجتماعی با فعالیت فرهنگی- سیاسی  نقش موثری ایفاء  نموده ایم و امروزبا این دست آورد - متهم و شریک جرم شناخته میشویم ...  که بهیچوجه چنین نتیجه و محصولی  را  همه ایرانیان و صاحبنظران نیک پندار خارجی انتظار نداشتند که مقوله ای دیگر میطلبد .

ایراد به این فرزندان بی خبرو اغلب بدون مطالعه ، تجربه و احساساتی  با تصویری که آمد و اکنون نیز در ممالک پیشرفته آرام و مرفه بعد  اتمام دوران تحصیل رحل اقامت افکنده  اند  - اینستکه :  از آنچه امروز از امتیازات آن بهره میبرید که در واقع کشور محل اقامت فعلی   بیشتر و بهتر از تخصص شما برخوردار شده  ، نیست مگر صلاحیت و حق شما که مطلقا « نمک گیری » و اینگونه «وابستگی پنداری » و« ادای دین » یا جلوه های غیر اصولی در بیان و عمل ، منطقی و بنفع کشورتان نمیباشد .

باید درک و باورکنید  حمایت و شجاعت شما در پذیرفتن حقایق تلخ درون کشور و سعی در افشاء بیشتر آن تا اخذ نتیجه که رهائی ملک و ملت از این جماعت فاسد ،مغرض و بیوطن البته با  کمترین هزینه و بدون نابودی سر مایه های ملی در پی آن خواهد بود  ، در رسالت و تکلیف اجتماعی امروز همه ما ...

 افشاء حقایق و طرح گسترده خیانتها و نارسائی ها ی برآمده از نادانی از ابعاد  محتلف با همه هزینه ها ، نیست مگر نگرانی از دست رفتن تتمه اعتبار و منزلت ایران و ایرانی که  شامل حال همه هموطنان  میشودو در دیاران دیگر این افت منزلت و نگاه منفی را بهتر و بیشتر میبینید .

  مخالفت اصولی ما را میتوان در سه نکته بارزبسیار علنی   :

1)    کاهش  ارزش پول ملی که حیف است دیگر آنرا به لغت ارزنده ملی مزین ساخت .. در برابرارزهای خارجی تا حدود 3000 برابر.

 2 ) افت منزلت پاسپورت ایرانیان که از( ده ردیف )  پاسپورت برتر جهانی به ( ده پاسپورت بی اعتبار گیتی) تنزل یافت .

 3 ) فرار مغزها و میزان مهاجرت نخبگان با هزار و یک مصیبت

 فارغ از هزاران دلیل دیگر مشاهده و عنوان نمود ....

بنابراین توجه ،همراهی ، حمایت گروهها و افراد  ملی نیک اندیش پاک دست و دارای سلامت عمل و پندار درست با معیارهای برتر، با نگاه به منافع ملی و منزلت ایران و ایرانی  ، از همه مهمتر دارای تجربه و تخصص همراه با شهامت هزینه پردازی ها ، عامل اصلی تفاوت بسیار آشگار درونی ماست با شما .

چنانچه با نگاه ، بیان و معیارتان  به دلایل مادی و موقعیت فردی اراده تجدید نظرو استغفار،  از آنها مهمتر فعالیت مناسب برای فرهنگ سازی با تعریف درست  را به خود راه ندهید ....نیست مگر خود فریبی برخلاف شئون انسانی ، اخلاقی و اجتماعی - که چنین مباد ....

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.