رفتن به محتوای اصلی

پای پروفسور سمیعی به پرونده اکبر طبری هم باز شد
09.06.2020 - 10:34

نماینده دادستان چه گفت؟

رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران، گفت که متهمان این پرونده "اقدامات مجرمانه‌ای اعم از اعمال نفوذ و ارتشاء در حد وسیع مرتکب شده‌اند".

بنابر کیفرخواست اکبر طبری به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا متهم شده است.

نماینده دادستان در معرفی اکبر طبری گفت که "در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است".

او درباره متهم ردیف اول پرونده گفت "اکبر طبری با انبوهی از اتهامات هم خود به بیراهه رفته و هم راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه درشت اقتصادی سد کرده است و با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه موجب شد تا دفتر وی به عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شود".

اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیهحق نشر عکسMIZANImage captionاکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه هنگام ورود به دادگاه

او تایید کرده که "دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است".

در ۲۰ سال گذشته که قوه قضائیه بارها از سوی منتقدانش با اتهام فساد مواجه بوده، اکبر طبری، معاونت اجرایی ریاست و مدیرکلی امور مالی این نهاد را بر عهده داشته. اما در تمام این سال‌های پر حاشیه قوه قضائیه، او توانست خود را در سایه نگه دارد و به ندرت عکس و خبری از او به رسانه‌ها درز کرد.

نام اکبر طبری در فاصله چهارماه پس از برکناری‌اش در اواخر سال ۱۳۹۷ بارها تکرار شد تا آنکه اطلاعات سپاه او را ۲۳ تیرماه امسال بازداشت کرد.

نماینده دادستان همچنین از مصطفی نیاز آذری فرزند کیومرث به عنوان "یکی از متهمان کلان اقتصادی" نام برد که "پرونده او با اعمال نفوذ بسته شد". او اکنون از ایران خارج شده است.

به گفته نماینده دادستان، "مصطفی نیاز آذری از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است".

دادستانی می‌گوید مصطفی نیاز آذری در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیاز آذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما علیرغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند.

 

مصطفی نیاز آذری کیست؟

مصطفی نیاز آذری فرزند یک خانواده پرنفوذ در مازندران است.‌

پدر او کیومرث نیاز آذری تا سال ۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را عهده دار بود و پس از آن به ریاست دانشگاه آزاد مازندران رسید.

پسر عموی کیومرث نیاز آذری، حسین نیاز آذری از نمایندگان شهر بابل در مجلس نهم و دهم بود. صلاحیت او اما برای مجلس یازدهم احراز نشد.


به گفته رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران، آقای نیاز آذری "با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور نموده و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است".

بنابر تحقیقات دادستانی "فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است".

دادستانی می‌گوید حسن نجفی از دیگر "مفسدان اقتصادی" این پرونده است که با کمک از ایران گریخته است. او متهم بوده که در لواسانات ساخت و ساز‌های غیرمجاز انجام داده است.

آقای نجفی متهم ردیف دوم این پرونده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفته بود رسول دانیال‌زاده، تاجر فولاد و بدهکار بانکی به دلیل "پذیرفتن بازگشت به کشور و همکاری در روند تحقیقات پرونده حتما از ارفاقات و مساعده‌های قانونی برخوردار خواهد بود."حق نشر عکسMIZANImage captionسخنگوی قوه قضائیه گفته بود رسول دانیال‌زاده، تاجر فولاد و بدهکار بانکی به دلیل پذیرفتن بازگشت به کشور و همکاری در روند تحقیقات از ارفاقات و مساعده‌های قانونی برخوردار خواهد بود؛ او اکنون با قرار وثیقه آزاد است

رسول دانیال‌زاده، تاجر بزرگ فولاد و متهم در پرونده‌ای اقتصادی از دیگر کسانی معرفی شد که با کمک آقای طبری قرار منع تعقیب برایش صادر شد.

او پاییز سال گذشته به ایران بازگشت.

در آن زمان قوه قضاییه ایران تایید کرد که رسول دانیال‌زاده "با پیگیری‌های اطلاعاتی" سپاه پاسداران و "طی یک مسیر کاملا هدایت‌شده" به ایران بازگشته است و به دلیل "پذیرفتن بازگشت به کشور و همکاری در روند تحقیقات پرونده حتما از ارفاقات و مساعده‌های قانونی برخوردار خواهد بود."

او هم اکنون با قید وثیقه آزاد است.


رسول دانیال‌زاده کیست؟

رسانه‌های ایران، آقای دانیال‌زاده را "سلطان فولاد" نامیده‌اند. گفته شده که او چهار هزار میلیارد تومان بدهی دارد و از او به عنوان "ابربدهکار بانکی" نام برده‌اند".

مقام های قضایی از ارتباط او با افرادی نزدیک به رئیس جمهوری فعلی و رئیس پیشین قوه قضائیه خبر داده‌اند.


مشخص نیست آقای دانیال‌زاده چرا و چه طور به ایران بازگشته، اما سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته بازگشت او "با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان در سپاه" انجام شده است.

نامی از مقام‌های ارشد در میان نیست

خبرگزاری قوه قضاییه ایران پاییز سال گذشته اعلام کرد که رسول دانیال‌زاده "از مرتبطان نزدیک اکبر طبری و حسین فریدون است."

این اولین بار بود که مسئولان قوه قضاییه ایران از وجود ارتباط میان پرونده اکبر طبری و حسین فریدون صحبت می‌کردند اما در این دادگاه نامی از آقای فریدون برده نشد.

حسین فریدون، برادر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اوایل مهرماه به جرم دریافت رشوه به پنج سال زندان محکوم شد.

در این پرونده نام هیچ یک از مقام‌های بلندپایه حکومت ایران مطرح نشده است.

به دنبال بازداشت آقای طبری، برخی انگشت اتهام را به سوی صادق آملی نشانه‌ رفتند اما رئیس پیشین قوه قضائیه پس از فشارهای رسانه‌ای و جدال لفظی‌اش با محمد یزدی، گفت ارتباط دادن او با اکبر طبری، مقام قضایی بازداشت‌شده، "فضاسازی" است و افزود: "آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده اند؟"

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.