رفتن به محتوای اصلی

چینش مدیران قوه مقننه، قدرت یگانه سپاه در سیاست ایران را نمایش می‌دهد
08.06.2020 - 20:52

روز گذشته، محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی پست مهم معاونت اجرایی پارلمان را به سردار سرتیپ حمید اصلانی واگذار کرد.

حمید اصلانی پیش از انتصاب به این سمت، معاون اجرایی سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد.

اصلانی از چهره‌های نزدیک به فرمانده سابق سپاه، محمدعلی عزیز جعفری است. او در دوره جنگ هشت‌ساله با عراق در بخش اطلاعات عملیات در تیپ ۳۱ عاشورا و تیپ ۳۸ زرهی ذوالفقار فعال بوده است. حمید اصلانی به جز معاونت اجرایی فرمانده سپاه، مسؤول طرح‌و‌برنامه و معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه نیز بوده  و در دهه ۷۰ نیز به مدت سه سال در بوسنی و تحت پوشش نیروی هلال‌احمر حضور داشته است.

حضور فرماندهان سپاه در مجلس ایران اتفاق غریبی نیست. علی لاریجانی، رئیس قبلی مجلس نیز از سپاه به سیاست رسید. پس از دوره ششم مجلس شورای اسلامی، سپاه علاوه بر مداخله در فرایند انتخاب نمایندگان مجلس، بخشی از نیروهایش را به‌عنوان نماینده راهی این قوه نیز کرده است.

جواد کریمی قدوسی، الیاس نادران، مجتبی ذوالنور، علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی برخی چهره‌های مهم سپاه در سمت‌وسو دادن به مشی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های گذشته و فعلی هستند.  

حتی حضور چهره‌های مشهور و پشت‌پرده سپاه در اداره مجلس نیز امری جدید نیست. تا همین چند روز پیش، کسی در سمت رئیس دفتر علی لاریجانی در مجلس حضور داشت که از فرماندهان با سابقه سپاه در ترورهای خارج کشور بود.

محمد جعفری صحرارودی که مشخص نیست پس از تغییر رئیس مجلس چه سرنوشتی پیدا می‌کند در تیرماه سال ۱۳۶۸، یعنی یک‌ماه پس از آنکه زمام مملکت به علی خامنه‌ای سپرده شد، در وین به همراه چند عضو دیگر سپاه، عبدالرحمان قاسملو، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران را به قتل رساند.

او از اجرای این طرح ترور، زخمی نیز بر گردن خود دارد که در نتیجه کمانه کردن تیری ایجاد شده که از تفنگ خودش یا هم‌قطارانش به‌سوی قاسملو شلیک شده بود.

قالیباف پیش از تکیه زدن به کرسی ریاست مجلس نیز در سمت شهردار تهران، بخش عمده پست‌های اداره پایتخت را به سرداران سپاه واگذار کرده بود.

حضور سردار حمید اصلانی در سمت معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی تداوم رویه‌ای است که از سه دهه قبل آغاز شده و سپاه را از یک نیروی نظامی به جایگاه تصمیم‌گیر اصلی سیاست در ایران برکشیده است.

دیگر نمی‌توان تردید داشت که مداخله سپاه و سردارانش در سیاست جمهوری اسلامی تنها به فرایندهای انتخاباتی و مداخله به نفع یک جناح خلاصه نمی‌شود. این نیرو به پشتوانه قدرت اطلاعاتی(سازمان اطلاعات سپاه، پلیس امنیت و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه)، قدرت اقتصادی (قرارگاه خاتم‌الانبیا و مدیریت بنیادهای اقتصادی رهبری) و رسانه (خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، نسیم، روزنامه جوان، شبکه افق، سازمان رسانه‌ای اوج و سازمان فضای مجازی سراج و ...) تقریباً همه امکانات کشور را به سمت خود و فرماندهانش هدایت کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.