رفتن به محتوای اصلی

وزیر دفاع سابق ترامپ: او می‌خواهد بین ما شکاف بیاندازد
04.06.2020 - 07:56

او ضمن حمایت از شعارهای عدالتخواهان معترضان نوشت: "وقتی ۵۰ سال پیش به ارتش پیوستم، سوگند خوردم که از قانون اساسی دفاع و از آن حمایت کنم. اما هرگز به خواب هم نمی دیدم روزی بیاید که نیروهایی که همان سوگند را یاد می کنند برای نقض حقوق قانون اساسی هم میهنان خود دستور بگیرند - چه رسد به اینکه بخواهند شرایط برای گرفتن عکسی عجیب را برای فرمانده منتخب کل قوا فراهم کنند درحالی که رهبران نظامی در کنار او ایستاده اند."

روز سه‌شنبه، پلیس و گارد ملی با استفاده از گاز اشک آور،‌ گلوله پلاستیکی و نارنجک صوتی تظاهرکنندگانی را به که طور مسالمت آمیز در برابر پارک مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، متفرق کردند تا دونالد ترامپ بتواند پس از سخنانش به کلیسای سن جان برود و با در دست گرفتن یک انجیل روبری عکاسان خبری بایستد.

جیمز متیس نوشت این تفکر که شهرهای آمریکا "فضای نبرد" است و نظامیانی که یونیفورم به تن دارند باید بر آن "غلبه" کنند باید رد شود.

غلبه نظامیان بر خیابان ها برای پایان داد به ناآرامی ها از سخنانی بود که آقای ترامپ اخیرا بر زبان راند.

آقای متیس نوشت که اتحاد در آمریکا "با تضمین این مساله شروع می شود که همه ما در برابر قانون برابریم" و افزود که آمریکایی باید مطمئن باشند که "ما از سیاستمان بهتریم".

او افزود: "دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور در دوران زندگی من است که سعی ندارد مردم آمریکا را متحد کند - حتی تظاهر هم نمی کند که چنین قصدی دارد. در عوض او سعی می کند بین ما شکاف بیاندازد."

"آنچه شاهد هستیم محصول سه سال تلاش عامدانه در این زمینه است. ما شاهد پیامدهای سه سال غیبت یک رهبری جاافتاده هستیم. ما می توانیم بدون او متحد شویم، و برای این کار از نقاط قوتی که بخشی از ذات جامعه مدنی ماست نیرو بگیریم."

آقای ترامپ در واکنش به این بیانیه در توییتی نوشت "در جهان به هیچ ژنرالی به اندازه جیم متیس بیش از حد بها داده نشده است. من خودم استعفانامه او را خواستم و از گرفتنش خیلی مسرور شدم."

آقای متیس در دسامبر سال ۲۰۱۸ بر سر تصمیم آقای ترامپ برای خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه استعفا کرد.



پیام تاه دونالد ترامپ

همزمان آقای ترامپ در ویدئویی تبلیغاتی که در آن در مورد اعتراضات سراسری صحبت می کند منتشر کرده است؛ ویدئویی که با ظاهر شدن کلمات "متحد شویم" در برابر تصویر ستارگان پرچم آمریکا تمام می شود.

رئیس جمهور آمریکا در این ویدئو که در آن فقط صدای او هنگام پخش پیانویی تامل برانگیز شنیده می شود می گوید که درد مردم را در ارتباط با "تراژدی ناگوار" مرگ جورج فلوید درک می کند.

او سپس استدلال می کند که خشونت های روزهای گذشته بی احترامی به یاد و خاطره جورج فلوید است. او بار دیگر بدون ارائه شاهد می گوید این خشونت ها کار گروه ضدفاشیستی "آنتفیا" بوده،

او همچنین می گوید: "هیچ کس به اندازه سایر ماموران پلیس از دست گروه کوچکی که از عمل به سوگند خود برای خدمت و حفاظت (از شهروندان) بازمی مانند ناراحت نیست."

در این لحظه تصاویری از مامورانی که در همبستگی با تظاهرکنندگان در کنار آنها ایستاده اند پخش می شود.

آقای ترامپ می افزاید: "شفا نه نفرت، عدالت نه هرج و مرج، ماموریت اولیه ماست. ما برای رسیدن به جامعه ای منصف تر می کوشیم، اما برای این کار باید بسازیم، نه اینکه خراب کنیم، دست در دست هم دهیم، نه اینکه مشت بکوبیم."

روسیه دخالت در تشویق ناآرامی را رد کرد

همزمان سفیر روسیه در آمریکا این اتهام که کشورش به دامن زدن به ناآرامی ها کمک می کند را رد کرده است.

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به شبکه ای بی سی گفته بود که روسیه ممکن است با استفاده از شبکه های اجتماعی کمپینی برای دامن زدن به خشم و سردرگمی به راه انداخته باشد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی سابق آمریکا هم به شبکه سی ان ان گفته بود که "برایش تعجب آور نخواهد بود" اگر "بازیگران خارجی" مثل روسیه مشغول تشویق خشونت باشند.

اما آناتولی آنتونف سفیر روسیه در تکذیبیه ای قوی به شبکه دولتی "روسیه-۱" گفت که این ادعاها "به نهایت غلط است."

او همچنین به خبرگزاری دولتی "تاس" گفت: "لازم به گفتن نیست که آنچه در آمریکا اتفاق می افتد شواهد تازه از موارد نقض حقوق بشر و استانداردهای دوگانه است."

"بدون ابهام بگویم که کسی از این حوادث لذت نمی برد. همه با تاسف به این حوادث نگاه می کنند. ما نگران اوضاع در این کشور هستیم و آرزوی بهبودی آن را داریم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.